Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

lucht onder hoge druk

Pagina: 1
Acties:
  • 522 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus een lucht dichte kast (kom ik later weer op terug)
nou mij leek het leuk om dus ongeveer 10 ventilatoren achter elkaar te zetten zo in mijn kast gericht
wel zo dat ze ventilatoren aan elkaarkaar zitten en wat er om heen zodat er geen lucht kan ontsnappen.

maar dan gaat dat dus mijn kast in en kan het geen kant meer op dus dan maar een overdruk ventiel aan de boven kant die bij de 1 bar open gaat of bij een 0,5 bar.

mijn vraag is dat mogelijk? het lijkt me gewoon leuk ,weet niet of het ook koelt ofzo en de ventilatoren natuurlijk niet allemaal op de voeding he daar bedenk ik wel wat anders voor
het lijkt me gewoon maf dat om de zoveel dat dat ding open knalt en alle warme lucht eruit perst. :*)

nog even over de lucht dichte kast ik heb hem zelf gelast maar er zit 1 gat aan de achterkant voor een fan daar wil ik nu die 10 dus op zetten.

en hoeveel fanetjes ben ik nodig voor 1 bar ongeveer?
latersss

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Euh ik weet niet hoeveel fans je nodig hebt, ik weet alleen dat de standaard pc fans erg weinig luchtdruk geven. 1 bar kun je echt vergeten :w

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Jij krijgt met een stelletje fans never nooit een halve bar, laat staan een hele, aan druk in je kast... een bar is meer dan je denkt hoor =) Verder is het totaal nutteloos... bovendien hoge druk != veel lucht, dus goed koelen doet het ook niet per definitie.. ik zou het idee laten varen. Koop een rookmachientje voor modeltreintjes als je een stoot warme lucht wil simuleren :+

offtopic:
^&%$&^$&^& weer te laat

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2005 23:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
whaha ja owkee en wat als je net als in een turbine veel tegen elkaar aan zet en allemaal andere fans?

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Nee

Als je je kast flink dichttapet moet je wel aan 1 bar druk kunnen komen. áls je dan tenminste een grote radiaalblower gebruikt die minstens half zo groot is als de kast ;)

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 23:49:
whaha ja owkee en wat als je net als in een turbine veel tegen elkaar aan zet en allemaal andere fans?
Ook niet. Casefans zijn niet geschikt om druk op te bouwen. Dan moet je een compressor aan je kast hangen, en guess what? die maken veel herrie, worden heet, en slurpen stroom =) Ik zou dit idee echt laten varen. Vergeef mn botheid- NEE... gaat NIET werken. Als je al druk hebt heb je te weinig volume- en koeling. Ik zou iets anders aparts zoeken 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2005 23:52 ]

• sdomburg
  • Laatst online: 03-09-2024
lucht is een uitstekende isolator...

Verwijderd

Topicstarter
hhm oke zit wat in julie zullen wel gelijk hebben nou dan blijft het bij een standaard fanetje achter in mijn pctje

-maar!!! :9

ik kan wel eens ff gaan testen hoeveel bar je nou kan krijgen met pc ventilatoren.

wel eens leuk om te weten als ik 20 van die dingen aan alkaar knoop kijken wat er gaat gebeuren he

ik kan julie wel op de hoogte houden als er animo voor is ;)

gewoon ff lucht dicht kistje maken en alles komt goed geloof mij

Verwijderd

Ik geloof je niet. Kijk eens goed naar zo een ventilator? PC fans zijn niet geschikt voor het opbouwen van druk. Als je er veel inzet gaat de druk niet toch nog noemenswaardig omhoog. Geloof mij maar.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hoe wou je een drukverhoging van 0,02 bar gaan meten dan?

Ter indicatie: met een blower als deze moet je wel aan 1 bar kunnen komen. Mits je de uitvoering op krachtstroom neemt dan he ;)

🖥️ | 🚗

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-11 14:45

SiGNe

Ook hoi!

1bar luchtdruk is makkelijk haalbaar, zelfs zonder fans, da's namelijk de luchtdruk op zeeniveau..,

Niet?
[Specs]

Verwijderd

MadMarky schreef op donderdag 22 september 2005 @ 23:58:
Hoe wou je een drukverhoging van 0,02 bar gaan meten dan?

Ter indicatie: met een blower als deze moet je wel aan 1 bar kunnen komen. Mits je de uitvoering op krachtstroom neemt dan he ;)
_/-\o_

Marco, nofi natuurlijk, maar zie je nu in dat dit zinloos in? Opzich ben ik in voor zelf alles uitproberen, maar om nou het vierkante wiel nog een keer uit te vinden...
SiGNe schreef op donderdag 22 september 2005 @ 23:59:
1bar luchtdruk is makkelijk haalbaar, zelfs zonder fans, da's namelijk de luchtdruk op zeeniveau..,
En hij scoort :Y) prima, dan gaan we tien meter onderwater zitten in een duikklok :+ heb je ook geen fans nodig :Y)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2005 00:00 ]

Verwijderd

^^ met stom
casefans zijn geen compressoren. Op een gegeven moment is de druk gewoon zo hoog (en dat punt ligt bij casefans echt *LAAG*) dat ze geen lucht meer naar binnen verplaatsen. Ze staan dan alleen nog maar een beetje de druk constant te houden en herrie te maken. En koelen kun je dan wel helemaal vergeten.

-edit-
stom being fusion ghost... damn, jullie posten te snel :P :
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 23:57:
Ik geloof je niet. Kijk eens goed naar zo een ventilator? PC fans zijn niet geschikt voor het opbouwen van druk. Als je er veel inzet gaat de druk niet toch nog noemenswaardig omhoog. Geloof mij maar.
En @ SiGNe: het gaat hier om 1 bar druk*verschil* natuurlijk he B)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2005 00:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat het standaard in mijn achtertuin 1 bar is snap ik ook wel.

maar ik lul over relatieve druk geen absolute(voor de bijdehandjes) (signe)

maar dat het zinloos is dat is me nou wel een beeeeeetje doorgedrongen nou weer wat geleerd:P _/-\o_

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

SiGNe schreef op donderdag 22 september 2005 @ 23:59:
Hangt er natuurlijk vanaf of je met bar(a) (atmosferisch) of bar(g) (normaaldruk) rekent, ik heb voor het gemak dat laatste maar aangehouden :>

🖥️ | 🚗

Verwijderd

MadMarky schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 00:05:
[...]

Hangt er natuurlijk vanaf of je met bar(a) (atmosferisch) of bar(g) (normaaldruk) rekent, ik heb voor het gemak dat laatste maar aangehouden :>
*grijnst* goedzo :+

Marco, wat voor casemod heb je nou concreet in gedachten? Prebeer je iets industrieels te maken?

Verwijderd

Topicstarter
bye the way tog weer binnen een half uur zo'n pagina met zijn allen volgelult ;)

Verwijderd

Topicstarter
neeh mijn kast is gewoon een vierkant blokje ik dacht zet ik er een pvcbuis op van 40 cm(lang!!) en vol proppen met fans zo in mijn kast wel lucht dicht aansluiten tegen mijn kast he geen gepruts dan een overdruk ventieltje die open gaat aan de boven kant van de kast
nou ja dat was het wel.

ventieltje mag alleen open bij zoveel bar bijvoorbeeld 0.5 bar

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2005 00:09 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
1 bar overdruk is 105N/cm² extra. Dat komt overeen met het gewicht van 10.000kg wat aan 1 kant van je fans en kast extra duwt. Je pc zou er spontaan van exploderen als hij echt luchtdicht is. Ook .5bar overdruk kun je vergeten.

• sdomburg
Je mag best leestekens gebruiken hoor, dit is geen Messenger-gesprek.

Ik wilde eerder niet mierenneuken, maar die laatste post snapte ik na 3 keer lezen nog niet...

[ Voor 45% gewijzigd door sdomburg op 23-09-2005 00:16 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 21:17
Al plemp je er honderd achter elkaar ... gaat niet lukken ....

Repareren doe je zo.

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
GlowMouse schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 00:14:
1 bar overdruk is 105N/cm² extra. Dat komt overeen met het gewicht van 10.000kg wat aan 1 kant van je fans en kast extra duwt. Je pc zou er spontaan van exploderen als hij echt luchtdicht is. Ook .5bar overdruk kun je vergeten.
ik hoop dat je zelf ook ziet dat dit niet klopt ;P
1bar = 100.000pascal = 100.000N / m2
100 cm in een meter, dus N 10.000x zo klein is 10N/cm2 :P
bovendien is 10N ongeveer wat wij als 1kg ervaren (omdat valversnelling ~10ms^-2 is, en newton kracht is voor versnelling van 1 kg met 1ms^-2)

