Airport Extreme Antennes PowerBook G4*

Pagina: 1
Acties:

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-02 10:06
Ik ben geruime tijd al trotse bezitter van een 12" Powerbook. Nu merk ik alleen de laatste tijd (of het lijkt zo) dat inetrnet een beetje brak werkte, slechte wifi verbinding de hele tijd/internet dat random even moeilijk doet.

Dus ik zet KisMAC aan en zet hem op scan; ik haal gemiddeld een wifi-sterkte van rond de 50, echter, wanneer ik mijn hand om het linker "wifi" antenne-tje houd, daalt dit snel naar rond de 40.
Lijkt normaal; maar als ik hetzelfde doet bij de rechter antenne ... veranderd er niets... alsof het ding toch al niet mee hielp aan de oorspronkelijke sterkte. Ook al houd ik de rechter wifi antenne richting me wifi router (dan heeft ie als het goed is beter ontvangst dan de andere) scheelt het nog steeds niks, terwijl het bij die andere natuurlijk wel weer veranderd (als ik me hand ervoor houd) :?

Ze hebben toch 2 antennes die G4 Powerbookjes ? Ik kon er zelf niet echt meer info over vinden, kwa werking van die antennes zeg maar.

-Gebruikt hij voor een vaste verbinding maar 1 antenne ? (dat het daarom niet uitmaakt)
-Is er een programma waarmee je die antennes kan testen ? (welke sterkte ze apart van elkaar ontvangen of uitzenden)
-Heb hem nog minder dan een half jaar, dus mocht het kapot zijn, kan ik hem dan gewoon naar een apple store brengen ? (of hoe gaat dat voor dit soort mankementen)
-Of mis ik iets totaal over het hoofd (ben nog niet zo heel lang in de apple scene :) )

Wie of wie heeft een idee/progje/oplossing _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door BaT op 24-09-2005 02:40 ]

Product Owner - Connec2

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-02 09:05

Kvn

Hoe kom je erbij dat ze 2 antennes hebben? Mijn iBook heeft er in ieder geval maar 1, en het lijkt me bij de PowerBooks niet anders.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Probeer eens een ander kanaal, soms wil er wel eens een netwerk storen met hetzelfde kanaal. (En die hoef je niet eens op te pikken om er last van te kunnen hebben).

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Alle laptop's van Apple hebben twee antenne's. De iMac G4 zowel als de G5 hebben er 2, de G5 heeft er 1, Mac Mini heeft er 1. eMac heb ik geen idee van, nog nooit zover uit elkaar hoeven halen. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Sage op 24-09-2005 12:30 ]

kleurbleur.nl

• BaT
Dat met dat kanaal zal ik sowieso nog wel dit weekend even proberen, maar weet niemand een programma om ze "echt" te testen, o.i.d. ? :/

[ Voor 8% gewijzigd door BaT op 24-09-2005 12:57 ]

Product Owner - Connec2

• BaT
Hmm hoewel in de handleing van de PowerBook wordt gesuggereerd dat hij 2 antennes heeft voor beter WIFI ontvangst, staat er anderszijds ook dat de ruimte voor een Bluetooth antenne zou gereserveerd zijn.

Nu denk ik dat de linker antenne op de PowerBook gereserveerd is voor WIFI en de rechter voor BT. Kunnen andere mensen met een 12" PowerBook G4 dat verifieren ? :)

Product Owner - Connec2

Verwijderd

Ik vind sowieso de ontvangst van de powerbook tegenvallen. Als ik mijn 15" PowerBook naast de 14" iBook van mijn vriendin zet, zie ik op de PowerBook 2 accesspoints verschijnen en op de iBook 4. Op zich is dat niet zo heel gek natuurlijk want die PowerBook is een grote kooi van Faraday; dat ie uberhaupt nog wat oppikt ;) Maar goed, een wat beter ontvangst zou wel prettig zijn...

