Dark Blue schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 11:53:
Ik heb sinds kort een Canon EOS 500n camera, een leuke analoge spiegelreflex die niet meer de nieuwste is, maar wel een superfijne camera om mee te schieten. Mijn vorige was een Minolta volledig handmatig, dus ik ben er met dit automatische wonder zeker op vooruit gegaan.
Ik heb in geen enkele foto geflitst, lens is een 28-80 (heb nog geen andere) en ik had een 200 ASA rolletje, zat er nog bij, zelf zou ik liever voor dit soort werk een hogere waarde kiezen.
Verder ben ik een betere zwart-wit fotografe dan kleur. Ik kijk meer naar vorm en verhouding dan naar pakkende kleurcombinaties en contrasten. Dus als je zegt 'god die foto ziet er in zwart/wit stukken aantrekkelijker uit' dan kun je daar best gelijk in hebben.
offtopic:
Welke oude Minolta had je?
Ik weet niet zeker of "automatische wonderen" inderdaad "vooruitgang" zijn, maar goed ook offopic eigenlijk...
Ik zou voor 100 ASA gekozen hebben, maar goed...

Zwart-wit is ook mooi... misschien wel mooier bij zulke foto's

Ik ken jouw werk niet, dus geen idee hoe je zwart-wit-platen eruitzien.
[quote]Voor deze serie...
Ik woon in Enschede, en ben op een middag eens naar de manege gefietst die praktisch achter mijn huis ligt. Ik heb daar de omgeving gefotografeerd, de beestjes in de kantine en in de stallen. In tegenstelling tot mensen willen dit soort beestjes prima niet-poserend stilzitten voor mijn camera

(afgezien van #14, die was on purpose).
Nabewerking...
De foto's van dit rolletje heb ik ingescand en iets nabewerkt qua kleur. Ik heb wat onvolkomenheden in mijn serie ontdekt, daar ga ik aan werken, zoals bijvoorbeeld te hoog contrast, of een nét scheve hoek waardoor ik nogmaals uit moest snijden. Maar ik vind, wat er nu uit is gekomen, voor een tweede rolletje met een nieuwe camera helemaal niet slecht gelukt. Niet alle foto's heb ik op dezelfde manier bewerkt; alle foto's zijn scherper gemaakt, enkelen zijn in verzadiging omlaag gegaan. De foto is dmv. code omkaderd dus wil je hem zonder kader zien, laad hem even in een nieuw scherm
Leuke plaatjes... maar toch maar ff technisch op ingaan per foto
#1: ey geen beestjes...

Is die opname wel scherp?
#2: scherpte-diepte zit voor mijn gevoel in t verkeerde vlak... te weinig detail
#3: mooie donkere wolk... denk dat de kleur-balans in deze foto wel goed zit

#4: mooi paarden-portret
#5: minder boeiende uitsnede, vooral omdat er contrasterende kleuren in t origineel zitten, waardoor t geen "saai" zwart-bruin-grijs plaatje wordt. Nadeel van kleurenfotografie voor de zwart-wit fotograaf... in zwartwit zou t plaatje oninteressante zwart-donkergrijs en grijstinten hebben. teweinig contrast dus.
#6: overbelichte kat... (zoninval) en scan-problemen. Dat laatste ziet er niet mooi uit, maar is waarschijnlijk onvoorkomelijk met scannen van analoog materiaal. Misschien heeft je scanner een zwart-balans ofzo? Wel leuke katte-pose
#7: tsja... t lieveheersbeessie moet natuurlijk wel centraal in the picture komen! (niet letterlijk opvatten svp)
#8: betere opname van t lieveheersbeessie... jammer van de redelijke mate van overbelichting... als zwart-wit-fotografe zou je bij deze opname dezelfde problemen gehad hebben? Vind dit niet een "foutje" wat veroorzaakt wordt door overgang zwart-wit naar kleur.
#9: Paard... duidelijk

Mooi dat je t bakstenen tekenwerk ook af en toe in de donkere ruimte kan zien.
#10: Paard... wel errug wittig. Misschien beter wat contrast zoeken (zou je denk ik met zwart-wit ook doen.... zwart-wit-fotografie is een uitstekende basis voor het fotograferen met kleur!)
#11 t/m 13: die halve portretten zijn wel leuk... rest van de plaat boeit niet zo... weg laten ebben met scherpte-diepte.
#14: De mooiste foto eigenlijk...

anyway t paard
Vind t wel jammer dat je je topic noemt beestjes....
Maar dat je vaak niet echt op de beestjes lijkt te concentreren. Zou denk ik iets meer verband tussen moeten zitten. Wat denk je er zelf van?