Toon posts:

Gezocht: Thuis-netwerk-goeroe...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds 17 juli vorig jaar op GoT gekomen...
Mijn eerste vraag was toen zoiets als help ik krijg mijn netwerk niet aan de gang...
Dat probleem is er nog steeds!
Ik heb zo'n sitecom pakketje met 2 netwerkkaarten, 1 hubje, 2 utp-kabels...

Verder heb ik:
Kabelmodem (Sonera Surfboard)
2 pc's:

mijn pc:
PII 300, 64 mb, 20 gb, 2 netwerkkaarten, winME

vriendjes pc:
PIII 600, 128 mb, 15 GB, 1 netwerkkaart, WinME

Ik had de kabelmodem doorverbonden naar mijn compu, kabeltje van mijn compu naar de hub en van de hub naar vriendjes pc... protocolletjes ingestelt, mapjes/harde schijf gedeeld, printer gedeeld etc...

Ik zal wel iets ongelovelijk stoms/fout doen, maar ik weet niet wat! Ik heb immers de ballen verstand van hoe je een netwerk opzet!
Dit is de laatste kans als iemand me wil helpen via icq ofzo, want ik begin het behoorlijk zat te worden!
Vriendje kan niet internetten (omdat ik de kabel altijd bezet >:)), we kunnen niet tegen elkaar gamen, als ik wat gebrand van mijn compu wil hebben moet ik alles eerst uploaden naar inet en dan weer downloaden bij vriendje etc. etc.
Het wordt gewoon tijd dat het werkt, ben er al ruim een half jaar mee bezig! :D
Krijg allerlei tips, volg allerlei tutorials, download allerlei proggies en het werkt allemaal niet! (achja ik ben een vrouw he, laten we het daarmaar ophouden ;))

Wie ohw wie heeft er van het weekend tijd om me via icq te helpen ofzow... (Ik moet eerst nog een kabeltje voor de modem halen aangezien de oude het heeft begeven van het heen en weer switchen van de ene compu naar de andere)
Beloning: :* en een gelukkige Llewella :)

Verwijderd

Bijde compz zien elkaar wel? zo ja:

Download winroute van http://www.tinysoftware.com/ en installeer dit op de jou PC (Duh! :) ) start het "admin" programma en ga naar NAT settings en zet NAT aan op de kaart die verbonden is met je kabelmodem. Op die andere PC moet je dan ff als gateway het IP opgeven van je "server"

Zo heb ik het hier ook draaien (zelfde modem + ISP)

EDIT:
Zien de 2 compz elkaar niet, loop dan ff de netwerk settings na (IP reeks, subnet & werkgroep/domein)

Wil best ff helpen via icq maar dat kan pas na 6zen maar dan werkt het daar al denk ik ;)

Verwijderd

Inderdaad winroute of winproxy of wingate (www.wingate.com) installaren is het beste voor delen van je internet...
Voor de basics wil ik je best helpen,je kan
ook kijken op http://www.barracuda-central.org daar stond of komt geloof ik een network-basiccs tekst met heldere uitleg van een en andere vooral home-networking....
Op die site kan je ook naar Forum gaan
en daar posten daar helpen ze je ook snel en goed volgens duidelijke taal,ik had al zeer snel een antwoord daar.

Groeten,
Warezhelp

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-08 22:48

riffey#4

aka Beever#4

Zitten er LEDjes op de hub? Zo ja, branden of knipperen ze? Dan doen de kaarten en de kabels het waarschijnlijk.
Je hebt beide PC's waarschijnlijk een IP adres gegeven (192.x.x.x of 10.x.x.x of zo)
Kun je in een dos-box ping ip-adres-van-de-andere-pc tikken? (dus bijv ping 192.168.0.2)
Als je response krijgt werkt het OK. ALs je krijgt "request timed out" werkt het niet.

Als je eerst je netwerk goed draaiend hebt kun je verder met het Internet gedeelte.

Verwijderd

Topicstarter
kabels + kaarten + hub is nix mis mee...
compu's zien elkaar niet!
(ik ga nu ff verder de replies lezen :))

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Snuffel

Vroem!

Eens gokken....

Heb je soms een cross kabel van je kabelmodem naar je hub lopen?

Oh nee, je hebt het anders aangesloten :)

Nu dan een serieus antwoord:

Je aanpak is verkeerd!!

DDie hub: smijt weg, heb je echt niet nodig.
Wat heb je wel nodig: een cross-kabel.

Plant die tussen jou PC en je vriends PC.
Zet het IP-adres van je vriend op 192.168.0.2
Subnetmasker op 255.255.255.0

Dan jou PC.

