[showcase] Ancilina

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2024
Hi all!
Vandaag samen met een hele lieve en leuke vriendin (slijm) m'n eerste "model" shoot gedaan.
Het was echt mega gezellig en vooral grappig maar nog veel leerzamer dan dat ik had verwacht.
Geschoten met een Canon EOS 350d en 50mm (f1.8) lens. Locatie; vlierdense bossen.
Geniet, commentaar is altijd welkom.

1
Afbeeldingslocatie: http://groenelimonade.nl/fotografie.groenelimonade.nl/shoots/ancilina/images/IMG_1896-border.JPG

2
Afbeeldingslocatie: http://groenelimonade.nl/fotografie.groenelimonade.nl/shoots/ancilina/images/IMG_1904-border.JPG

3
Afbeeldingslocatie: http://groenelimonade.nl/fotografie.groenelimonade.nl/shoots/ancilina/images/IMG_1905-border.JPG

4
Afbeeldingslocatie: http://groenelimonade.nl/fotografie.groenelimonade.nl/shoots/ancilina/images/IMG_1909-border.JPG

5
Afbeeldingslocatie: http://groenelimonade.nl/fotografie.groenelimonade.nl/shoots/ancilina/images/IMG_1916-border.JPG

6
Afbeeldingslocatie: http://groenelimonade.nl/fotografie.groenelimonade.nl/shoots/ancilina/images/IMG_1921-border.JPG

7
Afbeeldingslocatie: http://groenelimonade.nl/fotografie.groenelimonade.nl/shoots/ancilina/images/IMG_1922-border.JPG

8
Afbeeldingslocatie: http://groenelimonade.nl/fotografie.groenelimonade.nl/shoots/ancilina/images/IMG_1930-border.JPG

9
Afbeeldingslocatie: http://groenelimonade.nl/fotografie.groenelimonade.nl/shoots/ancilina/images/IMG_1932-border.JPG

Verwijderd

Ik had mijn commentaar al op irc gezet, maar bij deze zal ik kort nog even er op ingaan :) Foto 9 is op zich de mooiste wat mij betreft, alleen ligt de focus helaas op het gras :'( Zelfde voor foto 1, die is net niet goed gefocussed. Tip voor je volgende modelshoot: F/3.5 - 5.6 gebruiken op de 50mm, tenzij je je DOF echt heel klein wil houden :) Ten eerste loop je dan minder risico op onscherpte bij je model vanwege de DOF, ten tweede is die lens dan echt belachelijk scherp :)

Hier en daar zijn de foto's ietwat gelig, maar aan de andere kant geeft dat een mooie zomerse indruk :) Al met al een geslaagde shoot wat mij betreft :)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:46

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Zoals Neo al zegt, bij wide-open op korte afstand is je DOF gewoon te klein met de 50 1.8. Heb het zelf pas ook ervaren, portret van een vriend gemaakt, focus op z'n neus en z'n oren waren al onscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Jammer dat je 4 niet op dezelfde manier als 3 hebt gemaakt...
Pose is in 4 veel beter imho.

4 vind ik overcropped, ik zou nou juist meer been + voeten willen zien, zoals bij 3 het geval is.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 23-09-2005 00:17 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 23:57
Foto 2 vind ik het mooiste, mooi schaduw werk, en je hebt de mooiste zijde van haar gezicht gefotografeerd. De foto komt ook lekker au naturel over, niet geforceerd.

Foto 4 is ook mooi, ware het niet dat ik het te vrolijk, te gemaakt vindt, het is is net of ze zometeen gaat opstijgen wegens een overdosis aan LSD ofzo, goed ik chargeer, maar ik hoop dat je een beetje begrijpt waar ik naar toe wil...

edit: ik lees het net zelf, ik ik denk niet dat die laatste opmerking gaat overkomen zo, misschien is het beter als ik zeg, een overdosis aan happy-joy-joy... Normaal gesproken zal ze waarschijnlijk nooit zo gaan lopen en kijken, vandaar.

