brakke voeding?

Pagina: 1
Acties:

• jochie79
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ik heb de laatste tijd last van spontane reboots en heb het idee dat het wel eens aan mijn voeding kan liggen

specs
mobo: MSI KT3
cpu: AMD 1800xp
mem: 512mb
video1: ATI 8500le 64mb
video2: S3 1mb
sound: creative sounblaster live
netwerk: 10/100mb
tv: pinnacle pctv pro
cd: lite-on 16x10x40x
dvd: nec 2510
hd1: seagate 20GB
hd2: maxtor 80GB
voeding: aopen 300W

Wat heb ik al gedaan: ik merkte dat de spontane reboots optraden als er gebruik werd gemaakt van mijn 2e hd (maxtor 80GB), dit gebeurde niet direct maar wel altijd tijdens gebruik van die schijf.
Ik heb de hd bekeken met een testtool van maxtor en hij komt door alle tests behalve het testen van het volledige schijfoppervlak (dan krijg ik weer een spontane reboot). De reboots vinden dus zowel in windows als in dos plaats.
SMART geeft ook geen foutmeldingen en met de testtool kan ik wel een volledige zero-fill toepassen.

Kan het zijn dat m'n voeding brak aan het worden is (+/- 3 jaar oud)?
waardes van MM5 (deze waardes komen overeen met de bios-waardes):
core: 1.75
+3.3: 3.26
+5.0: 4.82
+12.0: 11.71
-12.0: 12.41
-5.0: 4.93

temps: cpu 41c, systeem 39c, hd1 41c, hd2 41c.

Momenteel draai ik zonder de maxtor en heb ik geen last van spontane reboots wel had ik bij een koude start van het systeem 3 maal een reboot (systeem starte steeds iest verder op en viel uit om weer opnieuw te beginnen). Nu lijkt alles het prima te doen.

Zou het m'n voeding zijn (3 jaar oude 300W aopen)? En als ik een andere voeding aanschaf is 300W dan genoeg voor m'n systeem of kan ik beter wat hoger gaan zitten?

Verwijderd

Klinkt inderdaad wel als je voeding die ergens een beetje brak is. Probeer het eens met een voeding van iemand anders. En als je dan een nieuwe gaat kopen, 300 watt van een A-merk moet genoeg zijn voor jouw systeem.

• jochie79
  • Nu online
Hier een screen van mm5, zoals te zien is schommelen de waardes van de +5 en +12 lijn nogal. (dit is trouwens zonder de maxtor).
Kan iemand me vertellen of dit een gezond beeld is of dat de voeding echt brak is?

Afbeeldingslocatie: http://img344.imageshack.us/img344/9515/mm58ez.jpg

Verwijderd

Je zegt dat de spontane reboots zich voordoen, als je de 2de hd gaat gebruiken. Op welke manier gebruik je hem dan? Merk je dan ook niets tijdens het opstarten (want de spin-up trekt nogal veel stroom)? Probeer anders je systeem gewoon eens te gebruiken met de 2de hd maar zonder de eerste hd dan aangekoppeld. Als het probleem zich dan niet meer voordoet is de kans reeel dat het al niet aan de hd zal ligen.
Probeer ook wat andere hardware uit te schakelen zodat de voeding minder belast wordt, en je toch nog kan testen met de beide hd's.

• madmenno
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:09
Klinkt alsof je voeding je hardware niet meer trekt. Vooral omdat je reboots hebt bij een koude start. Ook als je die extra schijf gaat gebruiken reboot die, dus dan kom je al snel op de conclusie dat je voeding het gewoon niet meer trekt. Heb je recent nog hardware vervangen ofzo, of heeft het systeem al een tijd zonder problemen in deze configuratie gedraait.
De voltages zien er volgens mij niet echt schokkend uit. Lijkt mij wel redelijk voor een aopen voeding. Ik zou zeggen; haal eens een nieuwe voeding, ik weet bijna wel zeker dat, dat het probleem oplost.
Veel suc6 ermee!

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Ik weet ook wel bijna zeker dat een nieuwe voeding je probleem oplost.
Zoek gewoon iets van 350 watt (of meer :P ) van een goed merk. ;)

Als je jouw systeem invult in een PSU calculator dan kom ik ook op rond de 295 watt, terwijl je beter iets van 10 of 15 % (dacht ik) extra kunt hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door -DG- op 24-09-2005 10:07 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Aopen voedingen zijn bijna allemaal gebaseerd op prima Fortron voedingen. Het grootste gedeelte van je computer haalt zijn vermogen uit de 12V lijn. Hoeveel Ampère kan jouw 12V lijn leveren? (staat op de zijkant van je voeding). Onder de 13A kun je gaan twijfelen aan je 300W voeding.

Verder vind zie ik grote schommelingen in de afgelezen spanning van je cpu vcore: de voedingsspanning voor je cpu. Ik denk eerder dat dit de oorzaak is van je problemen. Dit kan mogelijk veroorzaakt worden door een te slappe voeding, maar dat hoeft niet zo te zijn. Probeer in je bios je vcore eens 0.1 V hoger te zetten of zelfs 0.2 V hoger te zeten.