Verwijderd

Topicstarter
wil dat zeggen dat het wel haalbaar is? 8)7

Verwijderd

jann1s schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 00:27:
[...]

ik hoop dat je zelf ook ziet dat dit niet klopt ;P
1bar = 100.000pascal = 100.000N / m2
100 cm in een meter, dus N 10.000x zo klein is 10N/cm2 :P
bovendien is 10N ongeveer wat wij als 1kg ervaren (omdat valversnelling ~10ms^-2 is, en newton kracht is voor versnelling van 1 kg met 1ms^-2)
:9 net te laat, vond ik ook al raar "10^5N/cm² ", 1bar is dus ongeveer 1kg/cm² (op wat kleine getalletjes na de komma na)

Reken dus maar eens de oppervlakte uit van je panelen van je case, zo heb je ongeveer een idee wat je kistje te verduren zal krijgen moest jij er ooit 1 bar overdruk in krijgen.
En als ze dan al niet zou ploffen, zal je alleszinds geen vierkante kast meer hebben maar een ronde >:)

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
het... lukt..... niet......

welke van die drie woorden snap je niet?

Je kan een radiaal fan nemen, die kan een iets groter drukverschil opbouwen. maar dat is nog geen 100ste bar.
Zoiets als 1 bar kom je alleen aan via een schroef- of zuiger-compressor. 1 bar is namelijk al best veel.

Mijn suggestie; pak een fietspomp (dan heb je direct gratis fitness erbij)

EDIT:
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 00:31:
[...]

:9 net te laat, vond ik ook al raar "10^5N/cm² ", 1bar is dus ongeveer 1kg/cm² (op wat kleine getalletjes na de komma na)

Reken dus maar eens de oppervlakte uit van je panelen van je case, zo heb je ongeveer een idee wat je kistje te verduren zal krijgen moest jij er ooit 1 bar overdruk in krijgen.
En als ze dan al niet zou ploffen, zal je alleszinds geen vierkante kast meer hebben maar een ronde >:)
Heb je ooit natuurkunde gehad of iets dat daar op lijkt?

1 bar = 1 * 10^5 PA = 1 * 10^5 N/m2

dat klopt exact. En bar is trouwens geen SI eenheid.

[ Voor 50% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 23-09-2005 00:36 ]

• sdomburg
Hij verwart het aantal N/cm2 met het aantal Pascal. 1 bar komt overeen met 105 Pa.

Verwijderd

Topicstarter
oke nou mensen DUIDELIJK het wil niet en als het wil kan ik met mijn kast voetballen zo rond is die ;) tog bedankt voor de steun om half 1 in de nacht latersssss

Verwijderd

Topicstarter
ja F****** **** en *** wil het nou wel of niet iemand antwoorden die de goeie formules heeft aub ;)

Verwijderd

En voor een eventuele betere koeling moet je het ook al niet doen, want lucht die je samenperst wordt warm.

• j-a-s-p-e-r
zucht

en neem alsjeblieft de moeite om gewoon normaal Nederlands te leren typen.

[ Voor 89% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 23-09-2005 00:37 ]

• sdomburg
j-a-s-p-e-r schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 00:32:

Heb je ooit natuurkunde gehad of iets dat daar op lijkt?

1 bar = 1 * 10^5 PA = 1 * 10^5 N/m2

dat klopt exact. En bar is trouwens geen SI eenheid.
!!!

Niet verkeerd verbeteren:
1,0 Bar = 1,0.105 N/m2 = 10 N/cm2......(1)
edit: degene die jij probeerd te verbeteren heeft dus gewoon gelijk, jij komt daarentegen weer met N/m2 aanzetten, wat dus ook klopt

[ Voor 16% gewijzigd door sdomburg op 23-09-2005 00:42 ]

Verwijderd

sdomburg schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 00:34:
Hij verwart het aantal N/cm2 met het aantal Pascal. 1 bar komt overeen met 105 Pa.
Wat ik zeg klopt wel.
ik zeg nl dat 1 bar overeenkomt met 1kg/cm², als je dit omrekent kom je uit op 10.000kg per m²
=> 10^5N/m²

Klopt dus :z

• j-a-s-p-e-r
sdomburg schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 00:38:
[...]

!!!

Niet verkeerd verbeteren:

[...]

edit: degene die jij probeerd te verbeteren heeft dus gewoon gelijk, jij komt daarentegen weer met N/m2 aanzetten, wat dus ook klopt
Pardon? qua afronding bedoel je?

