[XP] Hoe system restore uitvoeren zonder veilige modus?

Pagina: 1
Acties:

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
Ik heb gisteren het programma Alcohol 120% geïnstalleerd, en nadat ik mijn computer opnieuw gestart heb blijft die telkens hangen in het scherm vlak voor het aanmeldingsscherm: Boven en onder een donkerblauwe balk, in het midden lichtblauw. Helemaal in het midden het Windows XP logo, en verder is de muis te gebruiken. Op het toetsenbord word niet gereageerd. Normaal moet onder het windows logotje nog een tekst staan; bezig met het aanmelden ofzo, maar dat staat er niet. Dus ik denk: opstarten in veilige modus, terugzetten met system restore naar een tijdstip voor de installatie van dat programma, en klaar. Helaas heb ik in de veilige modus hetzelfde probleem. Hoe los ik dit op zonder windows opnieuw te installeren? De windowsinstallatie was verder redelijk recent en liep perfect...

Samenvatting:
  1. Alcohol 120% geinstalleerd
  2. windows boot tot maximaal vlak voor het aanmeldingsscherm
  3. veilige modus heeft hetzelfde probleem
  4. teruggaan naar een staat voor die installatie is dus onmogelijk (?)
Ik heb een oud schijfje in mn pc erbij gepropt waar ik even snel windows op gezet heb om de pc te kunnen gebruiken, en dus hier te kunnen typen. Ik kan dus gewoon bij de schijf waar windows op staat.

De relevante specs:
WinXP pro sp2
asus a7n8x-e deluxe mobo
eigenlijke bootschijf: maxtor dm10 250gb SATA, opgedeelt in 2 partities. Maakt gebruik van onboard sata van het mobo.

Waarschijnlijk staat dit probleem al ergens anders uitgebreid besproken, maar ik kon het niet vinden...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
Het werkt!

Voor de geïnteresseerden:
Als je vanuit een andere windows install op dezelfde pc dit wilt fixen moet je het volgende doen: (quote van de bovengenoemde site)

1. Start Windows Verkenner.
2. Open het menu Extra en klik op Mapopties.
3. Open het tabblad Weergave.
4. Selecteer onder Verborgen bestanden en mappen de optie Verborgen bestanden en mappen weergeven en schakel het selectievakje Beveiligde besturingssysteembestanden verbergen (aanbevolen) uit.
5. Klik op Ja wanneer u in een dialoogvenster wordt gevraagd te bevestigen dat u deze bestanden wilt weergeven.
6. Dubbelklik op het station waarop Windows XP is geïnstalleerd zodat een overzicht van de mappen wordt weergegeven. Het is belangrijk dat u op het juiste station klikt.
7. Open de map System Volume Information. Deze map is niet beschikbaar en wordt lichter weergegeven omdat het een map betreft die is ingesteld als verborgen.

Opmerking Deze map bevat een of meer mappen met de aanduiding _restore {GUID} die eruit kunnen zien als '_restore{87BD3667-3246-476B-923F-F86E30B3E7F8}'.

Opmerking Het volgende foutbericht wordt weergegeven:
C:\System Volume Information is niet toegankelijk. Toegang geweigerd.
Als dit bericht wordt weergegeven, kunt u in het volgende Microsoft Knowledge Base-artikel zien hoe u toegang krijgt tot deze map en kunt verdergaan met de procedure:
309531 (http://support.microsoft.com/kb/309531/) Toegang verkrijgen tot de map System Volume Information
8. Open een map die niet op het huidige tijdstip is gemaakt. Wellicht moet u op Details klikken in het menu Beeld om te zien wanneer de mappen zijn gemaakt. Onder deze map kunnen andere mappen staan die beginnen met 'RPx. Dit zijn herstelpunten.
9. Open een van deze mappen om een submap te zoeken voor een momentopname. Het pad naar de map Snapshot (de map voor de momentopname) kan er als volgt uitzien:
C:\System Volume Information\_restore{D86480E3-73EF-47BC-A0EB-A81BE6EE3ED8}\RP1\Snapshot
10. Kopieer de volgende bestanden van de map Snapshot naar de map C:\Windows\Tmp: • _REGISTRY_USER_.DEFAULT
• _REGISTRY_MACHINE_SECURITY
• _REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE
• _REGISTRY_MACHINE_SYSTEM
• _REGISTRY_MACHINE_SAM

11. Ga als volgt te werk om de naam van de bestanden in de map C:\Windows\Tmp te wijzigen: • Wijzig _REGISTRY_USER_.DEFAULT in DEFAULT
• Wijzig _REGISTRY_MACHINE_SECURITY in SECURITY
• Wijzig _REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE in SOFTWARE
• Wijzig _REGISTRY_MACHINE_SYSTEM in SYSTEM
• Wijzig _REGISTRY_MACHINE_SAM in SAM

Dit zijn de registerbestanden waarvan Systeemherstel een back-up heeft gemaakt. Omdat u het registerbestand gebruikt dat is gemaakt door Setup, weet het register niet dat deze herstelpunten bestaan en dat ze beschikbaar zijn. Onder de map System Volume Information wordt een nieuwe map gemaakt met een nieuwe GUID, en een herstelpunt met kopieën van de registerbestanden die in deel een zijn gekopieerd. Daarom moet u niet de meest recente map gebruiken, met name als het tijdstempel van de map gelijk is aan het huidige tijdstip.

De huidige systeemconfiguratie weet niet dat er eerdere herstelpunten zijn. U hebt een eerdere back-up nodig van een eerder herstelpunt om de eerdere herstelpunten weer beschikbaar te maken.

De registerbestanden die naar de map Tmp in de map C:\Windows waren gekopieerd, zijn verplaatst om ervoor te zorgen dat ze beschikbaar zijn voor de herstelconsole. Deze bestanden moeten worden gebruikt om de registerbestanden te vervangen die zich momenteel in de map C:\Windows\System32\Config bevinden. De herstelconsole heeft een beperkte maptoegang en kan standaard geen bestanden kopiëren van de map System Volume Information.

Vervang de gelijkgenaamde bestanden in C:\Windows\System32\Config met de bestanden uit C:\Windows\Tmp

Klaar!