[ Voor 23% gewijzigd door RobertJ op 23-09-2005 00:25 ]

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gek, die indruk had ik nou juist bij de rest van de foto's (overposed) :+
nummer 4 is nog het minst geforceerd.

of het meest ongedwongen/natuurlijk, zoals je wilt :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Ik ben fan van nummer 8 :)

De compositie is mooi, jammer dat haar rechterhand er niet helemaal opstaat. Hij is ook mooi scherp waar hij scherp moet zijn, dat mis ik bij veel van de rest ook. Het is net of je net verkeerd gefocussed hebt. (sluit ook aan bij neographikal dus)

Verder staat ze er op veel foto's wat 'gemaakt' op, maar wel op haar gemak denk ik. Kan je weinig aan doen dus behalve vaker shoots doen zodat ze meer ervaring krijgt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wokkels op 23-09-2005 03:02 ]

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
waarom is er maar 1 foto echt scherp? Was dat de bedoeling? imo wil je op zo'n locatie met zulk licht ook niet met een 50/1.8 werken, maar goed dat moet jij weten natuurlijk ;)

het lijkt alsof je de /1.8 vastgezet hebt en alleen met je sluiter hebt gespeeld... wat resulteert in bijv een scherpe ketting en een onscherp gezicht. Doe dat liever volgende keer andersom :) of volledig manueel natuurlijk.

[ Voor 91% gewijzigd door HunterPro op 23-09-2005 04:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Ligt het aan mij of zijn ze allemaal onscherp? Niet lullig bedoelt want de compositie is gewoon okey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
Bedankt voor de reacties en goede tips, dit soort type foto's zijn totaal nieuw voor me dus kan ik zeker gebruiken.

even wat reacies;
Meesten hebben idd f1.8, waarom, ik wilde spelen met DOF, deze is idd te groot gebleken waardoor niet alles mooi is gefocust. Zoals neo aan gaf had ik meer F/3.5 - 5.6 moeten gebruiken misschien.
Dit kan ook het resultaat zijn waardoor de foto's "soft" zijn geworden en er onscherp uit zien.
Helaas heb ik dit niet direct kunnen ontdekken, toen ik met haar samen de foto's zat te bekijken kwam ik daar ook langzaam achter :) .. het is een goede les geweest :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 22:01
MartijnGizmo schreef op donderdag 22 september 2005 @ 23:54:
Zoals Neo al zegt, bij wide-open op korte afstand is je DOF gewoon te klein met de 50 1.8. Heb het zelf pas ook ervaren, portret van een vriend gemaakt, focus op z'n neus en z'n oren waren al onscherp.
Altijd focussen op de ogen. ;)
Als je kijkt naar foto's van stephan van fleteren, dan zie je dat hij toch ook wel een kleine DOF gebruikt bij sommige portretten: het ene oog scherp, het andere onscherp, en het resultaat is soms verassend mooi.

Ik heb even vlug naar de foto's in deze showcase gekeken, en ik vind wel dat er veel storende schaduwen zijn. Heb je die foto's op de middag gemaakt, met veel zon ?
Soms zit je ook met bepaalde delen die geen detail meer hebben. Ik zie bv een foto waar het haar van het meisje samenvalt in de achtergrond in één donkere plek.

[ Voor 10% gewijzigd door whoami op 23-09-2005 09:30 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, op 1.8 is die 50mm zeer acceptabel scherp, hoogstens met een kleine DOF. Het lijkt wel óf dat je lens niet lekker focussed of dat je het verkeerde focuspunt hebt genomen. Bij portretten met de camera in de portretstand pak ik het op een na bovenste focuspunt. Dus niet helemaal aan de rand maar een eronder, dan heb je in 90% van de gevallen het gezicht netjes in beeld met het focuspunt op het gezicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
whoami schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 09:29:
[...]

Altijd focussen op de ogen. ;)
Als je kijkt naar foto's van stephan van fleteren, dan zie je dat hij toch ook wel een kleine DOF gebruikt bij sommige portretten: het ene oog scherp, het andere onscherp, en het resultaat is soms verassend mooi.

Ik heb even vlug naar de foto's in deze showcase gekeken, en ik vind wel dat er veel storende schaduwen zijn. Heb je die foto's op de middag gemaakt, met veel zon ?
Soms zit je ook met bepaalde delen die geen detail meer hebben. Ik zie bv een foto waar het haar van het meisje samenvalt in de achtergrond in één donkere plek.
we hadden net 20min de tijd, daarna was de zon onder idd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 09:32:
Nee, op 1.8 is die 50mm zeer acceptabel scherp, hoogstens met een kleine DOF. Het lijkt wel óf dat je lens niet lekker focussed of dat je het verkeerde focuspunt hebt genomen. Bij portretten met de camera in de portretstand pak ik het op een na bovenste focuspunt. Dus niet helemaal aan de rand maar een eronder, dan heb je in 90% van de gevallen het gezicht netjes in beeld met het focuspunt op het gezicht :)
Humz dat zou ik eens even moeten nakijken ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
-foutje-

