Toon posts:

[soundcard] Andere geluidskaart kopen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende:

Ik heb een oude soundblaster live die ik in '98 heb gekocht. De kaart werkt maar ik heb toch een idee dat hij het een beetje laat afweten met de techniek van tegenwoordig in de games.
Ik speel veel MOHA online en heb dan meestal een headset op met teamspeak om, als ik 's avonds speel, niet zoveel herrie te maken in huis. Nu gebeurd het vaak dat ik dingen niet hoor terwijl mijn teamgenoten zeggen van " hoorde je hem niet lopen of andere geluiden maken ".

Nu is mijn vraag dus of het zin heeft om een nieuwe geluidskaart te kopen. Krijg ik daardoor een beter en voller geluid met meer details.

Ik heb hier gezocht en met google om uit te vissen of er nu veel verschil is tussen een soundblaster uit '98 en een nieuwe. Ik heb hier geen goed antwoord op kunnen vinden.

Nu stel ik mijn vraag hier of er mensen zijn die uit ervaring kunnen vertellen of het zin heeft om een nieuwe Audigy 2 zs te kopen waardoor je een beter geluid krijgt in de nieuwe games, dus meer details in het geluid laat ik zeggen. Nu heb ik soms het gevoel dat hij niet alle geluiden laat horen.

Details:
AMD2600 XP
MSI mobo
1024 mb
Soundblaster live uit '98
Sennheiser koptelefoon pc150
Logitech Z-3 speakers

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik denk wel dat het zin heeft om een nieuwe te kopen aangezien deze betere technieken heeft dan de oude...
Je zal het wel merken, of het echt een wereld van verschil is is denk ik persoonlijk...

Verwijderd

Topicstarter
Daarom vraag ik het ook hier om gebruikservaringen te horen want dat zegt mij meer als reviews op verschillende sites van geluidskaarten.

Puur om te horen of je daadwerkelijk verschil hoort als je de koptelefoon opzet en inplugt in mijn oude kaart of een nieuwe kaart.

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik denk wel dat je enigzins verschil zal merken, de moderne geluidskaarten ondersteunen allemaal EAX1.0/2.0/3.0 (of hoger) en meestal A3D. In '98 mocht je blij wezen als je EAX1.0 had.

Ik heb zelf destijds ook een enorme stap gemaakt, van een SoundBlaster 128 naar een Hercules Fortissimo III. Hierbij kon ik het verschil dus echt duidelijk merken, vooral bij de geluidskwaliteit.
Half jaar terug heb ik dan een M-Audio Revolution 7.1 gekocht (misschien zegt je dat merk niks maar het is een semi-pro kaart) en toen heb ik opnieuw vergeleken, ook hierbij dus duidelijk weer het verschil in games. Ik kan nu tijdens America's Army gewoon iedereen letterlijk horen - waar diegene zich bevindt.

Kortom, jah ik denk wel dat je verschil zult merken - ik heb dan geen ervaring met de Audigy2 serie - maar op basis van mijn eigen ervaringen komt het op het zelfde neer, lijkt mij :)

Overigens heb ik begrepen dat de ZS letters niet veel extra waarde toevoegd aan de normale Audigy2 serie. Misschien drukt dat de aanschafsprijs

[edit]* ik gebruik overigens zelf ook een Sennheiser koptelefoon.

[ Voor 4% gewijzigd door rlkz op 23-09-2005 13:43 ]

I browse with Vivaldi

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

x86-based schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 13:42:
Ik denk wel dat je enigzins verschil zal merken, de moderne geluidskaarten ondersteunen allemaal EAX1.0/2.0/3.0 (of hoger) en meestal A3D. In '98 mocht je blij wezen als je EAX1.0 had.
Voor zover ik weet doet de SB Live gewoon EAX 1 en 2.0 :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Hier mijn ervaring: Had eerst ook een oude Live! (nog pre-5.1) en die voldeed prima. Toen een tijdje on-board sound gebruikt (Realtek AC-97 zoals je ze veel op ASUS borden tegenkomt) en dat was om te janken. Wilde dolgraag de Live! weer terug maar die had ik al weggeven (SPIJT!). Dus maar een ZS gekocht, wel de OEM want die is goedkoper en heeft een extra connector zodat je de front aansluitingen op je case kunt gebruiken!! Een deuk in m'n portemonnee maar heb er GEEN spijt van. Hoor weer alle deuren en voetstappen om me heen wanneer ik America's Army speel. Al met al echt een geweldige kaart, helderder en ruimtelijker dan mijn oude Live!. Als je de centen kan missen zou ik het zeker doen....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• rlkz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
limoentje schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 13:50:
[...]

Voor zover ik weet doet de SB Live gewoon EAX 1 en 2.0 :)
hmm ook de SB 1024? euhm TS... welke Live! heb je? :9

* rlkz vind het maar lekker vaag, al die SB Live! series

I browse with Vivaldi

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Om er even op in te haken, iemand die een review weet van diverse 7.1 kaarten eventueel incl 1 met de nieuwe chipset van Creative?
Ik zit nu met een 7.1 speakerset (6.1 versterker was naar zijn grootje) en een SB Audigy.
De ZS editie hiervan ondersteunt wel 7.1 maar ik zou willen weten of het beter is om nog even te wachten en over te stappen op het nieuwe model van SB of totaal iets anders.

Verwijderd

Je moet even lezen op het X-fi topic.. staat ook veel informatie over Sound cards enzo

Staan ook nuttige links op.

Ik heb zelf ook een SBLive! En ook ik weet niet of ik een nieuwe moet kopen of niet, op het andere forum kreeg ik een link naar een bepaald driver, die zou de kwaliteit van de Live! sterk verbeteren...

misschien moet je die eens proberen?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:16

Mentalist

[avdD]

"een" Sennheiser koptelefoon? Investeer daar ook in als het een <€50 ding is. Sennheiser is eigenlijk pas goed vanaf de HD600, of afhankelijk van je smaak HD555 of HD595. Alles daaronder is eigenlijk per definitie prut :Y) (met als uitzondering de oordopjes, MX400 pwnage).

Als je niet zoveel wil uitgeven is het raadzaam naar andere merken te kijken. Philips doet het met de HP1000 wel goed, de bass is een tikje licht maar na inspelen is dat eigenlijk ook prima. En je hoeft voor games geen denderende bass te hebben.

Misschien nog wel een betere tip : Philips HP1500 icm. een geluidskaart als de TerraTec Aureon 7.1 PCI of HDA X-Mystique 7.1. Werkelijk de enige manier om serieus gepositioneerd geluid met games uit een hoofdtelefoon te krijgen. Lijkt me dat je in games wel voordeel hebt als je weet waar een geluid vandaan komt ;). Maar zo'n setup zal dan ook wat kosten, de HP1500 in kan je in Duitsland scoren voor €187.. Maar dan heb je ook wat :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 23-09-2005 14:09 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 14:06:
Je moet even lezen op het X-fi topic.. staat ook veel informatie over Sound cards enzo

Staan ook nuttige links op.

Ik heb zelf ook een SBLive! En ook ik weet niet of ik een nieuwe moet kopen of niet, op het andere forum kreeg ik een link naar een bepaald driver, die zou de kwaliteit van de Live! sterk verbeteren...

misschien moet je die eens proberen?
Kan je die link dan geven want ik wil die best proberen voor ik overga tot aankoop van een andere kaart.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:16

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 14:21:
[...]

Kan je die link dan geven want ik wil die best proberen voor ik overga tot aankoop van een andere kaart.
Dat gaat waarschijnlijk over de KX audio driver.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1