Verwijderd

BaT schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 02:54:

Nu denk ik dat de linker antenne op de PowerBook gereserveerd is voor WIFI en de rechter voor BT. Kunnen andere mensen met een 12" PowerBook G4 dat verifieren ? :)
Klopt volgens mij, als ik het linker sleufje een beetje richting de access point mik is de ontvangst beter. Eigenlijk zou je de PowerBook goed moeten richten wanneer je iets groots gaat downloaden :)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Sage schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 12:28:
Alle laptop's van Apple hebben twee antenne's. De iMac G4 zowel als de G5 hebben er 2, de G5 heeft er 1, Mac Mini heeft er 1. eMac heb ik geen idee van, nog nooit zover uit elkaar hoeven halen. ;)
eMac bij mijn weten maar 1, weet het niet zeker

[ Voor 13% gewijzigd door Whieee op 03-10-2005 11:52 ]

Launching containers into space

• BaT
Zijn er trouwens USB antennes ofzo beschikbaar, dus niet een wifi adapter; maar echt alleen een antenne, die de interne Airport Extreme dan ook gaat gebruiken ? Want het standaard bereik van die PowerBooks is idd nogal matig...

Dat je bijvoordbeeld in de auto zit, met een antenne op het dak geplakt en het USB kabeltje door een kiertje van het raam ? Ik zou het wel handig vinden, want ik zit soms op de campus van de UT wat "dingen" te downloaden, en de helft van de tijd moet je uit de auto stappen voor een "vaste, stabiele" download. Het wordt nu wat kouder, en soms regent het wel eens, dus zou wel relaxed zijn om in de auto te kunnen blijven zitten en toch dat goede ontvangst te hebben van als je buiten staat.

Product Owner - Connec2

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 09:21:
Ik vind sowieso de ontvangst van de powerbook tegenvallen. Als ik mijn 15" PowerBook naast de 14" iBook van mijn vriendin zet, zie ik op de PowerBook 2 accesspoints verschijnen en op de iBook 4. Op zich is dat niet zo heel gek natuurlijk want die PowerBook is een grote kooi van Faraday; dat ie uberhaupt nog wat oppikt ;) Maar goed, een wat beter ontvangst zou wel prettig zijn...
Ik heb er geen last van, maar merk wel dat de ontvangst op m'n PowerBook inderdaad minder goed is dan op de iBook die ik eerst had.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

BaT schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 23:23:
Zijn er trouwens USB antennes ofzo beschikbaar, dus niet een wifi adapter; maar echt alleen een antenne, die de interne Airport Extreme dan ook gaat gebruiken ? Want het standaard bereik van die PowerBooks is idd nogal matig...

Dat je bijvoordbeeld in de auto zit, met een antenne op het dak geplakt en het USB kabeltje door een kiertje van het raam ? Ik zou het wel handig vinden, want ik zit soms op de campus van de UT wat "dingen" te downloaden, en de helft van de tijd moet je uit de auto stappen voor een "vaste, stabiele" download. Het wordt nu wat kouder, en soms regent het wel eens, dus zou wel relaxed zijn om in de auto te kunnen blijven zitten en toch dat goede ontvangst te hebben van als je buiten staat.
Hahahaha ga je gewoon met de auto naar de campus rijden om daar ff snel te kunnen downloaden? LOL 8)7

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

De antenne zelf kan niet via USB, maar een USB-wifi-adaptor bestaat wel. En als daar een extra antennetje in kan, dan zou het kunnen werken.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• BaT
Verwijderd schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 10:33:
[...]

Hahahaha ga je gewoon met de auto naar de campus rijden om daar ff snel te kunnen downloaden? LOL 8)7
Ben zelf niet student op de UT, maar heb wel een WIFI accountje :) En een film daar downloaden met 600 kb/sec van lokaal intranet is sneller dan thuis met wat anders. Zet de download aan, en dan wat kaarten / eten met wat vrienden in de auto. Het is ter vervanging van Videoland, wat altijd overdreven veel geld kost en die, i.t.t. de UT, niet eens de nieuwste films hebben :7
Oxi schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 10:52:
De antenne zelf kan niet via USB, maar een USB-wifi-adaptor bestaat wel. En als daar een extra antennetje in kan, dan zou het kunnen werken.
Maar er bestaan sowieso geen stand-alone antennes voor deze PowerBookjes ? Want zo'n aparte adapter is ook weer zo overdreven, ik wil wel dat ie z'n eigen AirPort gebruikt , daar heb ik immers grof voor betaald :P