Jou instelling voor je netwerk thuis (dus daar waar die cross-kabel op aankomt):

IP-adres: 192.168.0.1
Subnetmasker: 255.255.255.0

Dan je netwerkkaart van je provider zo instellen zoals door je provider wordt aangegeven.

Vervolgens: internet delen!

Sygate is de oplossing, ware het niet dat je Windows Millenium draait, en Sygate wil nog wel eens problemen hebben.
Dus pak je Wingate of WinRoute, net waar je voorkeur naar uitgaat.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 januari 2001 15:00 schreef riffey#4 het volgende:
Zitten er LEDjes op de hub? Zo ja, branden of knipperen ze? Dan doen de kaarten en de kabels het waarschijnlijk.
Je hebt beide PC's waarschijnlijk een IP adres gegeven (192.x.x.x of 10.x.x.x of zo)
Kun je in een dos-box ping ip-adres-van-de-andere-pc tikken? (dus bijv ping 192.168.0.2)
Als je response krijgt werkt het OK. ALs je krijgt "request timed out" werkt het niet.

Als je eerst je netwerk goed draaiend hebt kun je verder met het Internet gedeelte.
Alleen al het netwerk werkt niet...
Ik heb al het bovenstaande al gedaan behalve het pingen...
Ik heb verschillende sites al gelezen en tutorials, heb hier al paar keer gevraagd over hoe en wat, dan krijg ik elke keer "winroute" "kijk ff bij die tutorial" allemaal heel lief, maar of ik ben te stom, of ik ben te dom :P
Ik heb nog een hele tutorial via de gebruikersgroep van sonera gevolgd, heb een stap-voor-stap uitleg van de CID gevolgd etc etc...

(en voor 6-en werkt het dus nog echt niet he!? :) ten eerste ik zit op mijn werk ten tweede moet ik nog een kabel erbij halen)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 januari 2001 15:15 schreef Snuffel het volgende:
Eens gokken....

Heb je soms een cross kabel van je kabelmodem naar je hub lopen?

Oh nee, je hebt het anders aangesloten :)

Nu dan een serieus antwoord:

Je aanpak is verkeerd!!

DDie hub: smijt weg, heb je echt niet nodig.
Wat heb je wel nodig: een cross-kabel.

Plant die tussen jou PC en je vriends PC.
Zet het IP-adres van je vriend op 192.168.0.2
Subnetmasker op 255.255.255.0

Dan jou PC.

Jou instelling voor je netwerk thuis (dus daar waar die cross-kabel op aankomt):

IP-adres: 192.168.0.1
Subnetmasker: 255.255.255.0

Dan je netwerkkaart van je provider zo instellen zoals door je provider wordt aangegeven.

Vervolgens: internet delen!

Sygate is de oplossing, ware het niet dat je Windows Millenium draait, en Sygate wil nog wel eens problemen hebben.
Dus pak je Wingate of WinRoute, net waar je voorkeur naar uitgaat.
Ik zal dan met een crosskabel proberen, die heb ik namelijk ook nog niet geprobeerd :)
(Er zal toch iets moeten werken he!? :))

Verwijderd

K, ik gebruik eigenlijk alleen engelse OSjes dus sommige dingen zijn een beetje vrij vertaald

Ga op bijde PCz naar netwerk eigenschappen en zorg dat ze bijde de zelfde werkgroep hebben. Ga dan naar TCP/IP van de netwerk kaarten van je LAN (zal wel een realtek 8029 zijn OID) en gebruik deze settings:
Server:
IP = 192.168.0.1
Subnetmask = 255.255.255.0
Gateway = niks
Client:
IP = 192.168.0.2
Subnet = 255.255.255.0
Gateway = 192.168.0.1
DNS = 192.168.0.1 (bij host name gewoon iets invullen)

sluit de vensters en reboot... als het goed is zien de 2 elkaar nu. Als dit nu allemaal werkt installeer je winroute (zie andere post)

Mzzlz

ARG! te laat (hub is altijd handig voor later maar nu nog niet nodig idd)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 januari 2001 15:26 schreef Soup het volgende:
K, ik gebruik eigenlijk alleen engelse OSjes dus sommige dingen zijn een beetje vrij vertaald

Ga op bijde PCz naar netwerk eigenschappen en zorg dat ze bijde de zelfde werkgroep hebben. Ga dan naar TCP/IP van de netwerk kaarten van je LAN (zal wel een realtek 8029 zijn OID) en gebruik deze settings:
Server:
IP = 192.168.0.1
Gateway = niks
Client:
IP = 192.168.0.2
Subnet = 255.255.255.0
Gateway = 192.168.0.1

sluit de vensters en reboot... als het goed is zien de 2 elkaar nu. Als dit nu allemaal werkt installeer je winroute (zie andere post)

Mzzlz

ARG! te laat (hub is altijd handig voor later maar nu nog niet nodig idd)
En als dat nou niet werkt?
Wat doe ik dan verkeerd?

