Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Molex stekker omvormen van 4pins naar 3 pins

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-11 10:44

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Hey

Ik zoek me rot naar een website die mij nou eens goed kan uitleggen hoe ik (en of ik) een 4 pins molex stekker kan "ombouwen" tot een 3 pins stekkertje (die je op je moederbord aansluit). Ik heb nu twee fans van thermaltake, maar die hebben EN een 4 pins molex, en een 3pins met 1 draadje eruit (voor de rpm). Ik wil dus graag die andere twee draadjes ook aansluiten op de 3pins aansluiting. Is dat mogelijk (zonder een soldeerbout)? En zo ja, werken ze dan ook op bv "cool'n Quiet" van ASUS, of neemt die alleen de CPU fan mee?

Ik HOOP dat jullie mij een beetje kunnen helpen, want ik wil toch wel graag een oplossing!

Thnx in advance...

Mvg,

Michiel

[ Voor 7% gewijzigd door quelake op 22-09-2005 18:29 ]

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:12
dan zoek je vast niet goed genoeg, kreeg dit bij google images:

Afbeeldingslocatie: http://moddingplanet.it/uploads/551/m3pin3.jpg

4-pins opzoeken nog, weet alleen niet hoe het zit met de RPM-draad.

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Eh, dus als ik het goed begrijp wil je van een 4-pins molex de twee draden die niet voor je fans worden gebruikt ook aansluiten op de 3-pins molex? Zo ja, wat denk je daar mee te bereiken?
Bovendien kan het niet eens, omdat een 4-pins molex 12v en 5v kabels heeft en een 3-pins alleen 12v.

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ok, misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik wil dus gewoon een stekkertje maken, net zoals die van je CPU fan. Die krijgt via 2 draden stroom, en 1 meet de rpm. Ik heb dus nu 2 thermaltake fans, en die hebben een 3pins stekker, met daarin het rpm snoertje. De twee andere draden zitten nu "bijgevoegd" bij een 4pins molex. Ik wil die twee draden dus bijvoegen in het 3pins stekkertje. Dan wordt volgens mij, net zoals bij de CPU fan, ook stroom geleverd om de fan aan te drijven, en tevens de rpm uitgelezen, toch? Dat is de bedoeling.

En ja, ik kan zelf ook wel plaatjes vinden, maar HOE voeg ik die draadjes erbij? Moet ik dat solderen? Heb je daar speciale metalen opzetstukjes voor? Of moet ik gewoon het draadje ertussen proppen? Ik heb juist daar geen idee van, en kan er nergens iets over vinden.

Ik hoop dat dit het probleem een beetje verduidelijkt ;)

Ik hoor het wel!

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
LWY schreef op donderdag 22 september 2005 @ 19:27:
Eh, dus als ik het goed begrijp wil je van een 4-pins molex de twee draden die niet voor je fans worden gebruikt ook aansluiten op de 3-pins molex? Zo ja, wat denk je daar mee te bereiken?
Bovendien kan het niet eens, omdat een 4-pins molex 12v en 5v kabels heeft en een 3-pins alleen 12v.
of 5v ;)
je kan voor 1 euro zo'n verdeel stekkertje naar 3 pins kopen, heb je d'r gelijk 4

• LWY

LWY

= Louie

Je hebt dus twee fans met elk twee connectors, een 4-pins en een 3-pins molex, maar op de 3-pins stekker is alleen het rpm draadje aangesloten? Je kan in dat geval gewoon de 12v en GND kabeltjes van de 4-pins molex afknippen en in de 3-pins stoppen. Daar heb je dan inderdaad die metalen klemmetjes/pinnetjes voor nodig (hoef je niet te solderen).
En als er wel voedingskabels op je 3-pins molex zitten, vergeet dan dit hele verhaal, knip de 4-pins molex eraf en je bent klaar. :P

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Kijk LWY, jij begrijpt het ;) Idd, dat is het geval (het eerste dan). Hoe kom ik aan dat soort pinnetjes/klemmetjes? Computerzaak? Doe-het-zelf-zaak? Want die dingen moeten wel erg klein zijn toch?! Iig al erg bedankt voor de reacties en de info, zo komen we er wel!

ciao,

Michiel

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
foto / schema'tje had het snel duidelijk gemaakt = mss tip voor volgende keer ;)

anderzijds ik denk dat de meeste wel verkrijgbaar zijn bij de betere pc-mod-winkels hoor
(effe google gebruiken ofzo :pkom je zoiets tegen: http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=2358 incl. mogelijkheid je draden vast te maken )

anders 3-pin-connector kopen waar de bevestigingspinnnetjes bij zijn (die waar je draden op komen)
en draadjes vastmaken en voila

ps: de groet gebeurd hier al automatisch hoor :+

• LWY

LWY

= Louie

Losse pinnetjes zullen ze denk ik niet hebben bij computer shops, je kunt beter naar de elektroboer gaan. Gewoon je fan met stekkertje meenemen, zodat je makkelijk kan uitleggen wat je precies nodig hebt.

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ok bedankt!

(of wordt dat hier ook automatisch geregeld?) :P

Groetjes, Michiel
Pagina: 1