Hoe stel je een licentie-model voor software op?

Pagina: 1
Acties:

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik heb een eigen CMS geschreven. Standaard kost deze 1500 euro. De klant heeft vervolgens keuze uit een aantal extra modules (webwinkel, cijferadministratie voor scholen, etc). Stel, iemand wil bij mij kopen:
  • het basis systeem a 1500
  • een extra module van 200 euro
  • een extra module van 150 euro
Ik heb nog niet genoeg geld om een encryprieprogramma als de Zend encoder aan te schaffen. Ik heb er daarom wat problemen mee om mijn code daadwerkelijk uit handen te geven (te verkopen), omdat het voor iemand met minder goede bedoelingen een eitje is mijn systeem vervolgens, al dan niet veranderd, door te verkopen. Daarom bied ik mijn CMS voorlopig alleen aan in combinatie met hosting op mijn eigen servers. De klant krijgt geen FTP account*.

Bij deze manier van werken geef ik het eigendom van het CMS niet uit handen. De klant koopt eigenlijk het recht om een kopie van het CMS te mogen gebruiken. Ik heb me nooit met deze kant van software ontwikkelen bezig gehouden, maar volgens mij is het een licentie model wel op zijn plaats**. Ik heb alleen geen idee hoe je zoiets inhoud geeft. Een aantal ideeen heb ik wel:
  • Mogelijkheid A: de klant betaalt eenmalig 1850 euro en de jaren daarna alleen nog maar de hosting-fee
  • Mogelijkheid B: de klant betaalt eenmalig 1850 euro en daarna jaarlijks een licentie om het gebruiksrecht te verlengen van bv. 300 euro
  • Mogelijkheid C: op basis van de aanschafprijs (1850 euro) bereken ik een licentie-prijs - in dit geval bijvoorbeeld 625 euro. De klant betaalt geen 1850 euro bij aanschaf, maar 625 euro licentie per jaar (plus hosting) met een minimale contractsduur van 3 jaar.
Het is voor mij vooral belangrijk dat het het model voor de klant eenvoudig te begrijpen is, dat het aantrekkelijk overkomt (3 jaar lang 625 euro is beter te doen dan in 1 keer 1850 euro), maar ook dat het financieel risico voor mij beperkt is (wat als de klant na 2 jaar niet meer wil betalen of "vertrokken is"). Vandaar mijn vraag hier: als jullie klanten voor langere tijd willen binden, en software eigenlijk "verhuren" in plaats van verkopen, hebben jullie dan een licentie model en zo ja - hoe ziet dat er dan uit?

* Ik denk niet dat veel mensen hier een probleem mee zullen hebben: in het verleden bood ik geen hosting aan, maar vroegen klanten (veelal kleine MKB'ers) altijd of ik naast hun website, ook de hosting wilde verzorgen. Van de klanten die ik tot nu toe gehad heb, wist bijna niemand ueberhaupt wat FTP was, laat staan dat ze dat belangrijk vonden. Een admin panel om eventueel extra POP-boxen aan te maken vonden de meesten al heel wat om in eigen beheer te hebben. Ik verwacht dus weinig problemen hiermee.

** Ik wist niet goed in welk subforum ik deze vraag moest stellen. W&G / P&W is bedoeld voor programmeer-vraagstukken; dit topic is meer bedrijfsmatig georienteerd. Maar heeft wel met software te maken. Vandaar in SA gezet :)

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Je weet dat je voor 300 euro de small business licentie kunt kopen :) ?

http://www.zend.com/store/products/zend-smallbiz.php

Persoonlijk zou ik namelijk nooit afhankelijk willen zijn van jouw server. Als die om wat voor reden (al is het onderhoud) down gaat, hang ik boos bij jou aan de bel waarom mijn prachtige website het niet doet :) Gebeurd dat bij een host die ik zelf heb uitgekozen, dan hoef jij i.i.g. niet bang te zijn voor gezeur :)

[ Voor 80% gewijzigd door We Are Borg op 24-09-2005 15:00 ]

• Reveller
We Are Borg schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 14:58:
Je weet dat je voor 300 euro de small business licentie kunt kopen :) ?

http://www.zend.com/store/products/zend-smallbiz.php

Persoonlijk zou ik namelijk nooit afhankelijk willen zijn van jouw server. Als die om wat voor reden (al is het onderhoud) down gaat, hang ik boos bij jou aan de bel waarom mijn prachtige website het niet doet :) Gebeurd dat bij een host die ik zelf heb uitgekozen, dan hoef jij i.i.g. niet bang te zijn voor gezeur :)
Dat had ik idd nog niet gezien! Dat is zeker betaalbaar en ik denk er sterk over om hieraan mee te werken. Vraag me alleen af hoe ze bij Zend willen gaan controleren of ik toch wel echt minder dan $250.000 omzet draai. Hoop niet dat dat een hoop op-en-neer gestuur van papieren wordt. Heeft iemand ervaring met het Zend SBP?

Het mooie van die encoder is dat ik dan wel mijn code uit handen durf te geven zodat klanten het ook op hun eigen server kunnen installeren. Blijft de kwestie hoe je iemand laat betalen, via mogelijkheid A, B, C of nog anders?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Reveller schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 16:00:
[...]

Dat had ik idd nog niet gezien! Dat is zeker betaalbaar en ik denk er sterk over om hieraan mee te werken. Vraag me alleen af hoe ze bij Zend willen gaan controleren of ik toch wel echt minder dan $250.000 omzet draai. Hoop niet dat dat een hoop op-en-neer gestuur van papieren wordt. Heeft iemand ervaring met het Zend SBP?
Ik dacht, met de nadruk op de woord ;), dat de heren van parse.nl zo'n small business licentie hebben. Ik weet het dus niet zeker, maar je zou het eens kunnen vragen. Ik verwacht niet dat je een hoop hoeft te doen qua papierwerk :)
Het mooie van die encoder is dat ik dan wel mijn code uit handen durf te geven zodat klanten het ook op hun eigen server kunnen installeren. Blijft de kwestie hoe je iemand laat betalen, via mogelijkheid A, B, C of nog anders?
of anders: betaalt X bedrag en heeft recht op updates tot versie X of tot X jaar na aankoop en betaalt daarna weer een extra fee voor meer updates :)

Niet echt dus antwoord op je vraag, maar weer een mogelijkheid. Ik zou sowieso voor de zend encoder gaan, want dat geeft zoveel meer vrijheid en jou dezelfde gemoedsrust dat je niet iemand met je werk er vandoor gaat. :)

[ Voor 16% gewijzigd door We Are Borg op 24-09-2005 16:06 ]

• Reveller
* kick * :) Ik hoor nog graag ideeen / tips over verschillende (gebruikelijke) manieren om een CMS te licenseren.