[3dsMax] Draait "ineens" traag...

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Goededag,

Ik heb sinds een paar dagen 3d Studio Max en ben vol lof over dit programma, maar zit sinds een half uurtje met een probleem...

Ik ben wat tutorials aan het afstruinen en ben op een leuke terechtgekomen, waar ik een huisje aan het maken ben, en nu ben ik aangekomen bij de dakpannen. eentje gemaakt, array kopie, dus had een rits dakpannen... alleen hoe meer dakpannen ik kopieer, hoe trager 3d max draait :'( , het zijn er nu aardig wat, en hij hapert enorm, terwijl hij voor de dakpannen liep als een trein, en nergens ook maar één momentje haperde...

Specs:

Amd Athlon 2600+
Windows XP Home
512 mb ram geheugen
ATI Radeon 9800 pro (128mb)
17" tft screen

en ik draai geen grote achtergrond programma's... ik heb al naar een optie menu gezocht in 3dmax om grafische instellingen oid lager te zetten, maar niks gevonden..

Is dit een bekend probleem wat verholpen kan worden? of ligt het aan wat brakke hardware?

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk heb je gewoon veel te veel polygonen in je dakpannen gebruikt, waardoor je grafische kaart het moeilijk krijgt, en je geheugen ook behoorlijk tekort schiet, wat je kan doen is de dakpannen selecteren en die invisible maken, zodat je er in de viewports geen last van hebt, of je kunt bounding boxes aanzetten voor de dakpannen.

misschien kun je eens een mesh van een dakpan laten zien? (screenshot van een dakpan oid)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 18:27
Is het toevallig de tutorial van Oogst? In dat geval moet je even verder lezen :P Het zit hem waarschijnlijk inderdaad in het aantal polygonen. Druk eens op "7", dan zie je het aantal faces dat je in je model gebruikt.

Het zou ook kunnen zijn dat je een verkeerde driver ingesteld is. "Customize" => "preferences" => tabblad "viewports" => onderin staat vervolgens welke driver je hebt geselecteerd. De Heidi driver (software driver) is niet geschikt om te modellen.. Dan is OpenGL of DirectX de betere keuze :)

[ Voor 42% gewijzigd door Neejoh op 23-09-2005 22:20 ]

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Neejoh schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 22:07:
Is het toevallig de tutorial van Oogst? In dat geval moet je even verder lezen :P Het zit hem waarschijnlijk inderdaad in het aantal polygonen. Druk eens op "7", dan zie je het aantal faces dat je in je model gebruikt.

Het zou ook kunnen zijn dat je een verkeerde driver ingesteld is. "Customize" => "preferences" => tabblad "viewports" => onderin staat vervolgens welke driver je hebt geselecteerd. De Heidi driver (software driver) is niet geschikt om te modellen.. Dan is OpenGL of DirectX de betere keuze :)
Haha dat was inderdaad het probleem, hij verving later de dakpannen dus nu loopt hij weer soepel...

alleen nu zit ik met een ander probleem, dezelfde tutorial.. ik krijg geen achtergrond bij mijn huisje :'(

ik heb dus een simpel wolkenplaatje, maar die komt maar niet in dat Render schermpje..

Dit heb ik nu:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadweb.nl/upfiles/huisje3dmax.PNG

en ipv dat zwarte, moet een wolkenpic komen...

dit zegt de tutorial:
Klik daarvoor bovenin beeld op rendering>>environment en klik in de lege slot bovenin onder environment map. Kies nu in de material/map browser voor de materials uit de Mtl editor (hiernaast rood omcirceld). Dit zijn de materials die je eerder hebt gemaakt in de material editor. Kies nu de reflection-map met de wolken die je in het vorige hoofdstukje hebt gemaakt. Kies instance, want de instellingen hiervan moeten gebruikt worden.

Render nu je scene en je zult zoiets zien als hier links. De wolken zijn nu rondom je scene geplaatst
En het moet er dus zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/w.vdongen/Tutorial%20huis%20deel%202%20texturing/Huis-textures26.jpg

Maar dat werkt dus niet :'( wat ik ook doe, ik blijf die domme gradient zien...

En ik hoop dat 1 van jullie het weet ;)

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Effe terug naar je 1e vraag. Stel je wilt wel die high poly spul houden.
Dan heb je rechts in je utilities tab -> more -> Object Display Cull -> Enable -> 15fps.
Dan gaat ie ook al een stuk beter :)

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 18:27
Hey cool, die kende ik ook nog niet :) Thnx for the tip XLerator!

Wat die wolken betreft, ik vind het plaatje er helemaal raar uit zien, net of het perspectief niet klopt oid... Waarschijnlijk heb je perongeluk met de Field of Vision knop lopen inzoomen.

Post je scene ff in het algemene 3d Topic, kijk(en) ik/we er even naar.
Pagina: 1