Beetje vage topic titel misschien, maar ik weet niet goed hoe ik het moest verwoorden.
Ik maak gebruik van de volgende setup:
Beetje vage setup misschien, maar het kan op dit moment even niet anders. Zowel de 2003 server als de Fedora Core 4 server maken gebruik van NAT om het internet door te lussen. Voordat de Fedora Core 4 server er stond was de 2k3 server direct met het internet aangesloten en verzorgde hierbij ook de NAT naar de client. Dit werkte zonder problemen.
Nu de linux bak ervoor staat ondervind ik wat problemen die volgens mij aan mijn iptables setup ligt. Op de 2k3 server lopen 2 services die van buiten af bereik baar moeten zijn: Terminal Server (gewoon over tcp/ip, niet via vpn) en een FTP deamon.
Ik heb hiervoor de poorten geforward met het script dat ik altijd gebruik. Van iptables heb ik niet veel kaas gegeten, dus ik weet niet of het script goed is.
Mijn probleem:
De verbindingen van buitenaf zijn wel bereikbaar. Dit betekend dat ik normaal gesproken gewoon in kan loggen op de ftp en terminal. Echter, soms heb ik problemen wanneer ik wil verbinden. De connectie word dan heel even gemaakt, waarnaar hij weer verdwijnt. (connection lost). Wanneer ik het dan nogmaals probeer werkt het normaal gesproken weer.
Dit zelfde probleem ondervind ik met FTP. Wanneer ik een bestand wil downloaden (inloggen ging tot nu toe altijd perfect) verliest hij soms de connectie bij de start van de download. De ftp deamon (ioFTPD) geeft dan de volgende fout: 426 Connection closed: The specified network name is no longer available.
Zoeken in de knowledge base van ioFTPD geeft mij de conclusie dat het aan mijn netwerk kaart ligt. Hier ligt het voor 100% zekerheid niet aan. Intern verkeer gaat altijd goed (zowel 2k3 -> fc4 als 2k3 -> client). Ook verkeer naar de ftp deamon op de fc4 server geeft geen problemen (ja, maakt gebruik van andere poorten). Ik heb het idee dat het aan mijn NAT / Forward script ligt, ik kan dit echter niet bevestigen omdat ik geen idee heb hoe iptables exact werkt, en wat ik wel/niet moet doen.
Ik gebruik het onderstaande script:
OS details:
Fedora Core 4
Linux - 2.6.11-1.1369_FC4 #1 Thu Jun 2 22:55:56 EDT 2005 i686 athlon i386 GNU/Linux
Kan iemand mij helpen met dit probleem? Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken.
Ik maak gebruik van de volgende setup:
code:
1
2
3
4
5
| [FC4 server] <wan ip> <192.168.0.1>
|
[2k3 server] <192.168.0.2> <192.168.1.1>
|
[XP client] <192.168.1.2> |
Beetje vage setup misschien, maar het kan op dit moment even niet anders. Zowel de 2003 server als de Fedora Core 4 server maken gebruik van NAT om het internet door te lussen. Voordat de Fedora Core 4 server er stond was de 2k3 server direct met het internet aangesloten en verzorgde hierbij ook de NAT naar de client. Dit werkte zonder problemen.
Nu de linux bak ervoor staat ondervind ik wat problemen die volgens mij aan mijn iptables setup ligt. Op de 2k3 server lopen 2 services die van buiten af bereik baar moeten zijn: Terminal Server (gewoon over tcp/ip, niet via vpn) en een FTP deamon.
Ik heb hiervoor de poorten geforward met het script dat ik altijd gebruik. Van iptables heb ik niet veel kaas gegeten, dus ik weet niet of het script goed is.
Mijn probleem:
De verbindingen van buitenaf zijn wel bereikbaar. Dit betekend dat ik normaal gesproken gewoon in kan loggen op de ftp en terminal. Echter, soms heb ik problemen wanneer ik wil verbinden. De connectie word dan heel even gemaakt, waarnaar hij weer verdwijnt. (connection lost). Wanneer ik het dan nogmaals probeer werkt het normaal gesproken weer.
