[c/modem] data versturen van 1 naar ander

Pagina: 1
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Ik ben al een hele tijd aan het googlen en hier op GoT aan het zoeken, maar toch niet te vinden. Ik ging er vanuit dat dit toch niet zo heel erg moeilijk moet zijn, misschien vergis ik me...

maar iig: ik heb twee modems (het zijn GPRS-modems, maar je kan er natuurlijk ook mee gewoon bellen en sms-en). Ik heb al vrolijk gesmst met deze dingen naar elkaar, maar ik nu een point to point verbinding opstellen.

Vroeger, in een grijs verleden, kan ik me herinneren dat ik bij een vriend inbelde (toen hadden we nog geen internet) en op die manier spelletjes tegen elkaar spelen. Ik wil dus bellen met het ene modem naar het andere en daarna data kunnen versturen (heen en weer). Met atd<telefoonnr> kan je bellen, zover was ik, maar dat ding gaat dan piepen, wat blijkbaar dus vraagt om een reactie (handshaking?).

Dit soort info kon ik echt nergens vinden, zou iemand wel een plek weten, zou ik dit heel graag willen weten!

Alvast bedankt!

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 17:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Met ATA kun je opnemen, en dan kun je in ASCII tegen elkaar praten!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
sebastius schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 15:03:
Met ATA kun je opnemen, en dan kun je in ASCII tegen elkaar praten!
is het zo simpel? Ik had de ander op ats0=1 staan (auto answer).

Moet ik dan wel die ; achter de ATD string zetten? Als ik de ; weglaat, dan gaat ie piepen en hangt ie op bij het drukken op een toets, anders kan ik gewoon verder typen...maar er verschijnt nix aan de andere kant (ik gebruik twee hyper terminal schermpjes op 1 PC en de modems zitten op COM1 en COM2)

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Ik ben misschien iets verder:

als ik het volgende doe:

atd0676012321 (KPN directinternet nummer)

dan krijg ik een verbinding, hij geeft aan :

CONNECT 9600

en vraagt vervolgens om een login en password. Iemand enig idee hoe je de connect to stand brengt (en vervolgens bijvoorbeeld ascii karakters kan oversturen)?

edit:

voor de duidelijkheid: ik gebruik geen driver of wat dan ook, ik stuur het modem meteen aan via de seriele poort

[ Voor 17% gewijzigd door Boy op 23-09-2005 16:03 ]

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
[schopje]
Niemand die hier verder iets vanaf weet?
[/schopje]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ik zie hier de Serial Programming Guide for POSIX Operating Systems. Helpt dat? Zoja, dan zijn meer hits in deze Google search nuttig waarschijnlijk.

[ Voor 46% gewijzigd door Confusion op 26-09-2005 02:42 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Confusion schreef op maandag 26 september 2005 @ 02:41:
Ik zie hier de Serial Programming Guide for POSIX Operating Systems. Helpt dat? Zoja, dan zijn meer hits in deze Google search nuttig waarschijnlijk.
Bedankt voor je hulp, maar ik heb nog niets gevonden waarmee ik verder zou kunnen komen. Op een gegeven moment staat er:

The MODEM will reply with one of the following messages:

NO DIALTONE
BUSY
NO CARRIER
CONNECT
CONNECT baud

Maar dat doet ie niet. No Carrier doet hij wel, maar als er verbinding is, krijg ik geen reply terug van CONNECT baud (zoals wel bij het inbellen bij KPN).

Mijn vraag is wat moet ik aan de andere (waar het modem heen belt) kant doen om het modem te laten weten dat er een verbinding is en data kan worden overgestuurd...?

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Wat heb je nodig om handshaking tot stand te brengen? De 'beller' reageert blijkbaar gewoon op de ander (zoals als ik naar KPN bel) maar ik weet niet hoe ik m'n ontvanger moet implementeren zodat hij de zender zegt 'ja ik ben er, stuur maar data'

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-02 20:42
Je moet op de ontvangende kant vertellen dat hij de haak mag oppakken. Dat doe je met ATA zoals al verteld werd.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
farlane schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 11:17:
Je moet op de ontvangende kant vertellen dat hij de haak mag oppakken. Dat doe je met ATA zoals al verteld werd.
Ik had de andere kant ingesteld op ATS0=1 zodat hij auto-answered na 1 x overgaan. Ik heb het ook handmatig gedaan met ATA, maar dat geeft geen verschil. Dus ze hebben wel verbinding ('hoorn' is opgepakt) maar daarna praat ie niet terug.

