WD Scorpio vage tikgeluiden

Pagina: 1
Acties:

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
Beste mensen, ik heb nu opzich naar alle tevredenheid een WD Scorpio 80GB VE (5400rpm) gezet. Lekker rap ding enzo :)
Alleen nu heb ik al vanaf het begin af en toe wat vaag getik, op het moment dat het er is blijft het er ook een tijdje... en soms stopt het vanzelf weer.. het gaat om een lichte en zwaardere tik.
De eerste heb ik verholpen met een firmware upgrade die ik ergens gevonden had.
Alleen de wat zwaardere tik is er nog, en deze is mateloos irritant. Niet alleen het geluid wat het maakt, maar op het moment dat hij tikt blokkeerd hij dus ook op de tik mijn hele systeem even. Een beetje het idee wat vroeger de cd-rom spelers wel eens deden als ze sneller/langzamer gingen draaien.
Ik heb echt geen idee waar ik het moet zoeken. Ziet er niet uit als een kapotte clustor ofzo, klinkt meer alsof hij maybe hem even "parkeerd" steeds ofzo...
Af en toe als ik internet afstruim zie ik vaag wel eens dit soort klachten, maar nooit meer details of een oplossing.
Iemand enig idee?
Ter verduidelijking heb ik het geluid opgenomen om te kunnen luisteren :D
http://vtsystems.nl/temp/vaaghddgeluid.mp3

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Klinkt als een (nieuwe) schijf die om de zoveel tijd een aantal self-testen uitvoerd, of,
een schijf die aan het doodgaan is (hercalibreren).

Heb je al een HD tooltje gedraaid om te kijken hoe ie ervoor staat?

edit:

Wat staat er in je event viewer? Mocht het een rotte schijf betreffen, zal daar een melding van instaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Banshee op 22-09-2005 20:59 ]

• FaZe
Net het WD-tooltje eroverheen laten gaan, nergens fouten of iets dergelijks gevonden.
Dat aantal self-testen is dan wel erg vaak, want het is nog steeds niet minder geworden... erg vervelend.
Niemand met dezelfde schijf hier met vergelijkbare problemen? Ik heb echt het idee dat het puur een firmware kwestie is...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Klinkt als een defecte schijf. Ik zou hem terugsturen voor replacement.

• FaZe
ja het klinkt inderdaad wel een beetje zo... heb ook wel ervaringen met defecte clusters enzo... maar niks wijst er verder op.. en ik kan er ook geen enkele vinden met testprogramma's...en hij doet het trouwens verder gewoon super.. krijg ook geen foutmeldingen... niks in de eventlog ofzo..
klinkt mij meer als een soort van energie-bespaarstand waar ie steeds in en uit gaat.. is ook niet de hele tijd ofzo
en ik heb het idee dat wel meer mensen ditzelfde hebben (was ooit er iets over tegen gekomen)

• FaZe
Hhmz.. het lijkt nu opgelost te zijn.. heb nu nog een nieuwere firmware (naar versie 11. nog wat ipv 9. nog wat) en lijkt nu over te zijn :)

Voor de mensen met hetzelfde probleem:
Klik

• jdsm
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02-2019
Dat is mooi, mocht het probleem toch terugkeren zou ik de schijf inderdaad terugsturen. Tikgeluiden hoeven niet altijd te duiden op gare clusters, het kan ook gewoon een puur hardwarematig defect zijn.
Pagina: 1