Toon posts:

videokaart voor notebook: OpenGL prestaties voor CAD

Pagina: 1
Acties:
  • 431 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort een laptop kopen, waarop ik o.a. met Maya, Sketchup en AutoCAD ga werken voor studie bouwkunde.
De professionele notebook kaarten zoals nVidea Quatro en ATI FireGL liggen buiten mijn budget.

Ik heb begrepen dat nVidea kaarten betere OpenGL drivers hebben, en dat de kaarten van ATI soms zelfs helemaal niet werken met Maya.

Ik twijfel nu tussen 2 modellen van ASUS:

1. de A6Vc, met een nVidea 6600GO kaart, en een breedbeeldscherm 1280 x 800.

2. de M6Va, met ATI Mobility Radeon x700, en een 4:3 scherm 1400x1050.

ik ben benieuwd of iemand iets weten van de OpenGL ondersteuning van de ATI, aangezien ik liever een scherm heb met hogere resolutie ivm met werkruimte op het scherm.
Het gaat puur om Maya etc. prestaties, gamen doe ik niet. Vanwege het eigen geheugen ipv shared lijkt me dat de ATI kaart sneller moet zijn, maar is dat ook zo voor 3D applicaties?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2005 10:47 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-09 15:33

HeepH

Dope Rapper

die nvidia is toch echt wel sneller in open gl vrees ik. want die nvidia go is _sowieso_ sneller als de x700. Ik neem aan dat als cad/cam programma's gaat draaien je dat doet in de native resolutie van het scherm? dan moet je voor de 6600 gaan want ik denk dat die x700 het moeilijk gaat krijgen in die resolutie (als het een beetje gezellig word op het scherm :) )

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Waar vind je die Asus A6Va met een 6600GO? :?

Ik heb ook een Asus A6Va en bij met zit er toch echt een Mobility X700 in.. Verdere specs zie syg. Mijn 3DMark score in 2003 ligt op 6323 3DMarks en in 3DMark 2001SE 17334 3DMarks.. Hoop dat je er wat aan hebt, en mij is altijd vertelt dat de X700 sneller is.. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reacties!

tweaker:
bijv. hier http://www.laptops4u.nl/info/a6vc-740-60-5400-1024.html
sorry ik zie dat ik me vergist heb in de laatste letter van het typenr. het gaat dus om de A6Vc
die benchmark cijfers zeggen me helaas niet zo veel, wordt daarbij ook OpenGL getest?

HeefStan:
wanneer zou je een andere dan native resolutie draaien? wat ik heb gezien worden letters etc. heel erg lelijk onscherp dan.

anderen met Maya/sketchup ervaring met een ATI mobility x700?

of anders: weet iemand een notebook te vinden met een 4:3 scherm en een nVidea kaart? Ik heb lang gezocht maar nog niet gevonden.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2005 10:56 ]

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 10:46:
HeefStan:
wanneer zou je een andere dan native resolutie draaien? wat ik heb gezien worden letters etc. heel erg lelijk onscherp dan.

anderen met Maya/sketchup ervaring met een ATI mobility x700?

of anders: weet iemand een notebook te vinden met een 4:3 scherm en een nvidia nVidea kaart? Ik heb lang gezocht maar nog niet gevonden.
Sketchup? hey dan moet jij mij ff helpen :P[rml][ Sketchup] Intersect met model werkt/lukt niet.[/rml]

ik doe hier op mijn 2e pc(mijn eerste heeft een 7800gtx, dat draait wel :X ) op een 6600gt sketchup in 1280 en dat gaat best redelijk,maar niet vloeiend. Als je niet in native reso draait word alles idd onscherp en wazig, en juist bij 3d model programma's heb je daar lijkt mij niet zo'n zin in.

[ Voor 22% gewijzigd door HeepH op 24-09-2005 11:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry van al die verkeerde namen....

ik heb nog heel weinig ervaring met sketchup, maar wil het wel meer gaan gebruiken. dus ik kan je nu nog niet helpen.
volgens de website van sketchup zijn geforce kaarten goed genoeg voor sketchup, en in ieder geval beter dan ATI.
zie: http://www.sketchup.com/index.php?id=35&fcid=15#jump1

als je OpenGL instellingen goed zijn (zie dezelfde link) dan lijkt het erop dat het weinig zin heeft om voor de nVidia setup te gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2005 11:59 ]

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 11:55:
sorry van al die verkeerde namen....
geen probleem,je leert het vast
ik heb nog heel weinig ervaring met sketchup, maar wil het wel meer gaan gebruiken. dus ik kan je nu nog niet helpen.
wederom geen probleem
volgens de website van sketchup zijn geforce kaarten goed genoeg voor sketchup, en in ieder geval beter dan ATI.
mee eens
als je OpenGL instellingen goed zijn (zie dezelfde link) dan lijkt het erop dat het weinig zin heeft om voor de nVidia setup te gaan.
de ati setup bedoel je?

