[XP] Installeren XP op NFTS partitie*

Pagina: 1
Acties:

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:26
Hallow,

Ik zit met een probleem...
Mn pc heeft 2 NFTS-partities, en mijn winxp-pro cd is niet bootable. Hoe krijg ik het dan voor elkaar (zonder ME te gaan installeren) om XP erop te krijgen?? Ik heb de 6 bootdiskettes van Microsoft al geprobeerd, maar dan loopt ie telkens vast.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Hier kan je een win98 bootdisk downloaden die je cdrom speler kan aanspreken...
Eventueel kan je de versie nemen die meteen een ramdisk aanmaakt voor je...
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

• Rvanlaak
Dat heb ik al geprobeerd, maar het is juist het probleem dat een win98 bootdisk geen NTFS-partities ondersteunt. Dan heb ik wel cd-rom ondersteuning, maar nog geen NTFS ondersteuning.
Ook is het zo dat mijn winxp pro cd niet bootable is in een DOS omgeving.

• freggell
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-08-2024
waarom maak je niet een booteble versie van je XP pro.

Als je dat gedaan hebt, kan je ook instaleren

• Rvanlaak
Tsja.. als dat zou kunnen :/ Kep nu wel n originele xp

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

als je met behulp van een bootdiskette via DOS in die CD kan komen, dan gewoon naar t mapje i386 gaan en dan winnt.exe starten :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Rvanlaak
Weet ik, via het programmatje SMARTDRV van mn opstartdiskette kan k dat wel opstarten. Maar dan is het nog zo dat ik een drive nodig heb om xp op te installeren. Het gaat dus echt om het kunnen herkennen van de NTFS-partitie. Als je i386/winnt.exe opstart dan moet ie een fat hebben denkk

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Probeer maar gewoon :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Rvanlaak
Hebk al gedaan.. srry datk jullie zo lastigval :O Ik dacht dus dat jullie hier wel n oplossing zouden weten. Heeft iemand miss n NTFS-opstartdiskette met cd-rom ondersteuning??

• ShellGhost
Rvanlaak schreef op donderdag 22 september 2005 @ 14:58:
Dat heb ik al geprobeerd, maar het is juist het probleem dat een win98 bootdisk geen NTFS-partities ondersteunt. Dan heb ik wel cd-rom ondersteuning, maar nog geen NTFS ondersteuning.
Ook is het zo dat mijn winxp pro cd niet bootable is in een DOS omgeving.
Je hebt voor booten ook geen ntfs support nodig...
Wanneer de cdrom een drive letter heeft daar naar toegaan en dan setup runnen...
Wel vanuit de I386 directory....

Verwijderd

kijk eens op www.bootdisk.com zou ik zeggen

• Rvanlaak
Kga denkk nog maar n paar dingen proberen. Kep denkk n NTFS opstartdiskette gevonden..
Bedankt voor julliej hulp alvast :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Rvanlaak schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:04:
Hebk al gedaan.. srry datk jullie zo lastigval :O Ik dacht dus dat jullie hier wel n oplossing zouden weten. Heeft iemand miss n NTFS-opstartdiskette met cd-rom ondersteuning??
Edit : Ik was te laat :P

[ Voor 18% gewijzigd door PilatuS op 22-09-2005 15:07 ]

Verwijderd

Rvanlaak schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:00:
Een orginele XP cd zou gewoon moeten booten, dus staat je cd drive dan wel als eerste bootable?

• Rvanlaak
Is het ook mogelijk om XP te forceren om zichzelf opnieuw te installeren? Mijn XP-cd is namelijk zonder sp's, en dan gooit ie m dr uit.

• ShellGhost
Rvanlaak schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:36:
Is het ook mogelijk om XP te forceren om zichzelf opnieuw te installeren? Mijn XP-cd is namelijk zonder sp's, en dan gooit ie m dr uit.
???
Wanneer je XP opnieuw installeerd kan dat niet omdat er geen sp's op staan??
Probeer je XP vanuit windows opnieuw te installeren??

• Rvanlaak
Ja.. k heb nu XP Pro SP 2 dr op staan, en wil ff helemaal schoon beginnen. Als ik vanuit Win van de cd wil installeren zegt iej dat dat niet kan omdat de versie die dr nu op staat nieuwer is dan die van de cd.

• ShellGhost
Logisch...
Wanneer je XP kaal wilt installeren zal je of van de cd moeten booten of vanaf een bootflop mocht booten van cd niet lukken...

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je in de bios wel ingesteld dat je First Boot Device je CD-rom is?

• Rvanlaak
Snap je nu mn probleem Shellghost..
Ik krijg op geen enkele manier XP dr op nieuw op.
Ik zit er nu aan te denken om NTFS terug te converteren naar fat, zodat ik iig xp dr op kan zetten. Dan kan ik in de setup van xp wel weer terug naar ntfs converteren.

