Toon posts:

Sweex - IP adres al in gebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Sweex Annex A ADSL router gekocht. De ouwe die ik van Speedlinq, nog steeds mn provider, heb gekregen heeft het begeven.

Na veel gedoe kreeg ik contact met het i-net. Het belangrijkste daarvoor was dat ik run > ipconfig/release en renew deed. 1 pc heeft nu internet.

Maar als ik de andere aansluit zeggen ze allebei dat er een IP conflict is binnen het netwerk. Als ik op die andere ipconfig/release en renew doe, zegt ie dat de DHCP client een adres kreeg dat al in gebruik is.

De eerste PC kreeg niet een typisch lan adres toegewezen (10.0.0.x), maar een "echt" uitziend adres. Onder ipconfig staat bij "connection specific DNS suffix" "speedlinq.nl" wat me ook vreemd voorkomt.

Kan iemand me uitleggen wat ik kan doen om dit probleem op te lossen, zoadt ik 2 PCs op de router kan aansluiten?

Verwijderd

De handleiding van je router lezen ;)

is het IP adres wat de eerste PC gekregen heeft iets van 192.x.x.x, 172.x.x.x of 10.x.x.x? Dan kun je er vanuit gaan dat het 'private ranges' betreft, oftewel IP adressen uitgegeven door je sweex.

Is het een heel ander adres, dan heeft je PC het externe IP adres gekregen. Je router staat dan domweg niet goed geinstalleerd.

Je router moet het externe IP adres krijgen, een DHCP server draaien voor je PC's en NAT toepassen om alle PC's internet te geven.

Ik kan me NIET voorstellen dat dit niet gewoon in de handleiding van die sweex staat.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor het antwoord.

Het staat niet in de handleiding - ik heb hier op het forum gezocht op Sweex en kennlijk zijn hun handleidingen altijd kort, bondig en onvolledig.

Het nummer zit niet in range die je noemt, het is 84.41.xx.xx. Ik denk inderdaad dat het de router instellingen zijn. Waar in die instellingen moet ik het zoeken?

De DHCP server is "enabled", de adres pool selection "user defined" 10.0.0.XX. De DHCP gateway selection automatic.

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing voor dit IP conflict, na veel trial en error gevonden:

Op de router/modem stond bridged enabled. Kennelijk word daardoor het door de provider toegewezen adres aan de PC doorgetuurd. Daardoor wijst de router/modem aan iedere PC datzelfde adres toe.

Nadat bridged is dissabled, kent de modem de addressen toe aan de PC's.