Toon posts:

[Receiver] achterkanalen kraken bij zwaardere belasting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een JVC RX-6000 receiver en deze kraakt op de achterkanalen als er een luid signaal over gestuurd word (DTS/5.1 laten dit prachtig horen :'( )
Ik heb de speakerskabels van voor en achter omgeswitched om te zien of dit aan de versterker of aan de speakers ligt. Het ligt definitief aan de versterker. Zet ik alle speakers op "large" dan is het kraaklimiet eerder bereikt. Op "small" moet ik de achterkanalen op 6 zetten (10=max) en dan doet het kraken zich niet voor. Het maakt niet uit hoe hard het volume staat.

Waar ligt dit aan?
Is dit te (zelf) fixen of moet ik naar de winkel om een andere versterker in te laten pakken ?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2005 20:04 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Staat de rear kanalen veel harder dan de front kanalen? Hoe hard heb je je amp staan?

Lijkt erop dat de amps clipen...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Heb je een platenspeler op je Receiver aangesloten?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

PuDy schreef op donderdag 22 september 2005 @ 19:57:
Heb je een platenspeler op je Receiver aangesloten?
Ja, platenspeler met DD en DTS support :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Polycom
  • Nu online

Polycom

Poes van goud

Is je platenspeler geaard?

Ik heb het probleem als ik mn platenspeler niet aar dan komt er een tyfus geluid uit mn boxen als ik ze uit zet. Probeer dat eens (kan er ook vet naast zitten, ben niet zo'n audiofiel)

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 22 september 2005 @ 19:51:
Staat de rear kanalen veel harder dan de front kanalen? Hoe hard heb je je amp staan?
Ik kan de fronts niet apart instellen. Ik ben vergeten erbij te zetten dat dit zich op elk volume voordoet.
Lijkt erop dat de amps clipen...
Daar lijkt het idd sterk op .

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2005 20:02 ]

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07-2025
speakers mogen nog wel eens kraken als ze kapot zijn... of overstuurd worden...
misschien kunnen je speakers de versterker niet aan. maisschien heb je ze al een keertje opgeblazen.

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
MeMoRy schreef op donderdag 22 september 2005 @ 20:04:
speakers mogen nog wel eens kraken als ze kapot zijn... of overstuurd worden...
misschien kunnen je speakers de versterker niet aan. maisschien heb je ze al een keertje opgeblazen.
zoals in mijn post staat heb ik dit probleem niet als ik de speakerkabels omdraai (voor > achter, achter > voor) en gebeurt dit ongeacht van het volume.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2005 20:10 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 00:55

Jag

Heeft ie dit altijd gedaan? En wat is de neutrale stand van de rear speakers? Als ik zou gokken, dan zou ik zeggen dat het digitaal clippen is van het processor gedeelte van de receiver. Maar wel gek, want dat moet genoeg headroom hebben om elke volumestand van de rears te kunnen hebben zonder de 0 dBFS te overschrijden (dan gaat ie clippen, klinkt erg nasty, heel erg kraken alsof het totaal stuk is).

Maar om dat te bevestigen zou je je rears kunnen instellen onder het neutrale niveau. De rest ff afkoppelen en dan ff een stukje film met veel surround hard luisteren. Als ie dan niet clipt, weet je dat iets was in het pre amp/processor gedeelte.

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op donderdag 22 september 2005 @ 20:26:
Heeft ie dit altijd gedaan? En wat is de neutrale stand van de rear speakers? Als ik zou gokken, dan zou ik zeggen dat het digitaal clippen is van het processor gedeelte van de receiver. Maar wel gek, want dat moet genoeg headroom hebben om elke volumestand van de rears te kunnen hebben zonder de 0 dBFS te overschrijden (dan gaat ie clippen, klinkt erg nasty, heel erg kraken alsof het totaal stuk is).
Je haalt hier iets aan wat me aan het denken zet, ik gebruik m'n xbox (met XBMC) voor films en daar zit dat headroom verhaal ook in, en die staat standaard op +6dB, ik gooi dat eens op 0, verder nooit aangezeten (of over nagedacht zelfs ;) ) al heb ik het bij games ook en dat regelt XBMC niet.

*edit* op 0dB gezet, geen positief resultaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2005 21:12 ]

Verwijderd

Maar je zegt zelf al dat je bij LARGE dit probleem wel hebt en bij SMALL niet. Dus ik zou zeggen; je versterker kan niet het vermogen leveren om je speakers op de door jouw gewenste volume te spelen en gaat clippen. Dat is dus behoorlijk schadelijk voor je tweeters by the way.

Heb je een aparte subwoofer voor het LFE-kanaal of mix je de LFE in je fronts (fronts = LARGE, subwoofer = NO)? Wat voor speakers gebruik je achter en voor en wat is de minimale impedantie van die speakers en wat kan je versterker aan?

GPO

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 00:55

Jag

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 20:57:
[...]

Je haalt hier iets aan wat me aan het denken zet, ik gebruik m'n xbox (met XBMC) voor films en daar zit dat headroom verhaal ook in, en die staat standaard op +6dB, ik gooi dat eens op 0, verder nooit aangezeten (of over nagedacht zelfs ;) ) al heb ik het bij games ook en dat regelt XBMC niet.

*edit* op 0dB gezet, geen positief resultaat.
Maar staat alles op of onder de 0 dB?
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 10:53:
Maar je zegt zelf al dat je bij LARGE dit probleem wel hebt en bij SMALL niet. Dus ik zou zeggen; je versterker kan niet het vermogen leveren om je speakers op de door jouw gewenste volume te spelen en gaat clippen. Dat is dus behoorlijk schadelijk voor je tweeters by the way.
Het gebeurt bij elk volume (volgens de topic starter), dus het is niet alsof max vermogen wordt overschreden.

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 12:35:
[...]
Maar staat alles op of onder de 0 dB?
[...]
hij kan alleen op 0, 6 en 12
Het gebeurt bij elk volume (volgens de topic starter), dus het is niet alsof max vermogen wordt overschreden.
Bij small is het komt het minder snel voor......

maar goed ik heb ondertussen een nieuwe receiver aangeschaft, ik kon mezelf niet inhouden om een aankoop goed te praten ;)

thanx voor het meedenken
Pagina: 1