Foutmelding bij ifconfig restart

Pagina: 1
Acties:

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-02 21:22
Mij epia kastje had al niet zoveel ruimte, dus toen ik de gemodde extra netwerkkaart eruit gehaald had, moest ik mijn utp kabel in de onboard stoppen. Dus "ifconfig restart" doen, maar kreeg een foutmelding -> "restart: error fetching interface information: Device not found"

Ik denk dat ik ergens de referentie naar eth1 moet verwijderen, ik weet alleen niet waar... Weet iemand dit?

oja , draai debian sarge 2.6

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:16
gassiepaart schreef op donderdag 22 september 2005 @ 23:35:
Mij epia kastje had al niet zoveel ruimte, dus toen ik de gemodde extra netwerkkaart eruit gehaald had, moest ik mijn utp kabel in de onboard stoppen. Dus "ifconfig restart" doen, maar kreeg een foutmelding -> "restart: error fetching interface information: Device not found"

Ik denk dat ik ergens de referentie naar eth1 moet verwijderen, ik weet alleen niet waar... Weet iemand dit?

oja , draai debian sarge 2.6
Waar haal je 'ifconfig restart' vandaan? Als ik in de manpage kijk dan zie ik een andere syntax voor dat commando en ik kan geen 'restart' vinden daarin.

Ik verwacht eigenlijk dat 'ifconfig eth0 up' genoeg is, of dat je misschien nog de kernelmodule moet laden voor die onboard chip.

[ Voor 32% gewijzigd door Jaap-Jan op 22-09-2005 23:43 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• gassiepaart
eth0 is al up; ik had de netwerkkabel erin geplugd maar kreeg geen ip adres. las vervolgens hier http://www.linuxquestions.org/questions/history/334177 dat je door dit commando de eth0 restart... de onboard chip werkt overigens wel.... is er geen specifiek commando om de kaart te restarten zoals "ipconfig /renew"??

• doelman
  • Laatst online: 05-02 12:23
Nja, om je kaart te herstarten kun je gewoon dit typen:

code:
1
2
/etc/init.d/network restart
of /etc/init.d/net restart

Ik weet niet precies hoe het bij debian zit, maar 1 van de twee bovengenoemde zou wel moeten werken.

Met dit commando wordt je gehele netwerk ge-herstart. Misschien niet specifiek wat je wil? Je kaart wordt in ieder geval ook herstart, zoals jij het noemt.

[ Voor 26% gewijzigd door doelman op 23-09-2005 00:52 . Reden: Extra uitleg toegevoegd ]

Mijn pianomuziek: http://www.youtube.com/user/doelman

• Jaap-Jan
@doelman, het is nog net iets anders:
code:
1
/etc/init.d/networking restart
, uit de link van gassiepaart :).

Staat je /etc/network/interfaces wel goed? Daar moet iets instaan als:
code:
1
iface eth0 inet dhcp
(ervan uitgaand dat je dhcp gebruikt op je netwerk).

[ Voor 33% gewijzigd door Jaap-Jan op 23-09-2005 09:19 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• gassiepaart
yep:
code:
1
2
3
4
5
6
7
# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

wat ik me dan nu afvraag, als je een netwerkkaart verwijdert, worden dan automatisch alle referenties naar die kaart (eth1) verwijderd? blijkbaar niet want de output was:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
apollo:~# /etc/init.d/networking restart
Setting up IP spoofing protection: rp_filter.
Reconfiguring network interfaces...ifup: interface lo already configured
Internet Software Consortium DHCP Client 2.0pl5
Copyright 1995, 1996, 1997, 1998, 1999 The Internet Software Consortium.

All rights reserved.

Please contribute if you find this software useful.
For info, please visit http://www.isc.org/dhcp-contrib.html

eth1: unknown hardware address type 24
eth1: unknown hardware address type 24
Listening on LPF/eth0/00:40:63:cb:6c:56
Sending on   LPF/eth0/00:40:63:cb:6c:56
Sending on   Socket/fallback/fallback-net
DHCPREQUEST on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPACK from 192.168.1.254
bound to 192.168.1.101 -- renewal in 43200 seconds.
done.

Waar moet ik die referenties naar die kaart (eth1) verwijderen?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

gassiepaart schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 09:56:
wat ik me dan nu afvraag, als je een netwerkkaart verwijdert, worden dan automatisch alle referenties naar die kaart (eth1) verwijderd?
De kaart zelf wordt verwijderd en is dan ook niet meer berijkbaar via eth1, maar als je in een init script eth1 hebt neergezet dan zal die niet automatisch verdwijnen nee.
Waar moet ik die referenties naar die kaart (eth1) verwijderen?
Aan de vorige berichten te zien (ik draai geen Debian) in /etc/network/interfaces aanpassen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• gassiepaart
in /etc/network/interfaces staat er iig geen verwijzing naar...

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Dan zijn er 2 mogelijkheden, of hij is al weg, of het staat ergens anders.
Om een ip adres te krijgen zou "dhclient eth0" voldoende moeten zijn maar als je dit wil automatiseren moet je het nog in /etc/network/interfaces zetten (zie het bericht van Japie_17 voor meer details hierover)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Jaap-Jan
Voer dit commando eens uit:
code:
1
find /etc -exec grep -H -e eth1 {} \;
Dan kun je zien in welke configuratiebestanden eth1 is geschreven. Misschien dat dat wat oplevert. Misschien dat je iets ingesteld hebt in /etc/dhclient.conf, maar het moet iets zijn wat aangepast is, want ik kan gewoon niets vinden op mijn debian computers. Vage zin, maar ik bedoel dat er standaard geen verwijzingen worden gemaakt naar een bepaalde netwerkkaart en dat /etc/network/interfaces alles is wat je hoeft te configureren.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:12

mace

Sapere Aude

doe eens een lspci en een lsmod om te kijken of je kaart wel herkend en geinstalleerd is.

Ik doe zelf altijd ifdown eth0 en ifup eth0, dat is meestal voldoende.

• gassiepaart
resultaat:

- find /etc -exec grep -H -e eth1 {} \; levert niks op
- in /etc/dhclient.conf staat geen eth1
- lspci en lsmod geven geen andere kaart dan de onboard (lijkt me logisch omdat ie fysiek niet meer bestaat)
doe eens een lspci en een lsmod om te kijken of je kaart wel herkend en geinstalleerd is.

Ik doe zelf altijd ifdown eth0 en ifup eth0, dat is meestal voldoende.
eth0 werkt gewoon en dat moet zo blijven, maar stel: je verwijdert fysiek eth1 of 0, wat moet je aanpassen zodat je geen onnodige zooi laadt en debian (linux) weet dat eth1 niet meer bestaat....

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Japie_17 schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 10:34:
Voer dit commando eens uit:
code:
1
find /etc -exec grep -H -e eth1 {} \;
Simpeler en beter:
code:
1
grep -r eth1 /etc

Met jou commando wordt "/etc/network/run/ifstate:eth1=eth1" bijvoorbeeld niet gevonden ;)

• Jaap-Jan
Ali_Illegali schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 12:00:
[...]

Simpeler en beter:
code:
1
grep -r eth1 /etc

Met jou commando wordt "/etc/network/run/ifstate:eth1=eth1" bijvoorbeeld niet gevonden ;)
Oké, bedankt. Zo leer je nog eens wat :Y). En dat zou ook nog een oplossing kunnen zijn inderdaad :).

[ Voor 6% gewijzigd door Jaap-Jan op 23-09-2005 12:07 ]

Pagina: 1