Even voor de duidelijkheid: het gaat hier om batch-bestanden, register-aanpassingen, enz. Niet over software, daarvoor zweeft hier al ergens een topic rond.
Grotere Thumbnails
Ik kwam in een topic de volgende tip tegen om grotere thumbnails te krijgen in Windows XP, ideaal om snel te sorteren en erg slechte resultaten te verwijderen:
http://www.ellopos.net/daedalus/olh_trouble.html#largethumb

Eventueel is de grootte ook aan te passen met Tweak UI uit de Powertoys.
Bestanden Van Geheugenkaartje Halen
Ik sorteer de foto's uit m'n camera altijd op dezelfde manier, namelijk:
- map met "jaar-maand-dag onderwerp"
- daarin submap "RAW" met de RAW-bestanden
Het kopiëren vanaf m'n CF-kaartje (met cardreader) moest wel makkelijker kunnen met een batch-bestandje bedacht ik me, dus maar even wat in m'n geheugen gegraven naar DOS-commando's en wat opgezocht met Google. De code is als volgt:
Ik krijg nu een nieuwe map op m'n desktop en m'n geheugenkaartje wordt snel geformateerd en voorzien van m'n naam (handig als ie kwijt raakt). De nieuwe map bevat een map "RAW" met daarin zonder sub-mappen alle bestanden van het CF-kaartje. Het kan ook gewoon met "xcopy", maar dan kun je niet de submappen platslaan. Xxcopy is freeware.
Tevens werkt het alleen in 1 keer goed op een Engelstalige XP. Bij een Nederlandstalige XP is je nieuwe map standaard bijv. 22-09-2005. Ik heb het opgelost door bij "Landinstellingen" de korte datumnotatie te veranderen in jjjj-mm-dd, maar dat moet ieder voor zich weten. Ik heb nu iig alle foto's snel daar waar ik ze wil hebben.
Zo, kom maar op met de rest van de tips en trucs.
Grotere Thumbnails
Ik kwam in een topic de volgende tip tegen om grotere thumbnails te krijgen in Windows XP, ideaal om snel te sorteren en erg slechte resultaten te verwijderen:
http://www.ellopos.net/daedalus/olh_trouble.html#largethumb
Eventueel is de grootte ook aan te passen met Tweak UI uit de Powertoys.
Bestanden Van Geheugenkaartje Halen
Ik sorteer de foto's uit m'n camera altijd op dezelfde manier, namelijk:
- map met "jaar-maand-dag onderwerp"
- daarin submap "RAW" met de RAW-bestanden
Het kopiëren vanaf m'n CF-kaartje (met cardreader) moest wel makkelijker kunnen met een batch-bestandje bedacht ik me, dus maar even wat in m'n geheugen gegraven naar DOS-commando's en wat opgezocht met Google. De code is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| @echo off set drivedst=%USERPROFILE%\Bureaublad set drivesrc=H:\ set copycmd=xxcopy /sgf /c /d /h /i /r /k /y %copycmd% %drivesrc% "%drivedst%\%Date% !evenement!\RAW" format H: /q /y /v:Martijn cls |
Ik krijg nu een nieuwe map op m'n desktop en m'n geheugenkaartje wordt snel geformateerd en voorzien van m'n naam (handig als ie kwijt raakt). De nieuwe map bevat een map "RAW" met daarin zonder sub-mappen alle bestanden van het CF-kaartje. Het kan ook gewoon met "xcopy", maar dan kun je niet de submappen platslaan. Xxcopy is freeware.
Tevens werkt het alleen in 1 keer goed op een Engelstalige XP. Bij een Nederlandstalige XP is je nieuwe map standaard bijv. 22-09-2005. Ik heb het opgelost door bij "Landinstellingen" de korte datumnotatie te veranderen in jjjj-mm-dd, maar dat moet ieder voor zich weten. Ik heb nu iig alle foto's snel daar waar ik ze wil hebben.
Zo, kom maar op met de rest van de tips en trucs.