• ShellGhost
Rvanlaak schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:42:
Ik zit er nu aan te denken om NTFS terug te converteren naar fat, zodat ik iig xp dr op kan zetten. Dan kan ik in de setup van xp wel weer terug naar ntfs converteren.
Kan niet...
Je kan niet meer terug van ntfs naar fat...
Wanneer je die bootflop maakt die ik poste en daarvan boot met de cd erin zal er een drive letter gemaakt worden voor je cd/dvd speler...
Daar ga je dan heen met cd x: (x als in drive letter) en dan cd I386 en dan setup...
Op die manier kan je XP installeren...

Verwijderd

Ja nou snap ik em ook, maar waarom niet HD leeg maken met de fabrikant zijn tooltje en dan gaan installeren en zoals hierboven al aangegeven even de BIOS in en CDROM drive als 1ste boot drive instellen, of kan dat niet bij jou?

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03 14:33

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

TS, staat in je BIOS wel je cd-rom als eerste boot-device genoemd?? Zoniet dan dit instellen, WIN-XP cd erin en opnieuw opstarten

Waarom? Omdat het kan!!

• Rvanlaak
Ja, mijn CD-rom staat als 1st boot device. Mijn harde schijf heeft 2 partities, en één daarvan mag leeg, maar die andere niet. Daar staan mijn privébestanden op. Het zijn allebei NTFS partities, dus daarom lukt mij het niet om via een Win98 diskette mijn harde schijf te formatteren. (omdat win98-disk NTFS niet ondersteunt) Als ik I386/WINNT.exe open (dat heb ik voor elkaar gekregen) dan zegt ie dat ie iets van 360 MB aan schijfruimte nodig heeft. Dit zegt ie dus omdat hij geen harde schijf kan vinden, en dat is zo omdat het NTFS-partities zijn.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:08
Rvanlaak schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:42:
Zoals hierboven al meerdere malen gemeld, je hebt geen bootdisk met ntfs-ondersteuning nodig. Gewoon setup starten vanuitdos met winnt.exe, de setup die vervolgens gestart wordt heeft wel ondersteuning voor ntfs-partities.

• Skaah
  • Niet online
Je kan toch gewoon de cd erin doen, booten van de cd, dan in het installatie programma de boel formatteren en installeren?

Niets moeilijk met floppy's, floppy's zijn voor foeten.

• Rvanlaak
Nielson schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:55:
[...]

Zoals hierboven al meerdere malen gemeld, je hebt geen bootdisk met ntfs-ondersteuning nodig. Gewoon setup starten vanuitdos met winnt.exe, de setup die vervolgens gestart wordt heeft wel ondersteuning voor ntfs-partities.
Ja, heeft die wel ondersteuning? Dan snap ik niet waarom hij het niet doet.. :'(

• Rvanlaak
Is er trouwes een andere manier om het te forceren dat ie van de CD boot??

• Rvanlaak
Volgens mij ben ik namelijk allemaal moeilijk aan het doen terwijl het maar om een heel klein ding gaat :(

• ShellGhost
Heb je al in de bios gekeken om je cd/dvd speler als eerste te laten booten???
Zo nee, doe dat is..
Zo ja, dan zal je het via dat floppy moeten doen...
Zit niks anders op...

• hellbringer
  • Laatst online: 18-11-2025

hellbringer

Weeeeeeee!

Waarom heb je NTFS bootdiskette nodig om Windows XP te installeren? Ikke nie begrijp :X

Als je een Windows 95/98/ME neemt met CD-rom ondersteuning kun je op de XP cd komen, right?

Dan tik je:

[cdletter]: (enter)
cd i386 (enter)
winnt.exe (enter)

Tadaa! Windows XP setup, en die herkent je NTFS partities wel :*)

[ Voor 3% gewijzigd door hellbringer op 22-09-2005 21:31 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Rvanlaak schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:00:
Is er trouwes een andere manier om het te forceren dat ie van de CD boot??
Ga lekker je PC forceren te booten van een media waar geen bootsector op staat :+ Dat is als verplicht over water lopen dus.

anyway, start eens met bootflop en flikker die partitie eraf met fdisk. Dan weer nieuwe FAT partitie aanmaken en formatteren in DOS.

En dan de tips opvolgen die hierboven staan. Deze taferelen herken ik nog wel van windows 98, dacht dat met XP wel over was..blijkbaar niet.
Rvanlaak schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:00:
Dat is opmerkelijk. Microosft Windows CD's zijn altijd bootable.

[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 22-09-2005 22:04 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Glashelder schreef op donderdag 22 september 2005 @ 21:58:
Deze taferelen herken ik nog wel van windows 98, dacht dat met XP wel over was..blijkbaar niet.
Het is ook over met XP zolang je een normale installatie CD hebt ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1