Sketchup is goed en handig,maar stuk minder uitgebreid als maya. Maya is veeeeel groter.

[ Voor 18% gewijzigd door HeepH op 24-09-2005 12:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee de 6600 is een nVidia toch? voor de duidelijkheid het gaat om laptop videokaarten, geen desktop. 6600 GT is een desktop kaart dacht ik. het gaat mij om de 6600GO...

dit wordt een beetje off topic... maya ken ik al, sketchup (de naam zegt het al) is voor andere doelen wel erg makkelijk.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Je hebt toch wel naar de Dell Precision M70 gekeken?
Daar zit een quadro fx 1400go in, daar zul jij toch wel wat meer aan hebben dan een game-kaartje.

PSN: djmurcielago

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 12:11:
nee de 6600 is een nVidia toch? voor de duidelijkheid het gaat om laptop videokaarten, geen desktop. 6600 GT is een desktop kaart dacht ik. het gaat mij om de 6600GO...

dit wordt een beetje off topic... maya ken ik al, sketchup (de naam zegt het al) is voor andere doelen wel erg makkelijk.
ja maar er staat '' dan heeft het weinig zin voor die nvidia setup te gaan'' terwijl het weinig zin heeft voor die ati setup te gaan :P

Verwijderd

Topicstarter
hmm we begrijpen elkaar niet helemaal geloof ik... :)
op een 6600gt sketchup in 1280 en dat gaat best redelijk,maar niet vloeiend
6600gt is toch een nVidia kaart? vandaar dat ik zei dat het weinig zin had om de nvidia 6600go te kiezen, ik neem aan dat die niet veel verschild van 6600 gt.

@djmurcielago: de m70 zou mooi zijn wat dat betreft maar kost met vergelijkbare setup, en nog zonder tas en muis, ongeveer 2090,- e. dat is op dit moment te duur en ik heb de laptop op korte termijn nodig ivm vertrek naar buitenland.

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 16:50:

[...]

6600gt is toch een nVidia kaart? vandaar dat ik zei dat het weinig zin had om de nvidia 6600go te kiezen, ik neem aan dat die niet veel verschild van 6600 gt.

@djmurcielago: de m70 zou mooi zijn wat dat betreft maar kost met vergelijkbare setup, en nog zonder tas en muis, ongeveer 2090,- e. dat is op dit moment te duur en ik heb de laptop op korte termijn nodig ivm vertrek naar buitenland.
de x700 is trager, kies IN GODSNAAM die nvidia...

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 16:50:

[...]

allemaal leuk en aardig, maar de 6600gt is alleen voor desktops, de 6600go is voor mobiel gedoe, en ja hij is van nvidia

btw, je kunt bij de dell wat service en dergelijke weglaten, ikweet niet in hoeverre jij performance nodig hebt, maar ik weet zeker dat de dell jou meer performance zal leveren in de genoemde applicaties dan een 6600go
zoek maar eens naar vergelijkingen

http://www.behardware.com/art/imprimer/560/ dit geeft in elk geval aan dat je de ati niet moet kiezen, nvidia is simpelweg verder in het gebruik van opengl, terwijl ati het nog niet helemaal uitgevogeld heeft

specshttp://nvidia.com/object/IO_24673.html van de quadro fx 1400go

Specs van de 6600go
Memory Interface 128-bit
Memory Bandwidth (GBps) 11.2 GBps
Fill Rate (pixels/sec.) 3 billion
Vertices/Second 300 million
RAMDACs 400 MHz

[ Voor 21% gewijzigd door Murcielago op 24-09-2005 19:54 ]

PSN: djmurcielago

• SyncMaster
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 19:27
Wat betreft de videokaart kan ik alleen maar beamen wat iedereen voor mij al gezegd heeft: neem een nVidia. De kwaliteit van nVidia's openGL drivers staat nog altijd op een hoger niveau als deze van Ati.

Ik adviseer je wel een om een scherm te nemen met een hogere resolutie als 1280*800. Als je meer doet dan simpele briefjes typen en een beetje rondsurfen ga je je heel snel ergeren aan de beperkte werkruimte.

/edit

Is de Acer Travelmate 4654LMib niets voor jou? Snelle processor, degelijke videokaart, fantastisch scherm, en niet eens al te duur (adviesprijs 1599 in België)

[ Voor 18% gewijzigd door SyncMaster op 24-09-2005 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok heel erg bedankt allemaal voor de duidelijke reacties over de videokaart!! Nu weet ik dat sowieso nVidia moet hebben. Performance is belangrijk maar wel in een gunstige verhouding met prijs, en ook draagbaarheid. Daar het (behalve het komend half jaar) geen desktop vervanger wordt, hoeft de performance niet extreem te zijn, wat concessies voor een draagbare (relatief lichte, compacte) computer waar ik toch prettig op kan werken.