Heb je daarna nog problemen, dan zou ik zoveel mogelijk apparatuur eruit halen / loskoppelen (netwerkkaart, cdrom, dvd speler, geluidskaart, s3 videokaart enz). Als je nu geen crashes meer hebt, kan het aan je voeding liggen.
-DG- schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 10:00:
Ik weet ook wel bijna zeker dat een nieuwe voeding je probleem oplost.
Zoek gewoon iets van 350 watt (of meer :P ) van een goed merk. ;)

Als je jouw systeem invult in een PSU calculator dan kom ik ook op rond de 295 watt, terwijl je beter iets van 10 of 15 % (dacht ik) extra kunt hebben.
1) Aopen =Fortron = goed
2) Volgens die psu calculator kom ik op 259 W.
3) De psu calculator houdt geen rekening met het feit dat een gedeelte van je vermogen van de 12V lijn wordt afgetapt, een gedeelte van de 5V en een gedeelte van de 3.3 V. Je kan niet alles zomaar op één hoop gooien en hopen dat het goed gaat. De cpu's van tegenwoordig halen hun energie uit de 12V lijn, net als de videokaarten, alle IDE apparatuur en koelers. Als deze in totaal 150 W vragen, terwijl je 350W voeding maar 140W via de 12V lijn kan leveren, dan heb je alsnog een probleem.

[ Voor 38% gewijzigd door dr snuggles op 24-09-2005 10:45 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:34

DataGhost

iPL dev

Het zou inderdaad je voeding kunnen zijn, maar komt je moederbord niet toevallig uit de periode met de lekkende elco's? daar zou ik even op controleren als ik jou was voordat je een wellicht goede voeding vervangt zonder dat het nodig is

Verwijderd

Heb je de voeding na 3 jaar al eens uitgestoft?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De voeding ziet nog redelijk uit, maar de schommelende Vcore is niet zo goed. Check die elco's op je mobo, dankzij lekkende elco's draaien de spanningregulators op je mobo dol en de processor krijgt een schommelende spanning.

• jochie79
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 09:46:
Je zegt dat de spontane reboots zich voordoen, als je de 2de hd gaat gebruiken. Op welke manier gebruik je hem dan? Merk je dan ook niets tijdens het opstarten (want de spin-up trekt nogal veel stroom)? Probeer anders je systeem gewoon eens te gebruiken met de 2de hd maar zonder de eerste hd dan aangekoppeld. Als het probleem zich dan niet meer voordoet is de kans reeel dat het al niet aan de hd zal ligen.
Probeer ook wat andere hardware uit te schakelen zodat de voeding minder belast wordt, en je toch nog kan testen met de beide hd's.
Ik kan geen specifieke actie aanwijzen, kan 'm gewoon benaderen en bijvoorbeeld een video bekijken of een bestand kopieren, krijg meestal wel naar een paar seconden tot een paar minuten een reboot (dus geen vaste tijdseenheid).

Wat ik wel vreemd blijf vinden is dat ik alle maxtor-tests kan doen behalve de test van het controleren van het volledige schijfoppervlak (dan krijg ik dus weer een spontane reboot) maar ik kan wel een zero-fill doen, dan gebruik ik toch ook het volledige schijfoppervlak? (of zou ik het verschil moeten zoeken in lezen vs. schrijven?)
madmenno schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 09:54:
Klinkt alsof je voeding je hardware niet meer trekt. Vooral omdat je reboots hebt bij een koude start. Ook als je die extra schijf gaat gebruiken reboot die, dus dan kom je al snel op de conclusie dat je voeding het gewoon niet meer trekt. Heb je recent nog hardware vervangen ofzo, of heeft het systeem al een tijd zonder problemen in deze configuratie gedraait.
De voltages zien er volgens mij niet echt schokkend uit. Lijkt mij wel redelijk voor een aopen voeding. Ik zou zeggen; haal eens een nieuwe voeding, ik weet bijna wel zeker dat, dat het probleem oplost.
Veel suc6 ermee!
ik draai deze config +/- 1 jaar nooit eerder problemen gehad.
wwillem schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 10:40:
Aopen voedingen zijn bijna allemaal gebaseerd op prima Fortron voedingen. Het grootste gedeelte van je computer haalt zijn vermogen uit de 12V lijn. Hoeveel Ampère kan jouw 12V lijn leveren? (staat op de zijkant van je voeding). Onder de 13A kun je gaan twijfelen aan je 300W voeding.

Verder vind zie ik grote schommelingen in de afgelezen spanning van je cpu vcore: de voedingsspanning voor je cpu. Ik denk eerder dat dit de oorzaak is van je problemen. Dit kan mogelijk veroorzaakt worden door een te slappe voeding, maar dat hoeft niet zo te zijn. Probeer in je bios je vcore eens 0.1 V hoger te zetten of zelfs 0.2 V hoger te zeten.