PA = N/m^2
En als je zegt dat 1bar ~ 1.10^5 (in nederlands: een maal tien tot de macht vijf, ok?)
dan klopt dat vrij aardig. EN niet in cm neerzetten, dat is ook geen SI. Nog meer onduidelijkheid op die manier.

[ Voor 40% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 23-09-2005 00:43 ]

• sdomburg
Ja, ik zag het zelf ook net, zie m'n edit hierboven. Je leest nogal snel over zoiets heen als je niet dezelfde eenheden gebruikt :)

• j-a-s-p-e-r
Ja je hebt gelijk. Daarom is SI heilig :P

case closed :)

• sw_reijnders
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-08-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 00:35:
ja F****** **** en *** wil het nou wel of niet iemand antwoorden die de goeie formules heeft aub ;)
Marco, formules zijn hier niet aan de orde.

Druk bouw je op met een plunjerpomp. Een compressor werkt ook met een zuiger en 2 terugslagkleppen.

Een fan is gewoon een waaier die langs alle kanten lucht lekt. Je kunt heel makkelijk en vergelijking maken met vloeistofpompen. Een centrifugaalpomp (waaier) kan grote hoeveelheden vloeistof verpompen maar kan geen druk opbouwen en geen product aanzuigen.

Verdringerpompen (zoals monopompen, plunjerpompen, slangenpompen en membraanpompen) kunnen wel druk opbouwen doordat alles naadloos op elkaar aansluit.

Je mag alles proberen van mij, maar ik garandeer je dat je never nooit niet 0.5 bar haalt met 20 casefannetjes

afzender: een afgestudeerd HBO'er chemisch technologie ;)

offtopic:
haha onvoorstelbaar hoe eigewijs sommige mensen kunnen zijn |:(

Verwijderd

|-( TS neem gewoon een compressor van een koelkast.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:19

t!mP

is inflatie gevoelig

Onmogelijk, en heb je wel stilgestaan bij het feit dat zoiets veel herrie maakt?

Verwijderd

een compressor van een koelkast onmogelijk :?

Verwijderd

Topicstarter
zit er een compressor op een koelkast??

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
j-a-s-p-e-r schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 00:37:
zucht

en neem alsjeblieft de moeite om gewoon normaal Nederlands te leren typen.
... Zegt degene die geen hoofdletters en interpunctie gebruikte...
Nofi offcoarse...

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 13:37:
Natuurlijk zit er een compressor in een koelkast. Hoe dacht je anders dat de verdampte koelvloeistof weer vloeibaar gemaakt werd :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

OMG je bent nog eigenwijzer dan m'n opa. En dat is echt heel erg.

Zet het nou eens uit je kop want DIT lukt NIET.

Snap je het? Dit lukt NIET.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

TommyGun schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 13:53:
OMG je bent nog eigenwijzer dan m'n opa. En dat is echt heel erg.

Zet het nou eens uit je kop want DIT lukt NIET.

Snap je het? Dit lukt NIET.
Rustig laten proberen, geen betere leerschool dan ervaring >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• j-a-s-p-e-r
MYST schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 13:44:
[...]

... Zegt degene die geen hoofdletters en interpunctie gebruikte...
Nofi offcoarse...
Tsja, alleen is het wel ABN. En geen zinnen in de vorm van "bye the way tog weer binnen een half uur zo'n pagina met zijn allen volgelult "

Als jij graag punten wil zien: ....

Graag gedaan :z

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 13:37:
Ja. En nee... Met alle respect- of eigenlijk met nog maar een beetje, wees iets minder puberaal. Je bent hier voorzien van advies, wij hebben er verder geen hobby in om mensen ideeen uit hun hoofd te praten. Je idee is niet direct haalbaar, koelkastcompressor is NIET gemaakt voor continue gebruikt (en vreet stroom)- en bevoordelijk voor je kasttemps zou het soieso niet zijn...

