Toon posts:

[BASIC] Datum en tijd bestand in BASIC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik wil graag weten hoe ik de datum en tijd van een bestand in BASIC kan vaststellen. BASIC? Jawel, good-old (GW/Quick) BASIC. Of beter gezegd, Turbo Basic, maar die vreet ook GW/Quickbasic. Ik heb een routine die de kenmerken van een bestand kan ophoesten, dus dat is het probleem niet. Daarbij wordt aangegeven dat de datum en tijd in twee bytes zijn opgeslagen, zie hieronder.

' FORMAT OF THE DTA AFTER A FILE HAS BEEN FOUND:
' OFFSET SIZE(BYTES) DESCRIPTION
' 0 21 USED BY DOS FOR FIND NEXT
' 21 1 ATTRIBUTE OF FILE FOUND
' 22 2 TIME STAMP OF FILE
' 24 2 DATE STAMP OF FILE
' 26 4 FILE SIZE IN BYTES
' 30 13 FILENAME AND EXTENSION (ASCIIZ)

Da's mooi; die bytes leveren in mijn geval voor een bestand met de datum 30-10-1997 de (decimale) getallen 94 (byte 24) en 35 (byte 25) op.
De tijd van het bestand is 19:05:30, wat de decimale getallen 175 (byte 22) en 152 (byte 23) oplevert.

Ik heb ook begrepen dat je met een BIT-wise operatie uit deze getallen de datum en tijd kunt halen, maar.... hoe??

Ik heb er een tijdje op zitten puzzelen, wat websites geraadpleegd, maar ik kom er niet uit? Ik ben dan ook geen programmeur, ik freubel af en toe eens wat in elkaar om een simpele taak nog simpeler te maken

Is er een programmeur in de zaal die me dat in BASIC kan uitleggen?

Siem Weel

Verwijderd

Het zijn 2x 16 Bits:

Tijd:

15-11 Uren (0-23)
10-5 Minuten
4-0 Seconden/2

Datum:

15-9 Jaar - 1980
8-5 Maand
4-0 Dag

Misschien voeg ik zo nog wat meer toe, verwacht alleen geen complete "SUB GetFileDate(file$)" want het is al enkele jaartjes terug dat ik in BASIC gewerkt heb (Turbo Basic) en ik zit momenteel krap in de tijd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem inmiddels onder de knie.

Siem Weel

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 16:11:
Ik heb het probleem inmiddels onder de knie.

Siem Weel
Als je je oplossing ook effe post hebben anderen er ook nog iets aan als ze de search gebruiken...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij