[XP] Pc hangt na 5 minuten tijdelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 15332

Topicstarter
Sinds kort draait hierro een nieuwe pc met XP-sp2. Alles werkt perfect, op één detail na.
Iedere keer na het opstarten, na ongeveer vijf minuten pc-gebruik, hangt/bevriest de pc compleet. De cursor komt niet van zijn plek. Na een minuut is het over. De cursor is weer te verplaatsen en kan ik gewoon verder werken.
In vergelijking met overeenkomstige posts:
- ik hoef niet opnieuw te booten, de pc gaat gewoon verder.
- ik heb geen snel stijgende temparatuur, de cpu-temperatuur blijft constant.
- het lijkt erop dat het cpu-gebruik 0% is, maar ik twijfel want waarschijnlijk hangt ook Taakbeheer.
- ik heb geen enkel ander probleem met mijn pc
Ik begrijp werkelijk niet wat er aan de hand is, vandaar mijn vragen:
1. wat zou er aan de hand kunnen zijn
2. in welke richting ik moet zoeken om een oplossing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:32
Probeer eens gelijk bij het opstarten taakbeheer op te starten. Geef deze de hoogste prioriteit die mogelijk is. Selecteer daarna op CPU gebruik en wacht totdat hij weer vastloopt. Kijk op dat moment welk proces bovenaan staat of komt te staan na enige tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
probeer eens zonder netwerkverbindingen, zonder virusscanner en zonder firewall, kijk dan eens of het werkt.
Verder kan je ook proberen zo min mogelijk te laten uitvoeren bij opstarten, zoals ATi CCC e.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120725

staan er nog meldingen in je event log op het moment dat je pc hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heeft even geduurd voordat ik in het logboek systeem uit de verschillende meldingen het juiste type kon achterhalen.
Als het systeem 'hangt' krijg ik de volgende twee meldingen:

1. fout: gebeurtenis-id 9
Het apparaat \device\scsi\fasttx2k1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd

2. waarschuwing: gebeurtenis-id 51
Er is een fout op apparaat \device\harddisk0\d tijdens een wisselbestandsbewerking

Windows 'help en ondersteuning' heeft over beide meldingen geen informatie.
Vervolgens met HUTIL van Samsung naar mijn HDD's gekeken, maar om de een of andere reden werkt HUTIL niet lekker. Kan zijn dat de RAID-opstelling dit verhindert.

Kortom, ik kom niet veel verder. :?
Wie helpt me verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Het lijkt zeker naar je raid en/of harde schijven te verwijzen. "Er is een fout op apparaat \device\harddisk0\d tijdens een wisselbestandsbewerking" kan ook komen door een fout in het wisselbestand (pagefile) van windows. Ga naar Start > Configuratiescherm > Systeem > tabblad Geavanceerd > knop Prestaties Instellingen > tabblad geavanceerd > Wijzigen. Selecteer daar "door het systeem beheerde grootte" en de gewenste partitie. Controleer ook of er voldoende vrije schijfruimte is op de doelpartitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Matel schreef op zondag 25 september 2005 @ 16:31
..."Er is een fout op apparaat \device\harddisk0\d tijdens een wisselbestandsbewerking" kan ook komen door een fout in het wisselbestand (pagefile) van windows. Ga naar Start > Configuratiescherm > Systeem > tabblad Geavanceerd > knop Prestaties Instellingen > tabblad geavanceerd > Wijzigen. Selecteer daar "door het systeem beheerde grootte" en de gewenste partitie. Controleer ook of er voldoende vrije schijfruimte is op de doelpartitie.

Vandaag suggestie van Matel geprobeerd. Helaas ..... geen verbetering

Nog eens gekeken naar systeem logboek.
Een andere veelvoorkomende 'informatie' is gebeurtenis-id 4201 met als bron Tcpip:
Het systeem heeft ontdekt dat netwerkadapter \DEVICE\TCPIP_{734FDE2C-0616-404A-9B4B-AF213F1D1E9} met het netwerk is verbonden. De normale werking van de netwerkadapter is begonnen.