Bij een variant op dit modem staat dat er geen flow-control wordt ondersteund, kan dit een probleem zijn? Zijn dan andere instellingen nodig?

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Ik heb geen drivers geinstalleerd op de PC, ik spreek de modems gewoon aan via de COM-poorten middels AT commando's.

Het is toch niet nodig om de drivers te installeren lijkt me? (ik kan dat niet 'effe' proberen, aangezien ik beperkingen heb op de PC om dingen te installeren

• farlane
Nee dat lijkt me niet nodig. Flow control en andere instellingen van het modem kunnen allemaal met AT commando's worden ingesteld.

Wat je zou kunnen proberen is met hyperterminal hetzelfde geintje uit te voeren ( dus aan beide kanten hyperterminal via de modems met elkaar laten praten ) en kijken of je plain ascii kunt versturen/ontvangen.

[ Voor 47% gewijzigd door farlane op 28-09-2005 17:21 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
farlane schreef op woensdag 28 september 2005 @ 17:19:
Nee dat lijkt me niet nodig. Flow control en andere instellingen van het modem kunnen allemaal met AT commando's worden ingesteld.

Wat je zou kunnen proberen is met hyperterminal hetzelfde geintje uit te voeren ( dus aan beide kanten hyperterminal via de modems met elkaar laten praten ) en kijken of je plain ascii kunt versturen/ontvangen.
Hoi Farlane,

Thanks voor het meedenken. Wat je nu zegt is hetgene wat ik steeds probeer en ik ben nu iets verder. Ik heb zo'n grpsmodem kastje mee naar huis genomen, hier aan m'n PC gehangen op de com poort, m'n notebook aan de telefoonlijn gehangen (die wist niet wat 'm overkwam :p) en vervolgens op beide computers de Hyperterminal gestart. Kon dit niet op het werk proberen, want de vaste lijnen daar zijn natuurlijk ISDN en dan gaat dat niet zo goed met een analoog modempje...

Nou, bellen met het GPRS modem met ATDT <tel.nr> naar m'n huistelefoon: HOPPA meteen verbinding en ik kan typen en het komt aan de andere kant, geweldig...

Nu andersom: van vaste telefoon zelfde manier bellen naar GPRS modem. Gaat over, neemt op, en vervolgens na een halve minuut of zo: NO CARRIER...maw: het modem reageert gewoon niet.

Flow Control op beide dingen uitgeschakeld in de hyperterminal, dus dat boeit dus inderdaad helemaal niet.

Is het op een of andere manier mogelijk dat dit modem gewoon geen directe DATA connectie ondersteund?

edit:

Ik doe dus ech nie iets fout of zo... :p

[ Voor 4% gewijzigd door Boy op 28-09-2005 18:51 ]

• farlane
Het modem ( beide ) ondersteunen het wel, want anders zou je ook geen ascii kunnen versturen. ( ascii is data met een betekenis eraan geknoopt : ).
Vergeet echter niet dat om betrouwbaar data te versturen ( een bestand bijvoorbeeld ) je een protocol bovenop je modem verbinding moet bouwen / gebruiken.

Ik denk dat je nog wat xtra acties moet doen bij je gprs toestel om hem een call te laten accepteren, maar daarvoor zou je echt de at commandoset van het toestel moeten hebben.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
farlane schreef op donderdag 29 september 2005 @ 09:03:
Het modem ( beide ) ondersteunen het wel, want anders zou je ook geen ascii kunnen versturen. ( ascii is data met een betekenis eraan geknoopt : ).
Vergeet echter niet dat om betrouwbaar data te versturen ( een bestand bijvoorbeeld ) je een protocol bovenop je modem verbinding moet bouwen / gebruiken.

Ik denk dat je nog wat xtra acties moet doen bij je gprs toestel om hem een call te laten accepteren, maar daarvoor zou je echt de at commandoset van het toestel moeten hebben.
Helaas weinig documentatie erbij en op het mailtje van vandaag naar het bedrijf ik heb nog geen reactie op gekregen...afwachten dus...

Pagina: 1