IPv6 over normale Layer3 hardware ?

Pagina: 1
Acties:

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik ben al even aan 't zoeken geweest, maar kan er eigenlijk weinig concreets over vinden..

Wij hebben momenteel een Summit24 en een Summit48 op onze 2 locaties in Redbus en NovaXess staan die full layer 3 routeren (ospf tussen datacenters) en dus zelf ook als gateway ingesteld staan voor de verschillende subnetten.

Nu wil ik binnenkort ook een IPv6 range aan ons netwerk toevoegen, maar ik kan eigenlijk niet vinden of je hier speciale firmware voor nodig hebt..

De bedoeling is dus dat de IPv6 range in een reeks eigen Vlans onderverdeeld word..
Werkt dit via 't zelfde princiepe als de vlans waar we nu dus IPv4 overheen gooien, of moet IPv6 specifiek in de routerswitch software ondersteund worden ?

De site van Extreme geeft me weinig info als ik op IPv6 zoek, dus daar word ik ook niet veel wijzer..

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 18:42
Layer 3 is IPv4 specifiek, en zal dus niet IPv6 ondersteunen zolang de firmware het niet ondersteunt.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:57
je kan natuurlijk prima ipv4 verkeer over vlans gooien, maar het routeren ervan zal door n pc/switch/router gedaan moeten worden die dat WEL kan.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Duidelijk, thanks :-)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik meen dat Extreme experimentele software heeft die wel IPv6 aankan, maar de standaard software doet 't idd niet. Wel kun je protocol-based VLANs aanmaken die IPv6 naar een machine doorswitchen die 't wel kan (zeg een Juniper).

Zo werkt 't bij mijn coloboer namelijk. Die hebben Extreme BlackDiamonds om onze IPv4 te routen, maar toen ik IPv6 aanvroeg moest dat met een protocol-based VLAN naar een Juniper gestuurd worden omdat zij niet die experimentele software (willen) gebruiken.

(Pardon, werkte. Inmiddels lijkt al ons verkeer via Junipers te gaan, hoewel 't nog wel twee verschillende zijn aan de MAC-adressen te zien. Dat protocol-based VLAN wordt geregeld door een Summit24e3 die in ons rack hangt)

[ Voor 62% gewijzigd door CyBeR op 25-09-2005 17:49 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.