Heb je daarna nog problemen, dan zou ik zoveel mogelijk apparatuur eruit halen / loskoppelen (netwerkkaart, cdrom, dvd speler, geluidskaart, s3 videokaart enz). Als je nu geen crashes meer hebt, kan het aan je voeding liggen.

[...]

1) Aopen =Fortron = goed
2) Volgens die psu calculator kom ik op 259 W.
3) De psu calculator houdt geen rekening met het feit dat een gedeelte van je vermogen van de 12V lijn wordt afgetapt, een gedeelte van de 5V en een gedeelte van de 3.3 V. Je kan niet alles zomaar op één hoop gooien en hopen dat het goed gaat. De cpu's van tegenwoordig halen hun energie uit de 12V lijn, net als de videokaarten, alle IDE apparatuur en koelers. Als deze in totaal 150 W vragen, terwijl je 350W voeding maar 140W via de 12V lijn kan leveren, dan heb je alsnog een probleem.
vcore vehogen had ik al gedaan, maar had verder geen effect (niet positief maar ook niet negatief naar mijn idee).
Verwijderd schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 10:51:
Heb je de voeding na 3 jaar al eens uitgestoft?
nee nooit gedaan, is dat veilig? of zijn er bepaalde dingen waar ik op moet letten?
rapture schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 10:52:
De voeding ziet nog redelijk uit, maar de schommelende Vcore is niet zo goed. Check die elco's op je mobo, dankzij lekkende elco's draaien de spanningregulators op je mobo dol en de processor krijgt een schommelende spanning.
Ik zal morgen als er wat meer licht is m'n mobo eens goed bekijken, tevens zal ik met minimale hardware wat meer tests doen, allemaal heel erg bedankt voor de input!

[ Voor 10% gewijzigd door jochie79 op 25-09-2005 22:32 ]

• jochie79
  • Nu online
Inmiddels heb ik m'n moederbord bekeken en alle condensatoren zien er prima uit.
Ook heb ik even de specs van m/n voeding bekeken: http://global.aopen.com.tw/products/power/fsp300-60bt.htm
wwillem schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 10:40:
.....Onder de 13A kun je gaan twijfelen aan je 300W voeding.
maar 11A op de +12V dus....

Ik draai deze configuratie al een jaar, kan het zijn dat de voeding het opeens niet meer trekt?

tevens had ik net weer een reboot terwijl het systeem al warm was (en draait zonder hd2)

Verwijderd

Tja een voeding verslijt en kan daardoor minder productief en efficient zijn. Maar als je hem toch van plan bent weg te smijten, zou ik eerst gewoon eens proberen uit te stoffen. Na 3jaar zal er wel al een dikke laag stof zitten en als je deze verwijderd krijgt je voeding terug wat ademruimte. Dit kan in een aantal gevallen wel een paar problemen verhelpen.
11A op 12V lijkt mij idd ook te weinig, maarja hij heeft de huidige configuratie er tot nu toe toch mee kunnen trekken.

• jochie79
  • Nu online
vanmiddag kreeg ik m'n pc helemaal niet meer aan, hij bleef maar rebooten. Ik merkte dat hij (als ik een hd aangesloten had) een tikkend en sissend geluid maakte. Ben dus maar gelijk een nieuwe voeding gaan halen, en het is een fortron 400W geworden. Nu draait het systeem gelijk goed dus het probleem lijkt opgelost.

wel krijg ik bij mm5 de melding dat de -5.00V maar -3.50V geeft, moet ik nu terug met de voeding?
hier een screen:
Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/8512/mm521ug.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door jochie79 op 26-09-2005 19:02 ]

Verwijderd

Het is +3.50V ;)
Gebeurt wel vaker dat de uitlezing van -5V nogal fel kan afwijken. Waarschijnlijk dus niets mis. Heeft je voeding uberhaupt een -5V? En heeft je moederbord dit nodig? Als alles perfect werkt is het wel in orde denk ik.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: zat er in de oude nu veel stof?

• jochie79
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 19:05:
Het is +3.50V ;)
Gebeurt wel vaker dat de uitlezing van -5V nogal fel kan afwijken. Waarschijnlijk dus niets mis. Heeft je voeding uberhaupt een -5V? En heeft je moederbord dit nodig? Als alles perfect werkt is het wel in orde denk ik.

Gewoon uit nieuwsgierigheid: zat er in de oude nu veel stof?
Idd +3.5 en geen idee of m'n comp het gebruikt, alles lijkt goed te werken, nog geen rare dingen gezien, dus zal wel niet erg zijn. Ik zal ook nog even in m'n bios kijken of daar hetzelfde staat.

En idd er zat erg veel stof in (drie jaar stof) dus zou kunnen dat dat het is geweest. Uitstoffen ben ik maar niet aan begonnen na het getik en gesis wat ik hoorde, mijn leek de 12volt lijn erg dood.

bedankt voor de hulp iig het systeem draait weer goed en is ook nog eens iets stiller.
Pagina: 1