• Longbowh
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je kan beter eerst zorgen dat die pc's elkaar gewoon zien

open dat Tabje van TCP/IP Properties dat bij de interne netwerkkaart hoort en daar doe je het volgende:

Vul op PC 1 het IP: 192.168.1.1 in, subnetmask geeft ie als het goed is zelf al

Op PC 2 het IP: 192.168.1.2, subnetmask idem

Blijf even van die gateway dingen af, zijn nog niet nodig

start opnieuw op, open een dospromptje en tik daar in 'ping ipvandeanderecomputer'

als je dan replies krijgt is de eerste stap iig gezet :)

Verwijderd

dan is het dus bijna zeker je hardware

Hebbie die cross al of werk je nog steeds met die hub?

op de server (192.168.0.1) ga naar een dos prompt en tik

ping 192.168.0.1

als dit werkt dan werkt die kaart teminste wel goed. Probeer dan 192.168.0.2 te pingen als je daar ook reply van krijgt dan is de verbinding gewoon goed.

Als dit ook niet lukt ga je naar de client en daar ping je ook weer je zelf:
ping 192.168.0.2

Als je hier nou geen reply van krijgt is die kaart dus gewoon gaar -> op naar de winkel ;)

---
De PCz "zien" elkaar ook alleen bij netwerk omgeving als er ook wat gedeeld wordt (bij mij thuis dan met Win98)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 januari 2001 15:58 schreef Soup het volgende:
dan is het dus bijna zeker je hardware

Hebbie die cross al of werk je nog steeds met die hub?

op de server (192.168.0.1) ga naar een dos prompt en tik

ping 192.168.0.1

als dit werkt dan werkt die kaart teminste wel goed. Probeer dan 192.168.0.2 te pingen als je daar ook reply van krijgt dan is de verbinding gewoon goed.

Als dit ook niet lukt ga je naar de client en daar ping je ook weer je zelf:
ping 192.168.0.2

Als je hier nou geen reply van krijgt is die kaart dus gewoon gaar -> op naar de winkel ;)

---
De PCz "zien" elkaar ook alleen bij netwerk omgeving als er ook wat gedeeld wordt (bij mij thuis dan met Win98)
Ik heb het via de hub geprobeerd en zag nix... (schijf wel gedeedl uitaard :P)
Ik zal vanavond eerst eens proberen te pingen voordat ik verder vragen ga stellen...

Verwijderd

Ik houd het maar zeer kort:

http://tweakers.net/reviews.dsp?Document=171
8-)

• Longbowh
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
wat ook nog wel eens wil helpen (als pingen niet lukt) is alle protocollen en netwerkkaarten uit windows deleten, en ze opnieuw te installeren

roep me als je er echt niet meer uitkomt maar even op ICQ, nummer staat bij bloemetje hierboven

• $n@p$hot
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:12
Server:
IP = 192.168.0.1
Gateway = niks
Client:
IP = 192.168.0.2
Subnet = 255.255.255.0
Gateway = 192.168.0.1
Deze instellingen zijn goed maar misschien ben je nog een paar dingen vergeten:
- computernaam moet verschillend zijn, wergroep hetzelfde
-Client voor microsoft netwerken moet geinstaleerd zijn
-bestands en printerdeling voor microsoft netwerken moet geinstaleerd zijn (wel uitvinken voor de nic die aan de kabelmodem zit)
-op alle 2 PC moet je iets delen anders zien ze elkaar niet
-Zet de pc eens op client voor microsoft aanmelding en kijk dan of het werkt
Werkt het nu dan nog niet controleer dan of de netwerkkaarten niet kapot zien, door ze elkaar te laten pingen in een dosbox en ze naar zichzelf te laten pingen. Kun je naar elkaar pingen dan zijn de kaarten en kabel goed, kunnen ze alleen naar hun eigen pingen dan is er waarsschijnlijk iets fout met de kabels

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Let ook op dat je geen firewall achtig pakket draait dat eventueel lastig aan het doen is.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 15:39
Ik heb ook heel vaak op mijn netwerk dat mijn pc's elkaar eerst niet zien. Dan klik je met je rechtermuisknop op Netwerkomgeving/Network Neighbourhood, en dan kies je voor computer zoeken/find computer.
In de verschijnende popup-box typ je de computernaam van de andere PC, en dan laat je hem zoeken/searchen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Win ME network conection wizard
iedere gek kan het
Pagina: 1