Dell optiplex als server, te verwachten warmteproblemen

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 11:22

iew

What the...?!

Topicstarter
ik gebruik een Dell optiplex 733mhz met 256 mb sdram, standaard 10 gig ide HDD en windows 2003 server.
ik draai hier op FTP server,web server,en een team speak server.
dat ding staat 24/7 aan.
nu is mijn vraag.... is dit gevaarlijk? met een gewone pc ?[het 24/7 aan laten staan]
moet ik daar per se een server machine voor gebruiken?
wat zijn nu de werkelijke verschillen tussen een pc en een server.
alles werkt prima maar ik vraag me af hoe dat zit met een pc altijd aan laten staan,kan dit kwaad ivm stroom? warm worden enz...

wie kan mij helpen? [en wil dat ook lol]

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-10 20:20
Als je pc te warm word gaat je pc automatisch uit als je je bios goed ingesteld hebt. Naar mijn weten kan dit geen gevaar vormen, ik heb ook gewoon 2-niet server pc's 24/7 aanstaan, de server(debian) en een workstation(winxp).

Voor de rest nog een dreambox in het netwerk die ook 24/7 aanstaat, nog nooit problemen mee gehad. Dus ik denk dat het redelijk veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Temps kun je makkelijk in de gaten houden met bijv. speedfan. Verder is het niet gevaarlijk, maar omdat deze pc niet gemaakt is om 24/7 aan te staan zat dit niet ten goede komen van o.a. de hd's.

Verder kun je hierover nog een hoop leren door veel te lezen denk k.

(Denk de volgende X ook even na hoe je het beste een topic titel kunt maken... Dit schreeuwt nogal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Op zich geen probleem.
Je moet alleen zorgen dat hij goed cool blijft.

En er was een keer een sommetje dat een 300 watt voeding 24/7 €109,- per jaar kost.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normale IDE-harddisks zijn er eigenlijk niet voor gemaakt 24/7 aan te staan en kunnen dus sneller overlijden. Bij servers worden meestal SCSI-schijven gebruikt die hier veel beter tegen kunnen. Verder zijnn servers meestal in 1U/2U-behuizingen gebouwd en pc's dus niet. Echt grote verschillen zijn er verder niet, behalve dan natuurlijk dat servers soms speciale moederborden hebben waar veel geheugen en veel procs op kunnen. En zo kan ik nog wel even doorgaan......

Had je dit niet allemaal zelf kunnen bedenken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier een gewone pc staan (Cel 500, Fedora C3) als server en die staat al een jaar of wat probleemloos aan.....

Geen enkel probleem dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Nu online

Bene

list incomprehension

Tuurlijk gaat dat. Je hebt wat grotere kans op hardware falen en zal hem hier en daar moeten rebooten waar dat met "echte" server hardware niet nodig zal zijn. Mocht 'ie permanent op hoge processor belasting draaien is het misschien ook handig een extra fannetje toe te voegen.

(NB: Wel een bekend probleem - de caps lock kan overhit raken en blijven plakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Klik hier voor onze aanbiedingen

Nou ja goed, er is dus al aardig wat over geschreven.

[ Voor 12% gewijzigd door Noork op 23-09-2005 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 20:04

TeeDee

CQB 241

Als voorbeeld:
Ik had een p1 233 Mhz passief gekoeld ruim 3 jaar draaien, 24/7. Niks aan de hand. Zodra ik ging verhuizen moest dit servertje ook mee. Hij ging uit, en in mijn nieuwe huis weer aan. Kapoet!

Dus, bij wijze van grap, zet 'm aan en zet 'm nooit meer uit.

Mijn nieuwe "servertje" staat nu ook al ruim 2 jaar te draaien (24/7). Het gaat hier om een AMD K6 2 450 Mhz.

Het kan geen kwaad, hoogstens je energie rekening.
Voorwaardes zijn wel (ook reeds aangedragen)
• koeling
• goed monitoring tooltje (speedfan, mbm etc. etc.)
• backups! Het zou kunnen dat je harde schijf rot is/wordt :)

[ Voor 12% gewijzigd door TeeDee op 23-09-2005 11:28 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verschrikkelijk al die Caps Locks in de titel, als je niet eens normaal een titel aan een topic kunt geven, dan zie ik ook niet in waarom we zouden moeten helpen... Lees eerst de faq e.d. maar eens door...
spoiler:
wie kan mij helpen? [en wil dat ook lol] Dat laatste heeft er dus aan...