[ Voor 97% gewijzigd door EEKthecat op 23-09-2005 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:32
OT: Op de Korte/Lange Duinen bij Soest geschoten?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 10:43:
OT: Op de Korte/Lange Duinen bij Soest geschoten?
Nope vlierdense bossen (bij Deurne in Brabant) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik kijk naar de kleuren en de schaduwen valt ze vaak toch een beetje weg tegen de achtergrond dit terwijl je mooi zand had was denk ik ook gezien haar kleding qua kleur mooi geweest en haar bruine haar had mooi afgestoken tegen de achtergrond. Verder mag ze best iets meer in de camera kijken. Al met al denk ik voor een erste keer geen slecht resultaat, misschien wel veel leermomenten. Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 13:38

Zoefff

❤ 

De serie is best leuk, maar ik vind de onscherpte toch behoorlijk storend. Voortaan iets beter op het focuspunt letten, of wat afstoppen. Zo'n groot diafragma heb je met dit licht toch niet nodig :)

Klooi ook eens wat aan met USM in Photoshop. Een beetje USM doet imho al wonderen:

Afbeeldingslocatie: http://groenelimonade.nl/fotografie.groenelimonade.nl/shoots/ancilina/images/IMG_1916-border.JPG

vs.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Zoefff/IMG_1916-border_usm.jpg

:)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

Ehm, Zoefff, heb je wel even naar die huid van haar (met name hals en borst) gekeken :?. Lijkt wel op ze een of andere huidziekte heeft na die bewerking van jou... ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 13:38

Zoefff

❤ 

Nouja, dan wat subtieler. Maar je begrijpt m'n punt ;)

Overigens, dat zijn volgens mij gewoon de porien hoor. Die hebben jij & ik ook :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
Zoefff schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 12:28:
Nouja, dan wat subtieler. Maar je begrijpt m'n punt ;)

Overigens, dat zijn volgens mij gewoon de porien hoor. Die hebben jij & ik ook :P
Mooi gedaan :) Moet ik ook eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EasyJet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 18:30
Zeker niet slecht voor de eerste keer! Mis net als de anderen wel de scherpte, maar dessalnietemin erg mooi.

#9 is mijn favo..gewoon goede plaat 8)

The sky is the limit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-11-2022
Ik vind #5 wel okay, misschien nog iets strakker croppen....

#9 is ook wel leuk maar die schuine achtergrond stoort me een beetje.

Al met al best okay voor een 1e modelshoot! Nog even wat nabewerken hier en daar en je hebt best een leuke serie. ;)

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik weet niet of je deze foto's voor jezelf of voor het model hebt gemaakt, maar iig als je ze voor het model zou hebben gemaakt, dan denk ik dat ze met sommige foto's niet erg blij is.. bijvoorbeeld no 5 en 6, waar je de oneffenheden van haar huid goed kan zien. sommige meiden/vrouwen vinden dat niet prettig!

ik vind het een mooie serie, goed tijdstip gekozen met mooi licht. ga zo door! :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Zoeff, als iets niet qua focus helemaal goed is dan heeft USM correctie eigenlijk niet super veel zin, krijg je gekke beelden. No offence, maar die focus is in deze serie heel crappy. Het is gewoon je eerste keer, en daar hoort leren bij. Je moet dus echt heel erg op die focus letten. Stel als je 'm op AF gebruikt voor de grap eens niet alle punten in, maar precies die gene die je wilt hebben..

|>

• EEKthecat
Simon schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 08:46:
Zoeff, als iets niet qua focus helemaal goed is dan heeft USM correctie eigenlijk niet super veel zin, krijg je gekke beelden. No offence, maar die focus is in deze serie heel crappy. Het is gewoon je eerste keer, en daar hoort leren bij. Je moet dus echt heel erg op die focus letten. Stel als je 'm op AF gebruikt voor de grap eens niet alle punten in, maar precies die gene die je wilt hebben..
Heb ik over het algemeen gedaan, foucs punten ingesteld. En het is idd nogsteeds een goede les :)
Pagina: 1