Dit zelfde probleem ondervind ik met FTP. Wanneer ik een bestand wil downloaden (inloggen ging tot nu toe altijd perfect) verliest hij soms de connectie bij de start van de download. De ftp deamon (ioFTPD) geeft dan de volgende fout: 426 Connection closed: The specified network name is no longer available.
Zoeken in de knowledge base van ioFTPD geeft mij de conclusie dat het aan mijn netwerk kaart ligt. Hier ligt het voor 100% zekerheid niet aan. Intern verkeer gaat altijd goed (zowel 2k3 -> fc4 als 2k3 -> client). Ook verkeer naar de ftp deamon op de fc4 server geeft geen problemen (ja, maakt gebruik van andere poorten). Ik heb het idee dat het aan mijn NAT / Forward script ligt, ik kan dit echter niet bevestigen omdat ik geen idee heb hoe iptables exact werkt, en wat ik wel/niet moet doen.
Ik gebruik het onderstaande script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
| IPTABLES="iptables" # Path to iptables (/usr/bin/iptables)
INTERNAL_INTERFACE="eth1" # Local network interface
EXTERNAL_INTERFACE="eth2" # WAN network interface
LAN="192.168.0.0/24" # Local network
WAN="123.123.123.123" # Internet IP (even gewijzigt)
INTIP="192.168.0.1" # Internal LAN ip of this box
FWDIP="192.168.0.2" # Internal LAN ip of the client box
# Clear rules and reset counters
$IPTABLES -F
$IPTABLES -X
$IPTABLES -Z
$IPTABLES -t nat -F
$IPTABLES -t nat -X
$IPTABLES -t nat -Z
# Set default policies
$IPTABLES -P INPUT ACCEPT
$IPTABLES -P FORWARD ACCEPT
$IPTABLES -P OUTPUT ACCEPT
$IPTABLES -t nat -P PREROUTING ACCEPT
$IPTABLES -t nat -P POSTROUTING ACCEPT
$IPTABLES -t nat -P OUTPUT ACCEPT
## Enable IP forwarding
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
# NAT forward rules
$IPTABLES -A POSTROUTING -t nat -o $EXTERNAL_INTERFACE -j MASQUERADE
$IPTABLES -A FORWARD -i $INTERNAL_INTERFACE \
-o $EXTERNAL_INTERFACE -s $LAN -d ! $LAN -j ACCEPT
$IPTABLES -t nat -A PREROUTING --dst $WAN -p tcp --dport 3389 -j DNAT --to-destination $FWDIP
$IPTABLES -t nat -A POSTROUTING --dst $WAN -p tcp --dport 3389 -j SNAT --to-source $INTIP
$IPTABLES -t nat -A OUTPUT --dst $WAN -p tcp --dport 3389 -j DNAT --to-destination $FWDIP
$IPTABLES -t nat -A PREROUTING --dst $WAN -p tcp --dport 21021 -j DNAT --to-destination $FWDIP
$IPTABLES -t nat -A POSTROUTING --dst $WAN -p tcp --dport 21021 -j SNAT --to-source $INTIP
$IPTABLES -t nat -A OUTPUT --dst $WAN -p tcp --dport 21021 -j DNAT --to-destination $FWDIP
# - ioFTPD PASV range forward
STARTPORT="8192"
ENDPORT="8392"
for ((i=STARTPORT;i<=ENDPORT ;i+=1)); do
$IPTABLES -t nat -A PREROUTING --dst $WAN -p tcp --dport $i -j DNAT --to-destination $FWDIP
$IPTABLES -t nat -A POSTROUTING --dst $WAN -p tcp --dport $i -j SNAT --to-source $INTIP
$IPTABLES -t nat -A OUTPUT --dst $WAN -p tcp --dport $i -j DNAT --to-destination $FWDIP
echo "Forwarding port $i to $INTIP"
done |
OS details:
Fedora Core 4
Linux - 2.6.11-1.1369_FC4 #1 Thu Jun 2 22:55:56 EDT 2005 i686 athlon i386 GNU/Linux
Kan iemand mij helpen met dit probleem? Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken.
[ Voor 4% gewijzigd door IceM op 23-09-2005 15:00 ]
...