[WC & A8N] M/B Temp zeer hoog

Pagina: 1
Acties:

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-02 11:37
Sinds kort heb ik op mijn ASUS A8N SLI deluxe een waterkoelingsetje gebouwt. Heb een blok voor mn cpu (nu 33 graden) en een blokje voor op mn northbridge. Nu valt het me alleen op dat de M/B Temp die in mn bios wordt aangegeven richting de 50 a 60 graden stijgt.

Kan dit kwaad?

Ik had al gelezen dat die chip niet _in_ de northbridge zit, dus ik ga er vanuit dat die wel genoeg gekoeld wordt. Toch als ik een fan plaats die zo'n beetje in de richting van mn northbridge en omliggende componenten blaast neemt die M/B temp af tot een graad of 20 a 30.

Wie kan mij vertellen waar die temp op slaat? en of het gevaarlijk is als ie zo hoog ligt?

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 16:58
tja door waterkoeling is er ineens geen airflow meer rond je northbridge. Met het plaatsen van een koeler daalt het inderdaad wel ja

50 a 60 graden kan nog wel. Moet niet veel hoger worden

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Hoe heb je de kringloop gedaan??

• Big4SMK
PASware schreef op donderdag 22 september 2005 @ 14:29:
tja door waterkoeling is er ineens geen airflow meer rond je northbridge. Met het plaatsen van een koeler daalt het inderdaad wel ja

50 a 60 graden kan nog wel. Moet niet veel hoger worden
maar wat wordt er dan zo heet? het zal niet mijn northbridge zelf zijn, die is wel goed gekoeld.

flow = pomp rad cpu northbridge reservoir

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Heb je een fan op je rad zitten??
Misschien heb je hier wat aan?
http://gathering.tweakers...essage/23051081#wctrouble

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:13
De MB-sensor zit bij het geheugen en die temp is idd veel te hoog. Bij mij is deze zonder enige airflow op dat stuk iets van 28 graden onder full load. Maar waarmee lees je die temperatuur uit? Speedfan is niet echt betrouwbaar, je kan beter Asus Probe (meegeleverd op de cd) gebruiken, dan weet je zeker dat alles klopt. Ook zou ik eens een BIOS-update doen, dat kan ook verschil maken.

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-02 09:47
Als je kijkt op het plaatje zie je dat er op de rad een fan zit.

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10-2025
Waarschijnlijk je mosfets en rond die plek dat het zo warm word. Normaal blaast de fan van je cpu hier ook overheen en dit vervalt nu.

• Big4SMK
Jup, zit 2x 80mm op, die beide op volle toeren draaien. Het gevolg is 33 graden voor mn CPU, dat lijkt me redelijk! Ik heb ff in de FAQ gekeken, maar hier staat alleen wat over als je cpu of chipset te heet wordt. Niks over het te heet worden van iets waarvan ik niet weet wat het is :p
The__Virus schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:19:
De MB-sensor zit bij het geheugen en die temp is idd veel te hoog. Bij mij is deze zonder enige airflow op dat stuk iets van 28 graden onder full load. Maar waarmee lees je die temperatuur uit? Speedfan is niet echt betrouwbaar, je kan beter Asus Probe (meegeleverd op de cd) gebruiken, dan weet je zeker dat alles klopt. Ook zou ik eens een BIOS-update doen, dat kan ook verschil maken.
Ik meet met asus probe, bios 1013 final. Ik had al eerder gelezen dat ie tussen het geheugen zou zitten. Maar hoe komt het dan dat als ik een fan op mn geheugen laat blazen dit geen enkele graad verschil maakt, terwijl als ik hem een beetje regio northbridge doe de temp keldert als een gek?
Thrillseekah schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:52:
Waarschijnlijk je mosfets en rond die plek dat het zo warm word. Normaal blaast de fan van je cpu hier ook overheen en dit vervalt nu.
Dat was mijn eerste gedachte ook, helaas blijkt ook daar: als ik er een fan op richt gaat de temp niet omlaag. Mijns inziens _moet_ die M/B sensor dus wel ergens in de buurt van de chipset zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Big4SMK op 23-09-2005 00:29 ]

• Big4SMK
Het lijkt erop dat ik hem gevonden heb. Vlak onder de sata raid poorten (die van die silicon chip) zit een chipje waar "ITE IT8712F-A 0503-IXS MK8TY1" das volgens het boekje een "Super I/O" chip. En google lijkt me te vertellen dat deze zorgt voor mn PS/2 enzo, zie http://www.behardware.com/art/imprimer/530/
Misschien maar een klein heatsinkje op die chip plaatsen!

iig is het mysterie van de temp sensor opgelost!

[ Voor 10% gewijzigd door Big4SMK op 23-09-2005 16:17 ]

Pagina: 1