96 kHz/24-bit DACs of 192 kHz, 24-bit DACs

Pagina: 1
Acties:
  • 1.645 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een leek en wil weer eens wat weten....

Wat is verschil tussen deze twee? ik heb namelijk de Onkyo sr502(state of the art 96 kHz/24-bit DACs(dat state of the art heeft Onkyo verzonnen )) en heb dus 96 KHZ ipv 192.

Mijn vraag is nu: Ga ik dit merken? Is het verstanidg om een "betere" receiver te kopen?

Wat is het verschil eigenlijk?

Kan iemand me helpen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die me kan helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Het is niet echt de bedoeling dat je na een uurtje je topic alweer omhoog gaat schoppen.

Maar op jouw vraag een tegen vraag. Waar ga je de versterker voor gebruiken?

Als je alleen audio cd-tjes gaat afspelen (44 kHz) dan ga je het nl. niet merken.

Daarnaast geef je geen enkele informatie over de rest van je installatie. Dus als jij een paar brakke speakers hebt of een cd/dvd speler die bovenstaande niet ondersteund dan houd het verhaal snel op.

[ Voor 29% gewijzigd door Shuriken op 23-09-2005 14:04 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Shuriken schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 14:03:
Het is niet echt de bedoeling dat je na een uurtje je topic alweer omhoog gaat schoppen.
Ok begrijp me niet verkeerd.....

Ik heb 5 Kef speakers(2xq5, 2xq1 en q6) en vraag me af waarom ik een reciver met 192 Khz zal nemen? ik heb er namelijk eentje met 96Khz 24bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53

Jag

Die 96KHz en 192KHz converters gebruik je alleen maar met SACD en DVD-audio. Als je gewoon alleen cd'tjes luistert en DVDtjes kijkt gebruik je de converters alleen maar op 44.1 en 48KHz stand. Een 96 of 192KHz DAC heeft dan geen meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:12

Dr C

met C en CK

waarom zou je 192kHz willen? dat is echt commericeel gelul. Een CD kan tot 22kHz (helft van 44khz) en bij 96kHz kun je dus tot 48kHz tonen laten horen. Vraag me af of je dat uberhaupt al duidelijk zal horen. 196kHz kun je never te nooit horen. Mischien zijn deze frequenties alleen interessant voor samples (om te bewerken) en niet voor je versterker. de resolutie (24bit), maakt daarentegen wel een aanzienelijk verschil. (kan ook zijn dat er compleet naast zit, maar dit is wat ik er van weet :)).

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het ligt iets genuanceerder. In tegenstelling tot wat je zou verwachten hebben frequenties die boven de gehoorgrens toch een invloed op het gedeelte onder de gehoorgrens. Geen zweverig gelul (daar doe ik niet aan :P ), is met objectieve luistertesten vast te stellen. Het heeft dus meerwaarde om respons te hebben tot boven de 20K (niet alsof je tot 20K kan horen, de meeste mensen horen tot iets van 15-16K rond hun 20e is mijn ervaring).
Maar ja, dan moet je ook wel een formaat hebben dat dat ondersteunt. Dus niet gewoon normale audio cd's met hun 44.1KHz sample rate :).

[ Voor 14% gewijzigd door Jag op 23-09-2005 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

DTS doet toch 96 kHz? Dacht ik? Daar zou het dan wel interessant voor zijn (of ben ik nu in de war met bitrate?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

DTS kan idd met 96KHz/24 bit werken. Maar ik vermoed dat er heel weinig discs zijn met zo'n soundtrack. En dat geldt voor al die hoge bitrate formaten, zijn gewoon niet populair. Is ook niet zo gek, de meeste mensen hebben speaker(tje)s staan die de 20K helemaal niet eens halen (ja, bij -15dB misschien). Is maar een heel klein deel van de markt die er geinteresseerd in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ligt eraan. Mijn oom heeft een eigen studio en werkt veel met 24-bits streams. Heb je een absoluut gevoelig gehoor dan zul je het verschil tussen 96 en 192KHz een beetje horen. Het gaat niet om het horen, maar het gaat om het fijne raster van bits de X en Y-as als X = bit en Y = Bem. freq. Hoe fijner het raster des te beter de kwaliteit. En je mag 24-bit 96KHz rustig state of the art noemen in mijn ogen. Het klinkt ongelovelijk goed is mijn eigen bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja, dat is interessant, maar doet hier totaal niet terzake. Niemand ontkent hier het nut van hoge sample rates. Het punt is dat je die alleen maar kan gebruiken met bijzondere weinig voor handen zijnde formaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

voodooless

Sound is no voodoo!

Beter een goede 44.1 Khz dac dan een slechte 192 Khz... Er is gewoon geen zinnig woord over te zeggen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
cramwinckel schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 17:31:
waarom zou je 192kHz willen? dat is echt commericeel gelul. Een CD kan tot 22kHz (helft van 44khz) en bij 96kHz kun je dus tot 48kHz tonen laten horen. Vraag me af of je dat uberhaupt al duidelijk zal horen. 196kHz kun je never te nooit horen. Mischien zijn deze frequenties alleen interessant voor samples (om te bewerken) en niet voor je versterker. de resolutie (24bit), maakt daarentegen wel een aanzienelijk verschil. (kan ook zijn dat er compleet naast zit, maar dit is wat ik er van weet :)).
Wil je meerkanaals geluid en je hebt 192kHz dan blijft daar bij 5.1 geluid dus 32kHz per kanaal van over.. ga je vervolgens uit van DTSes of Dobly EX oftwel 7.1 dan blijft er per kanaal nog maar 24 kHz over dus voor deze toepassingen is een 192kHz DAC geen luxe... maar inderdaad je zal dit dan alleen merken bij een opname die ook in dit formaat is opgenomen...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plopeye schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 22:51:
[...]

Wil je meerkanaals geluid en je hebt 192kHz dan blijft daar bij 5.1 geluid dus 32kHz per kanaal van over.. ga je vervolgens uit van DTSes of Dobly EX oftwel 7.1 dan blijft er per kanaal nog maar 24 kHz over dus voor deze toepassingen is een 192kHz DAC geen luxe... maar inderdaad je zal dit dan alleen merken bij een opname die ook in dit formaat is opgenomen...
Wat een onzin. Op Dolby Digital & DTS worden alle kanalen behalve de subwoofer (de .1)

Dolby Digital surround (AC-3) verwerkt audiosignalen in 20 bits dynamiek over een frequentieband van 3 Hz - 20 kHz binnen 0,5 dB (de - 3 dB punten liggen bij 3 Hz en 20.300 Hz).
Het subsonisch kanaal verwerkt 20-120 Hz binnen 0,5 dB (- 3 dB punten bij 3 en 121 Hz)
De drie bekende monsterfrequenties (32, 44,1 en 48 kHz) worden herkend en verwerkt.

Het is dus niet eens 24bit.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:01

Exirion

Gadgetfetisjist

Plopeye schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 22:51:
Hoe verzin je het :D

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

voodooless

Sound is no voodoo!

idd, (bijna) geniaal gewoon :D

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1