Toon posts:

Insecten eten...

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Krekels, larven je noemt het maar op.
Ze worden wel door (sommige) mensen gegeten maar hoe zit het nou met de voedingswaarde. Levert het meer op dan gewone vlees?

• TumbleCow
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-12-2025

TumbleCow

Waarschijnlijkheids elastiekje

Nouja, eiwitten zijn eiwitten, ik denk dat het niet veel scheelt. Maar ik kan me wel voorstellen dat insecten minder vet zijn..

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:50
Op dinsdag 16 januari 2001 14:58 schreef Single Guy het volgende:
Krekels, larven je noemt het maar op.
Ze worden wel door (sommige) mensen gegeten maar hoe zit het nou met de voedingswaarde. Levert het meer op dan gewone vlees?
Insecten eten? No offence, maar euh... :r :r

Verwijderd

Ze schijnen vol met eiwitten en vitaminen te zitten. Alleen ze zien er zo onsmakelijk uit. Misschien zijn ze lekker als je ze in de frietpan stopt.

Verwijderd

hhhmmm, heb wel eens geroosterde bruine sprinkhanen gegeten. Pootjes en vleugels eraf, roosteren, beetje zout... Smaakt net zoals gezoute pistache nootjes

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Alleen in het westen worden die beesten niet gegeten en da's eigenlijk heel erg vreemd.

Die insecten zitten echt propvol met eiwitten en vitaminen en weet ik veel wat nog meer. Ook is een kilo insecteiwit een stuk rendabeler te maken dan een kilo koe-eiwit. Mestuitstoot en een heleboel andere problemen kun je zo oplossen door insecten op het menu te plaatsen.

Met al die gekke koeien en pestvarkens, dioxinekippen en olie-vissen is een insect niet eens een gek alternatief.
* Delerium voorspelt dat het westen binnen 25 jaar ook insecten op het menu heeft.

* Delerium heeft dan ook veel last van bugs.

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Gezond hoor,
ik geloof dat die pantserlaag, kitine heette het ofzoiets, heel goed was, ben alleen de details vergeten.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Die pantserlaag is niet zo heel erg voedzaam, 't is alsof je hout eet. Maar net als bij garnalen zit de binnenkant vol met 'iets'. En dat zonder botjes. :)

Verwijderd

Confuzer:

bijna goed, 't is chitine

Afbeeldingslocatie: http://www.psrc.usm.edu/macrog/sea/images/chitin1.gif

Verwijderd

Veel insecten zijn inderdaad eetbaar en nog erg voedzaam ook.. iig veel eiwit en weinig/geen vet. Ik heb zelf wel eens gebakken maden op, dat smaakte naar niks. En ook chocolate covered grasshoppers. Smaakt naar gele M&Ms met zachte binnenkant. En een soort kleine bruine wormen, deze hadden een sterke pinda smaak. De naam van de beestjes ontgaat me even.

Als de wereldbevolking zo snel blijft stijgen zullen we op een effectievere voedselbron dan vlees moeten overstappen, insecten kunnen de nieuwe "vleesvervangers" worden. i.e. voor 1 kilo kip heb je geloof ik 10 kilo voedsel nodig en voor 1 kilo insecten maar 2 kilo voedsel.

Maar het zal nog wel even duren voordat de westerse cultuur bereid is om insecten te eten. (zie Vinnienerd's response eerder in deze thread)
Op dit moment is het in NL iig nergens te krijgen, zelfs niet in nature/3rd world winkels.

• -=Confuzer=-
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

CP :
Chitine ja, dank je voor de molekuulformule :P

ecteinascidin:
Maar het schijnt goed afbreekbaar te zijn.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• ronaz
  • Laatst online: 18-01 18:56

ronaz

Wishmaster

Sprinkhanen geroosterd zonder chocola schijnen naar worstjes te smaken... ;)

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

Verwijderd

hmmm
voordat we aan de sprinkhanen gaan zul je natuurlijk ook nog de standaard hydroponische tuinen krijgen en dan worden groenten de grootste voedingsgroep
eerst al het vlees eruit, da's verspilling van goede landbouwgrond.
en dan naar speciaal gekweekte groenten
en dan pas insecten
dus je mag eerst je bordje vol met groente leeg eten
en dan pas moet je aan de insecten denken :)

Verwijderd

Ik heb sprinkhanen in Thailand gegeten, daar werden ze gefrituurd in een wok.
Was best te eten, nadat je je er geestelijk overheen gezet had. Lekker knapperig.

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-12-2025
Inderdaad, ik denk meer dat het te maken heeft met de afkeer dat het "niet normaal is". Net zoals je geen kat of hond kan eten. Maar waarom eet je dan wel koe }:O, of schaap ??
Ik heb in Indonesië geen insecten gegeten, maar wel gebakken hersenen van een of ander beest, en andere dingen waarvan ik niet weet wat het was.
Tsja, die hersenen, ik proefde er niet zo heel erg veel aan, omdat er nogal veel peper op zat !!

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Ikzelf heb ze nog nooit gegeten, maar dat is omdat ik de kans nog niet gehad heb.
Ja, één keertje, ook in Thailand. Maar toen vertrouwde ik het tentje niet (en dat is niet gauw, dus dat zegt genoeg).
Je moet vooral in Afrika oppassen met het eten van sprinkhanen; ze zijn vaak gedood met insecticide en dat gaat er maar slecht af met wassen. Die krijg je dan gewoon ook binnen en dat weegt niet op tegen het gezond-zijn van de eiwitten :)

grtz.
AxiMaxi

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Iedereen eet wel eens insecten of dacht je dat ze alle insecten eerst uit het graan gaan halen voor het vermalen wordt ;), tenzij je nooit brood o.i.d. eet, eet je af en toe insect :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-12-2025
Bwehehe, er was wel eens op een vakantie een mug in de instantpudding gevallen.
Ik was met 3 vrienden op vakantie, dus een van ons heeft een mug opgegeten.. :)

En hurray hurray, we leven nog steeds.. ;)

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

Het

Het is me er eentje...

Maar was het niet de grap dat, als we insecten gaan roosteren enzo, er dan opeens een enorme 'vleesvoorraad' is? Dit geeft natuurlijk weer nieuwe wegen die we in kunnen slaan (alhoewel... straks krijgen we kistkevers en legbatterijlarven...) Ik snap ook wel dat een koe (}:O) iets meer vlees bevat dan een sprinkhaan (jaja, ik ben niet zooooo dom *D) maar er zijn daarentegen zo ongelooooovelijk veel sprinbkhanen....

Sjongejonge

Pagina: 1