Verwijderd

Elke Case fan produceert wel een beetje druk. Deze druk komt in een nieuw compartiment, en de volgende casefan zuigt dit aan en produceert weer een beetje meer overdruk in het volgende compartiment. Elke fan geeft dus steeds meer een beetje overdruk. Probleem is dat de lucht wel moet blijven stromen anders doen de fans het slecht en lekt er teveel lucht.
Met heel veel fans lijkt het mij wel mogelijk om tegen 1 bar in te blazen. Ik weet niet hoeveel fans je nodig hebt, maar het moet toch mogelijk zijn. In ieder geval heb ik al eens met een voetbal compressor een petfles opgepompt en 1 bar is echt heel veel. Ik denk dat je toch aan een paar duizend fans moet denken.
Maar je kan natuurlijk een eigen overdruk ventiel maken dat bij heel weinig overdruk overgaat. Je neemt een koker (dikker dan een wc rol) en daar doe je een rond plaatje met een bepaald gewicht op (moet heel licht zijn). Deze gaat open zodra de lucht begint te waaien. Net zoals traktors hebben op hun uitlaat om de regen buiten te houden.
Wel leuk gezicht dat als je PC aan gaat, of warmer wordt, de klep open gaat! En meerr open gaat als de fans harder gaan blazen.

Verwijderd

Yup, dat kan, alleen is er dan geen stoer gesis... :Y) verder moeten je fans soieso harder werken... maargoed, dan heb je een klapperpijp op je dak :+ doe iets spectas.. zoek naar dat topic met minigasturbines, bouw die in, en laat je pc af en toe vlammen >:)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

nu alleen nog een flinke zeut delta 120mm fans ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

1 bar met casefans jullie zijn niet goed wijs.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:12

World Citizen

FreeReef.nl

compresortje met elctroniche geluidsdemping zo'n 700 eurie voor een 2e handsje

FreeReef.nl

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11 21:07
Precies ga je never nooit niet halen, moet alles luchtdicht zijn en moet je een terugloop ventiel achter je fan plaatsen, er is zoveel ruimte tussen de bladen van je fan, stroomt alle lucht terug.

En wat ik al helemaal niet snap is dat je een overdruk wil, is toch hopelijk niet voor in je pc. Het hele idee achter fan's is een flow te creeeren, die de warmte aan je processerkoeler onttrekt en afvoert naar de omgeving. Als je druk gaat opbouwen, hou je alle energie binnen in je kast en wordt het alleen maar warmer.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anders lezen jullie voor de grap het topic eens door ipv. steeds weer hetzelfde te posten.
Waarom denkt iedereen dat het over een computerkast gaat? Waar heb je dat dan gelezen? Misschien heeft de TS al z'n info al :?

🖥️ | 🚗

• j-a-s-p-e-r
Nou, als je een Papst type 3412NGHHH neemt, met een drukverschil van 0,1 mBar bij 20 [m^3/h] dan heb dus 10.000 stuks nodig om 1 bar te halen.

Het kán dus wel, maar dan heb je wel een stapel van 10 meter case-fans.

veel succes hè :)

• sjorsfeenema
  • Laatst online: 19-11 18:21

sjorsfeenema

de mijne is mooier

marco kan wel hoor gewoon pompen met die ventilatortjes... :)

die van hen is mooi....

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-11 19:12
stel je zijpaneel is 40x40cm

40x40= 1600cm2

1 bar is ongeveer 1kilo/cm2

1600cm2 x 1 =1600 kilo :)

ljjkt me sterk dat je kastje dat trekt (laat staan de fans die je ervoor wil gebruiken)

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Detonator op 24-09-2005 00:41 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Waar gaat het nou uiteindelijk om?

Dat de TS die 1 bar wil hebben of dattie gewoon een gaaf klepperventieltje op zijn pc wil...

Ik geloof het laatste. Als dit klopt is het dan niet beter om hem daar mee te helpen? Krankzinnige idee-en zijn niet altijd compleet onuitvoerbaar...

Hopelijk krijgt de TS alsnog wat hij van plan was.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Éen bar haal je niet met fans of blowers. Punt. Of je er nu meer achter elkaar zet boeit niet eens zo heel veel. Fans gaan gewoon meedraaien en dergelijke.

Ik heb een hovercraftje gebouwd met een 63cm fan waarmee ik 8m3/h lucht verplaatste, dat ding werd aangedreven door een tweetaktmotor van 17pk, en die gaf een druk van ruim 500 Pa. Dat is dus 500N/m2. Oftewel ca. 50kg/m2, wat net genoeg was om de hovercraft plus bestuurder te tillen.
Radiaalblowers werken al beter, maar zelfs die ene die in de link werd gepost haalt geen één bar (wat wel gezegd werd), maar 10500 Pa. 1Pa = 1N/m2. 1 bar = 1 kg/cm2. Éen bar is dus 100 000 Pa (105).
Het is dus al niet haalbaar, en daarbij krijg je bij compressie van lucht altijd de bijbehorende temperatuurstijging. Je kast wordt dus zelfs warmer. Ook heb je totaal geen airflow meer als je alles voor de rest afsluit, wat je pc ook niet leuk vindt.

