Toon posts:

Sudo werkt niet "incorrect password attempts"*

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik heb problemen om via sudo in de terminal programma's te starten. Dit wordt vaak gevraagd bij installaties. Het rare is dat ik wel met su in kan loggen (met mijn root password), maar sudo lukt me nooit, niet met mijn user password en ook niet met mijn root password.

Ik heb met visudo de sudoers file aangepast zodat mijn username erin staat ( Username ALL=(ALL) ALL ), maar dit werkt ook niet.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen ? Ik draai OS x 10.4.2.

dank
winsome

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

welke foutmelding krijg je als je het probeert? Mijn glazen bol is een beetje stuk, en juist de foutmelding vertelt je waar het aan ligt.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
Maar natuurlijk, bijvoorbeeld sudo top:

Sep 23 22:28:45 powerbook sudo: Winsome : 3 incorrect password attempts ; TTY=ttyp1 ; PWD=/Users/Winsome ; USER=root ; COMMAND=/usr/bin/top

Meer wordt er in het console en system log niet gezet..

gr
winsome

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-12-2025
Mac OS ken ik helemaal niet, maar in FreeBSD moet je het bestand /usr/local/etc/sudoers aanpassen mbv de opdracht visudo als root. Heel misschien heb je hier wat aan (Mac OS heeft zijn roots in de BSD)

You are in a maze of little twisting passages, all different.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54
Hey Blorf :) Lees de tweede paragraaf van de start post eens...

Vreemd dat sudo zegt dat je pw fout is, want je hoort je _eigen_ pw in te vullen. En ik ga er van uit dat je die wel kent :p Rest je password eens en probeeer het daarna nog eens?

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan mijn eigen password gewoon resetten met passwd. 'old password' accepteert hij ook gewoon. Maar sudo accepteert nog steeds geen enkel wachtwoord. Maf !

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-02 06:56

The_DoubleU

Tweaker in München

Misschien een dome vraag maar zit jouw userid wel in de Wheel group? Kijk eens in NetInfo Manger.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen lid van de group wheel. Ik was onder de veronderstelling dat wanneer je lid bent van de admin group sudo al zou moeten werken ? Dit is het resultaat van een 'id' : uid=501(Ed) gid=80(admin) groups=80(admin), 81(appserveradm), 79(appserverusr)

Wat is de correcte manier van aanpassen van de group wheel in de netinfo manager ? nu staat er enkel "root" als gebruiker, als ik mijzelf erbij wil zetten doe ik dat dan op deze manier : "root,Ed" ?

• Liegebeest
Je hoeft geen lid van de groep "wheel" te zijn... Ben ik bij mijn setup ook niet...

Traditioneel gezien zet je je user in de "admin" groep en hoef je je eigen account dus niet met visudo toe te voegen.

De wijze van aanpassen heb je correct. De boel is wel gevoelig voor kaas (case-sensitive :p) dus zorg er voor dat je je 'short username' goed schrijft...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf het vermoeden dat eea niet meer werkt (alhoewel ik het voorheen nooit uitgeprobeerd had) sinds ik darwinports heb geinstalleerd, en daarna nog wat ports.. Ik ben ergens een forumpost tegengekomen waarin staat dat ik een bepaald onderdeel van de OSX installatie cd terug zou moeten zetten wat een niet werkende sudo zou repareren?

Ik draai OSX 10.4.2 zonder de updates die een paar dagen geleden uitgekomen zijn - wie kan mij de grootte van de bestanden su en sudo vertellen?

-r-sr-xr-x 1 root wheel 19588 Mar 21 2005 su
-r-s--x--x 1 root wheel 104428 Mar 21 2005 sudo

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Hoi, die waarden kloppen bij mij, dus daar ligt het niet aan.

• Liegebeest
Ah! Wat interessanter voor je is is om eens te doen "which su" en "which sudo". Misschien dat je per ongeluk via Darwinports een tweede binary hebt geinstalleerd die een andere config file gebruikt en die toevallig eerder in je $PATH voorkomt :)

Verwijderd

Topicstarter
Als mijzelf ingelogd:

~ Ed$ which su
/usr/bin/su

~ Ed$ which sudo
/usr/bin/sudo

Als root ingelogd krijg ik hetzelfde resultaat... !

edit : Dit is btw mijn path :
PATH=/bin:/sbin:/usr/bin:/usr/sbin:/usr/local/bin:/opt/local/bin

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2005 16:46 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Hallo winsome,

Ik heb even de topic titel aangepast zodat deze de topic inhoud iets beter dekt. Het valt me verder op dat je onder elke posting "gr". vermeld dit is niet nodig op GOT, we gaan er vanuit dat iedereen elkaar standaard groet :).

• Liegebeest
Fscked up, dit... Vreemde zaak... Dat zijn idd de goede locaties... In panther zijn de files wel van andere groottes, maar weet niet of dat verdraaid veel uit maakt...

Pagina: 1