Ook hiervoor heeft Windows help en ondersteuning geen informatie. Dus daar kom ik niet verder mee. Ook GOT en Google biedt geen uitkomst. :|

Wie heeft nog een tip

Anoniem: 97742

hm nee die laatste melding is gewoon een verificatie dat je NIC werkt zoals hij hoort te werken zeg maar..daar ligt het dus niet aan

• matel
Dan moet het haast wel aan je scsi controller liggen (Het apparaat \device\scsi\fasttx2k1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd). Kijk eens of daar nieuwe drivers voor uit zijn of dat er misschien een instelling verkeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PROBLEEM ZOJUIST OPGELOST :)
Het hangen is (voorlopig?) voorbij. Was in essentie een driverprobleem. Uitleg:
Ik heb een Asus A8V-deluxe mobo. Dat mobo heeft twee mogelijkheden RAID te configureren. De eerste via de Promise PDC20378 controller chipset en als tweede mogelijkheid via de VIA VT8237 controller in de SouthBridge. Ik gebruik de Promise mogelijkheid, dus keurig de drivers daarvoor geinstalleerd, inclusief MBFastTrak378 BIOS en FastBuild-utility. De VIA-RAID drivers niet geinstalleerd, want die waren - dacht ik - niet nodig.
Sinds de installatie bleef het systeem hangen met de melding "Het apparaat \device\scsi\fasttx2k1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd". Zoals Martel (bedankt Martel!) opmerkte: "Dan moet het haast wel aan je scsi controller liggen". Wat in eerste instantie vreemd is, want is heb helemaal geen scsi-onderdelen in mijn pc. De afgelopen dagen nog eens wat verder gezocht en daarbij bleek onder meer dat de termen scsi-drivers en raid-drivers vaak door elkaarheen worden gebruikt. Ook de aanduiding ...fasttx2k1... wijst in die richting (fasttrak is naam verbonden aan Promise-raid-drivers). Je moet toch wat om van het hangprobleem af te komen, dus de drivers voor de VIA-RAID maar eens geinstalleerd. Dit ook om van het vraag- en uitroepteken in Apparaatbeheer af te komen bij de aanduiding Overige apparaten/RAID-controller. Dus VIA-RAID-drivers geinstalleerd, waardoor Apparaatbeheer/SCSI- en RAID-controllers aangevuld werd met de aanduiding VIA Serial ATA RAID controller. De zaak opnieuw gestart en wat blijkt ... systeem hangt niet meer! Ook in het systeem-logboek verschijnt geen melding meer. Ziet er dus naar uit dat het probleem - eindelijk - verholpen is.
Met dank aan de personen die meegedacht hebben bij het oplossen voor dit probleem _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
eehh .... probleem niet verholpen :?

Ook na de hierboven beschreven aanpassing (installatie drivers VIA-RAID) krijg ik nog steeds de volgende twee meldingen, inclusief het even hangen gedurende één minuut:

1. fout: gebeurtenis-id 9
Het apparaat \device\scsi\fasttx2k1 heeft niet binnen de tijd voor time-out gereageerd

2. waarschuwing: gebeurtenis-id 51
Er is een fout op apparaat \device\harddisk0\d tijdens een wisselbestandsbewerking

Ik zal de komende dagen ook de laatste versie van de drivers voor het Promise PDC20378 RAID-controller nog eens installeren om te zien of dat verbetering brengt.

Kortom, wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
Het heeft 100% met je promise raid controller te maken of met de harde schijven daaraan. Ik ben verschillende tips tegengekomen als het updaten van drivers, gebruik maken van juist oudere drivers tot het uitzetten van ACPI in het bios en het controleren van je geheugen (met memtest) en je harde schijven (met bijvoorbeeld HD-Tune). Zelfs dit heeft bij iemand geholpen:
1. I installed the Promise drivers again. Problem not solved.
2. Checked the seating of the SATA drive cables. Problem not solved.
3. Moved the SATA drives power cable to a new plug (was sharing power plug with fan) and problem dissapeared.
Ik heb niet alle resultaten gehad via Google. Als je goed zoekt vind je wellicht de oplossing :)
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:20
Wat gebeurt er als je de VIA Sata Raid ondersteuning in je BIOS uitzet? Dan zie je het ook niet meer in Apparaatbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:32
Misschien kun je beter de schijven aan de VIA hangen, en de Promise uitschakelen. Sowieso kun je altijd het beste controllers die je niet gebruikt, uitzetten voordat je Windows gaat gebruiken, om conflicten te voorkomen. Je kan proberen eerst de VIA uit te schakelen en kijken of dat helpt en anders net andersom. Probeer ook eens een BIOS-update en installeer daarvoor nog de laatste chipset drivers. Kijk eens of het dan is opgelost.
Pagina: 1