Hallo, ik ben hier een inventarisatie aan het maken voor een nieuwe mailserver. Er werken momenteel 25 mensen met een mail-account maar elk jaar komen er een klein aantal mensen bij. De huidige mail wordt nog via POP binnengehaald en dat is (sowieso) gezien de groei en het gebruik van flex-plekken niet meer toereikend. Een upgrade is gewenst dus. Nu draait er mDaemon 4 op een ProLiant ML330 G1 PIII 733Mhz, 320mb en 14gb SCSI en dit alles op NT4. Mailboxen varieeren van 100 tot 600 mb en zijn allemaal Outlook 2000 clients.
Ik heb gekeken naar alternatieven voor Exchange en dan komt Communigate positief naar voren. €950 voor 50 gebruikers en dus aanzienlijk goedkoper. Maar als er een nieuwe server (PIV 3Ghz, 1-2 GB RAM, 80GB SATA in RAID1) moet komen is de keuze voor Small Business Server Standard wellicht een logisch toch? Hier zit Exchange al ingebakken tenslotte. Hierbij ga ik wel vanuit dat de oude server config absoluut niet toereikend is om hier de komende jaren mee door te gaan.
Mijn vragen zijn dan ook:
1. Kiezen voor SBS Standard of Win2003 i.c.m. Communigate?
2. Gebruikerslicenties van SBS of W2003 voor gebruik met een mailserver: 25 mailers betekent SBS/WIn2003 met 25 CAL's?
3. Specs van de nieuwe server zijn ok of toch naar de Xeon? Of upgraden vd ProLiant voor zover mogelijk?
thnx in advance
Ik heb gekeken naar alternatieven voor Exchange en dan komt Communigate positief naar voren. €950 voor 50 gebruikers en dus aanzienlijk goedkoper. Maar als er een nieuwe server (PIV 3Ghz, 1-2 GB RAM, 80GB SATA in RAID1) moet komen is de keuze voor Small Business Server Standard wellicht een logisch toch? Hier zit Exchange al ingebakken tenslotte. Hierbij ga ik wel vanuit dat de oude server config absoluut niet toereikend is om hier de komende jaren mee door te gaan.
Mijn vragen zijn dan ook:
1. Kiezen voor SBS Standard of Win2003 i.c.m. Communigate?
2. Gebruikerslicenties van SBS of W2003 voor gebruik met een mailserver: 25 mailers betekent SBS/WIn2003 met 25 CAL's?
3. Specs van de nieuwe server zijn ok of toch naar de Xeon? Of upgraden vd ProLiant voor zover mogelijk?
thnx in advance
[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2005 15:26 . Reden: extra info toegevoegd ]