Om je toch nog een beetje te helpen, het enige probleem wat ik voorzie is je IDE schijf, die houden nml niet zo van 24/7 gebruik, daarvoor kan je beter een SCSI of bepaalde typen van S-ATA kopen

[ Voor 10% gewijzigd door Phyxion op 23-09-2005 11:31 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Topicstarter
FnF schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 11:29:
Verschrikkelijk al die Caps Locks in de titel, als je niet eens normaal een titel aan een topic kunt geven, dan zie ik ook niet in waarom we zouden moeten helpen... Lees eerst de faq e.d. maar eens door...
spoiler:
wie kan mij helpen? [en wil dat ook lol] Dat laatste heeft er dus aan...

Om je toch nog een beetje te helpen, het enige probleem wat ik voorzie is je IDE schijf, die houden nml niet zo van 24/7 gebruik, daarvoor kan je beter een SCSI of bepaalde typen van S-ATA kopen
sorry ... maar het was al gebeurt voordat ik het in de gaten had[caps]
zal er voortaan op letten.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

titelchange: SERVER VRAAGJE... -> Dell optiplex als server, te verwachten warmteproblemen

@TS:
Monitor de temperaturen van je systeem gewoon, eventueel met tooltjes en anders door te voelen. Eventueel kan je extra koeling inbouwen met een extra fan (als daar ruimte voor is) Meeste systemen kunnen wel wat hebben overigens :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Topicstarter
SCSI schijven heb ik ook nog liggen maar die worden over het algemeen toch vrij warm met die 10000rpm en in zo'n optiplex is het al vrij benauwd[desktop]
dat de ide misschien een keer crashed is niet zo erg,backups heb ik uiteraard.
het gaat mij meer om het geval brandveiligheid.
hij staat op een zeer koele plek.
zou ik bv de scsi schijven extern op kunnen hangen? buiten de kast aan de muur of zo.
wel in een sleetje uiteraard met een aparte voeding?[2e voeding]
er komen geen 100 mensen tegelijk op... dus volle snelheid draaien constant dat doetie niet echt.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Nu online

Bene

list incomprehension

Brand is geen risico hier, zeker niet bij een PC die zich de halve dag staat te vervelen. Geen extreme voltages (lees: beeldbuis) en bijna vergelijkbaar met een alarmklok. Als het machientje volle dagen op 100% belasting zou draaien zou ik me wat meer zorgen maken, maar dan vooral om de hardware die dan echt wel een keer op zijn rug gaat. Een PC is minder brandgevaarlijk dan bijvoorbeeld een TV - en daar maak je je toch ook niet druk om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb al jaren achter elkaar een HP Vectra 450 mhz draaien met een 60gb maxtor schijf en een of andere 10 gb schijf voor windows. Die staan altijd aan en toevalligerwijs nooit problemen gezien. Het zijn ook makkelijk te koelen bakken.

Optiplex moet dat ook wel kunnen, maar let even op. In sommige optiplex systemen worden notebook harddisks gebruikt. Het lijkt me wel veiliger om er een normale harddisk in te stoppen in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:24

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik gebruik ook al een tijdje een gewone PII 350... Gaat prima hoor. Waarom zou 't gevaarlijk zijn?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
iew schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 11:43:
SCSI schijven heb ik ook nog liggen maar die worden over het algemeen toch vrij warm met die 10000rpm en in zo'n optiplex is het al vrij benauwd[desktop]
dat de ide misschien een keer crashed is niet zo erg,backups heb ik uiteraard.
het gaat mij meer om het geval brandveiligheid.
hij staat op een zeer koele plek.
zou ik bv de scsi schijven extern op kunnen hangen? buiten de kast aan de muur of zo.
wel in een sleetje uiteraard met een aparte voeding?[2e voeding]
er komen geen 100 mensen tegelijk op... dus volle snelheid draaien constant dat doetie niet echt.
Ik weet niet wat voor een ligt ontvlambare stoffen jij om je pc heen hebt hangen. Maar als je casing en de warme lucht die ervan af komt zo heet is dat bijv. papier of vloerbedekking spontaan in de brand ken vliegen lijkt me een extra fan niet overbodig :+
Pagina: 1