Toon posts:

Oordopjes oorzaak ruis?

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn mp3 speler (iRiver iFP-799) terug van reparatie bij CoolBlue (mijn broertje had een soort kortsluiting door het dingetje gehaald toen hij aan de stereo hing :S). Daardoor was ontieglijk ruis ontstaan, werkten afspeelmodes niet meer goed en was de batterijduur drastisch gedaald (van gem. 26 u naar 6-9 u.)
Ze hebben de firmware opnieuw geïnstalleerd en uitvoerig getest en volgens hun normen was alls OK bevonden. Ik hoor echter nog steeds duidelijk ruis. Het lijkt haast erger dan het white noise probleem waar iRiver spelers een maand of 12 geleden veel last van hadden. Ik vraag me dan ook sterk af of het aan de speler ligt - die ruis, want de ruis is zo overduidelijk (of ze waren gewoon laks bij de reparatie of wisten niet wat ze er mee moesten...). Dus wat kunnen nog meer oorzaken van ruis zijn? Oordopjes misschien?

Anders wordt het weer terugsturen en hopen dat die lui het dit keer wel maken...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 00:55

Jag

Oordopjes zijn passieve dingen, die veroorzaken geen ruis. Maar ze kunnen wel een hoge gevoeligheid hebben en dan geven ze de ruis ook evenredig harder weer.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-02 19:16

Klippy

Still Game

Je kan me toch moeilijk wijs maken dat je geen andere oordopjes hebt of niemand kent die oordoppen heeft die je mag lenen.
Vind dat kortsluiting verhaal ook een beetje vreemd eigenlijk :P

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook een best vreemd verhaal; ik weet zelf ook niet precies wat er gebeurd is, het ging namelijk letterlijk en figuurlijk in een flits.
Zoals menigeen van jullie wel weet, kun je een mp3 speler aansluiten op de stereo. Zodoende kun je de versterker van de stereo ook een beetje gebruiken en flink geluid als resultaat krijgen. Kun je gewoon lekker op de bank zitten, zonder doppen in je oren.
Toen mijn broertje het ding weer eens wilde aanzetten , flitste de TV ineens aan en uit en vervolgens ging de mp3 speler ook uit (overbelasting is volgens mij een beter woord dan kortsluiting). Daarna ging hij godzijdank weer aan, maar een ruis was overgebleven. Gaandeweg bleek ook dus de afspeelduur te zijn gedaald en bleken afspeelmodi niet meer goed te werken. Die laatste twee zijn volgens mij (nog niet volledig getest) opgelost door firmware opnieuw te installeren.

Die ruis is echter nog gebleven en volgens de reparateurs is die er niet, want op de werkbon die ik meegezonden kreeg stond "Firmware opnieuw geïnstalleerd. Uitvoerig getest en OK bevonden." Nu ben je wel behoorlijk slechthorend als je de ruis niet hoort. Bij volumes >20 wordt de ruis pas overstemd.
Daar ik er vanuit ga dat mp3 speler-reparateurs NIET slechthorend zijn, zoek ik na andere oorzaken die ergens anders liggen dan bij de speler zelf. Ze hebben immers alleen de speler en niets anders (zelfs geen batterij meegezonden) in handen gehad. Oordopjes zijn het klaarblijkelijk niet, maar wie weet hadden de reparateurs erg ongevoelige oordopjes en ik wel, zodat ik het veel beter hoor (dank Jag). Dan nog begrijp ik het niet dat ze het überhaupt niet horen...

P.S: Heb inderdaad geen andere oordopjes in huis; zusje heeft extra paar gemold en broertje z'n eigen 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2005 16:39 ]