Wat wel een extreme manier van koeling dmv druk is, is het volgende:
Als een gas uit een cilinder stroomt (zonder regulator) wint het veel snelheid. Door de hogere snelheid (kan soms wel richting mach1 gaan!) koelt de lucht heel sterk af (adiabatisch uitzetten) wat gebruikt zou kunnen worden om pc-onderdelen meet te koelen. Je moet dan wel na een paar tellen weer een nieuwe cilinder van een hoop euries regelen maar dat zijn details :) Stel je doet dit met een koolstof-fles, dan zal er uiteindelijk zelfs droogijs neerslaan door de temperatuursdaling. Het is een mooie manier om fake sneeuw te maken van CO2 :)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

Part

Helemaal niets.....

sw_reijnders schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 10:30:
[...]

Marco, formules zijn hier niet aan de orde.

Druk bouw je op met een plunjerpomp. Een compressor werkt ook met een zuiger en 2 terugslagkleppen.

Een fan is gewoon een waaier die langs alle kanten lucht lekt. Je kunt heel makkelijk en vergelijking maken met vloeistofpompen. Een centrifugaalpomp (waaier) kan grote hoeveelheden vloeistof verpompen maar kan geen druk opbouwen en geen product aanzuigen.

Verdringerpompen (zoals monopompen, plunjerpompen, slangenpompen en membraanpompen) kunnen wel druk opbouwen doordat alles naadloos op elkaar aansluit.

Je mag alles proberen van mij, maar ik garandeer je dat je never nooit niet 0.5 bar haalt met 20 casefannetjes

afzender: een afgestudeerd HBO'er chemisch technologie ;)

offtopic:
haha onvoorstelbaar hoe eigewijs sommige mensen kunnen zijn |:(
Voor een afgestudeerd HBO'er chemisch technologie staan hier wel veel dingen die niet kloppen.

"Een centrifugaalpomp (waaier) kan grote hoeveelheden vloeistof verpompen maar kan geen druk opbouwen en geen product aanzuigen. "

Een centrifugaalpomp kan prima druk opbouwen. Op een centrifugaal (water) pomp staat meestal de opvoer hoogte vermeld (bv 16 meter). Daar heb je druk voor nodig.
Een een centrifugaalpomp kan ook prima een product aanzuigen. Vaak is het zelfaanzuigend vermogen niet hoog maar als het systeem gevuld is met het "product" dan kan het zuigen tot er vacuum bellen ontstaan.

De vraag is of een fan druk kan opbouwen en als dat zo is dan is 1 bar mogelijk (ook al heb je dan misschien 100.000 fans nodig).
oshiro schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 01:58:
Éen bar haal je niet met fans of blowers. Punt. Of je er nu meer achter elkaar zet boeit niet eens zo heel veel. Fans gaan gewoon meedraaien en dergelijke.
Fans die gaan meedraaien is eenvoudig te verhelpen door tussen elke fan de luchtstroom te corrigeren als in een turbine. (Je moet er niet gelijk een punt achter zetten :) )

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Als lucht gecomprimeerd word, wordt het ook nog eens warm. Dus je krijgt alleen maar warme lucht in je luchtdichte compartiment, lekker voor de prestaties :>

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sdomburg schreef op donderdag 22 september 2005 @ 23:51:
lucht is een uitstekende isolator...
Ik hoop dat je hier stilstaande lucht bedoelt.

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
<!--misschien beetje offtopic, maar ik kon het met de search niet vinden:
der is hier nog niet zo lang geleden een topic geweest met een paar mensen die een fan in een lege fles hadden gehangen, en met aanstekergas er een soort van turbine van hadden gemaakt. heeft er iemand een linkje :X-->Da's inderdaad offtopic.

[ Voor 7% gewijzigd door Sprite_tm op 25-09-2005 20:54 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, ik denk dat alle meningen en feiten bij dit topic wel op tafel zijn gekomen, en de algemene stemming lijkt te zijn dat je geen druk kan opbouwen met enkel fans. Ik sluit dit topic dus maar om herhaling van argumenten te voorkomen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.