Dan alleen nog de volgende vraag: waar vindt ik een laptop met 6200GO (ik kom er net achter dat ik per ongeluk de hele tijd 6600 heb getypt), 1GB DDRII ram, pentium-m 740, 60 gig hd, dvdrw, en een schermresolutie hoger dan 1280x800? Volgens de specificaties op de asus website van de A6Vc moet hij ook te krijgen zijn met een WSXGA+ scherm of een 15.1" SXGA+, maar die heb ik nog nergens kunnen vinden. Een ander merk misschien met een 4:3 scherm bijv?

Nogmaals, ik waardeer jullie hulp echt enorm! Hiervoor wist ik echt totaal niet hoe ik moest beslissen, geen enkele winkel te vinden ook die gewoon goed antwoord kon geven op mijn vragen.

/edit

zag je edit pas na het posten van dit bericht...
die vergissing van 6600/6200 blijkt toch wel groot te zijn, na raadplegen van nVidia site... of lijkt dat maar zo?
die Acer ziet er inderdaad erg interessant uit, het geheugen en de harde schijf zijn wat langzamer, weet niet of dat veel uitmaakt. Daarnaast moet ik wel 512 mb ram bij kopen, maar met een prijs van 1399.- (laptops4u.nl, zonder die upgrade dus) kan dat wel.
Wat is er zo speciaal aan dat scherm? Het is niet zo'n reflecterende geloof ik, hoewel ik twijfel hoe handig dat is.

2 huisgenoten hebben ook een acer notebook, 2 jaar oud denk ik, waarvan ik het beeldscherm niet fantastisch vind, en daarnaast is hun touchpad kapot gegaan na 1.5 jaar ofzo. De asus notebooks die ik heb gezien zien er toch wat steviger uit allemaal. Is de kwaliteit van Acer verbeterd de laatste jaren?

decisions, decisions...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2005 22:14 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:31
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 21:46:
ok heel erg bedankt allemaal voor de duidelijke reacties over de videokaart!! Nu weet ik dat sowieso nVidia moet hebben.
Daarnaast moet ik wel 512 mb ram bij kopen, maar met een prijs van 1399.- (laptops4u.nl, zonder die upgrade dus) kan dat wel.
als je al op die prijs zit is de goedkoopste versie van de Fujitsu-Siemens Amilo M 3438G ook een interessante optie imo.

deze heeft nl een 6800GO en die is sowieso veel sneller dan BEIDE kaarten uit je TS in alle situaties (D3D, OpenGL)
en bij computer-pirates kan je er 512MB bij laten prikken en kom je uit op 1580E incl :)

Fujitsu Siemens Amilio M 3438G (17" Sonema + 6800 GO)

[ Voor 8% gewijzigd door Puppetmaster op 24-09-2005 23:35 . Reden: linkje erbij :) ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Topicstarter
Puppetmaster schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 23:24:
[...]

als je al op die prijs zit is de goedkoopste versie van de Fujitsu-Siemens Amilo M 3438G ook een interessante optie imo.

deze heeft nl een 6800GO en die is sowieso veel sneller dan BEIDE kaarten uit je TS in alle situaties (D3D, OpenGL)
en bij computer-pirates kan je er 512MB bij laten prikken en kom je uit op 1580E incl :)

Fujitsu Siemens Amilio M 3438G (17" Sonema + 6800 GO)
dat ziet er idd interessant uit, vooral die videokaart ook, en dat alles voor die prijs. Ik ben alleen eigenlijk op zoek naar een 15" notebook, om het allemaal wat draagbaarder te houden (ben niet op zoek naar desktop vervanger). Qua specificaties is dit denk ik precies wat ik zoek, alleen dan in een 15" uitvoering waarvan de batterij langer meegaat dan van deze (specificaties geven aan 2 hr. max, in de praktijk zal dat dus nog veel korter zijn...

/edit
heb zo zitten lezen en krijg de indruk dat die 6800 de reden kan zijn voor die korte batterij duur. als dat zo is ga ik toch liever voor een 15" met een 6600

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2005 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:31
de 6800 zal zeker meer verbruiken dan een 6600, maar het zwaardere werk ga je vast niet in de trein doen lijkt me?

het is verder ook best wel een groot ding (gezien in MM) dus als je echt voor mobiel gaat niet een super optie. wel goede GFX voor als ie op je buro staat ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nogmaals iedereen bedankt voor de hulp.
Ik heb vanmiddag de A6Vc besteld, zodra ik hem heb en er mee gewerkt heb zal ik mijn ervaringen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:46

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 20:38:
nogmaals iedereen bedankt voor de hulp.
Ik heb vanmiddag de A6Vc besteld, zodra ik hem heb en er mee gewerkt heb zal ik mijn ervaringen delen.
Goeie keuze, op m'n vorige stage verkopen ze een CAM-pakket (met een CAD-onderdeeltje), en zij raden eigenlijk alleen nVidia-kaarten aan. ATI bleek OpenGL wat minder netjes te ondersteunen helaas.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Pagina: 1