[ Voor 49% gewijzigd door BaT op 05-10-2005 16:07 ]

Product Owner - Connec2

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Nou... :)
Je zou natuurlijk ff het toetsenbord los kunnen maken, en op de een of andere manier een draadje naar buiten klussen voor een antenne. Er zit immers een soort mini coax aansluiting op de Airport, dus wie weet valt daar wel iets mee te doen. Toegegeven: niet netjes, maar als je het persé wilt... ;) :P

Hier stond achterhaalde informatie…

• BaT
DiGiSTORM_ schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 20:39:
Nou... :)
Je zou natuurlijk ff het toetsenbord los kunnen maken, en op de een of andere manier een draadje naar buiten klussen voor een antenne. Er zit immers een soort mini coax aansluiting op de Airport, dus wie weet valt daar wel iets mee te doen. Toegegeven: niet netjes, maar als je het persé wilt... ;) :P
Tja dat is dan ook weer zo }:O he >:) , jammer Apple er zelf geen fatsoenlijke oplossing voor heeft, zouden ze nog meer geld aan me kunnen verdienen.

Product Owner - Connec2

Verwijderd

Op de meeste wireless routers/kaarten is het zo dat als er twee antennes opzitten er maar 1 tegelijk gebruikt wordt. Diegene namelijk die door de software als degene met het beste ontvangst voor de betreffende router wordt gedetecteerd.

Dat zou ook verklaren waarom er niets veranderd als je je hand om een van de antennes houdt.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:48
BaT schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 16:01:
[...]

Ben zelf niet student op de UT, maar heb wel een WIFI accountje :) En een film daar downloaden met 600 kb/sec van lokaal intranet is sneller dan thuis met wat anders. Zet de download aan, en dan wat kaarten / eten met wat vrienden in de auto. Het is ter vervanging van Videoland, wat altijd overdreven veel geld kost en die, i.t.t. de UT, niet eens de nieuwste films hebben :7
Lache wel dit.

Verwijderd

Jah inderdaad :) Als je eenmaal aan het Saxion in Enschede of op de uni zelf studeert heb je zo'n accountje inderdaad. De hele uni heeft een 100% WiFi coverage volgens mij (BaT, verbeter me als ik het mis heb), dus zo'n heel gek idee is het nog niet eens :)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ok, en weer ontopic svp :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

:)

Weet jij of die 2 antennes in zijn laptop samen tegelijk werken of scannen naar 't beste ontvangst en er op basis daarvan 1 geselecteerd wordt.

• BaT
Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2005 @ 21:06:
[...]

Jah inderdaad :) Als je eenmaal aan het Saxion in Enschede of op de uni zelf studeert heb je zo'n accountje inderdaad. De hele uni heeft een 100% WiFi coverage volgens mij (BaT, verbeter me als ik het mis heb), dus zo'n heel gek idee is het nog niet eens :)
Als je door de hoofd ingang rijdt van de UT, ben je al langs 6+ accesspoints gereden :) Als je een rondje rijdt door de UT zelf ... ietsjes meer :P

Daar komt bij; er zijn overal handige parkeer plaatsen op het terrein met prima bereik. Zelfs als je op de fiets komt 's avonds laat; geen paniek : bij "Informatica" zijn goed geplaatste bankjes, met lantaarnpalen (12" PB heeft geen verlicht kb, dus dat is wel net zo handig) , een eventuele schuilplaats voor de regen op tien meter afstand (zou zonde zijn als je door zoiets simpels je PB verneukt ) en tot slot zelfs een afvalbak op 1 meter afstand (kan de heldhaftige UT Security ook niet zeuren over eventuele rommel die je achterlaat) O-)
Het gaat bijna in elke post over coverage van het een of ander, is toch redelijk on-topic als je het over antennes hebt :+

[ Voor 57% gewijzigd door BaT op 15-10-2005 02:42 ]

Product Owner - Connec2

Pagina: 1