Toon posts:

Zal deze hdd worden herkend ?

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een relatief oude computer, een Intel pentium III cpu met asus p3v4x moedrrbord (bios revision 1005)...en momenteel slechts een 20gb hdd.

Nu wil ik volgend jaar pas een nieuw systeem kopen (ivm de opvolger van xp). Maar ik ben al toe aan een nieuwe hdd, ik heb een maxtor 250gb (Maxtor DiamondMax 10 250 GB) op het oog... vraag is, zal deze worden herkend door mijn computer ?

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
heb je al gekeken in je MB boekje? heb je al gekeken op de site van je MB?

zoja wat staat er dan?

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, die wordt herkend door je systeem. Evt niet de volledige grootte, maar daar zijn zat oplossingen voor te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
err... het mb boekje ben ik al een jaar aan het zoeken :(
Op internet kan ik niets vinden over de maximale hdd grootte (ook niet op de asus site)

Dus als ik het goed begrijp zal deze hdd altijd wel worden herkend ?

• JarnoD
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
Een maand of wat geleden dezelfde harddisk gekocht (ik heb een Special edition 250GB) voor mijn fileservertje met ongeveer dezelfde specs. Ook een PIII 1Ghz en een mainboard uit ongeveer dezelfde tijdsperiode met dezelfde chipset. Hij wilde de volledige grootte van 250GB niet toekennen in het bios, ik geloof dat hij tot 80GB ging, schoot dus niet echt op.

Ik heb bij de plaatselijke PC boer direct even een PCI U-ATA controller gekocht voor weinig en nu draait 'ie prima, zowel master als slave en kan er vanaf booten. Een tientje of wat extra uitgeven voor zo'n bakje weegt niet op tegen het gemis van zo'n berg extra ruimte IMHO :)

hope this helps...

->Jarno.

Verwijderd

Tooltje op het wereld wijde web van je harddiskfabrikant halen en hij doet het! ;)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

- Laatste BIOS erin flashen (zal wel een 128GB limiet ofzo worden)
- PCI IDE kaart (bijv Promise ATA133 kaartje) halen
- Software van schijf fabrikant gebruiken

Kies maar ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Op de internetsite dit gevonden:

Download Maxtor Big Drive Enabler

http://www.maxtor.com/por...y/Utilities&downloadID=11

Maxtor's Big Drive Enabler is a one step executable that enables support for drives larger than 137 Gigabytes in Windows 2000 Service Pack 3 and XP Service Pack 1. This utility takes the guess work out of editing the Windows registry. The Big Drive Enabler fixes an operating system limitation. This utility is needed anytime a Hard Disk Drive larger than 137 GB is connected to the motherboard's ATA bus, regardless of any system BIOS that supports 48-bit LBA.

--------------
Als ik dit download heb ik geen extra controller nodig ?

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-02 22:55

Jiffy

God, you're ugly!

Of hij wel of niet goed zal werken varieert sterk per moederbord. Je bios zal hem 10 tegen 1 iig niet volledig herkennen, maar dat wil niet zeggen dat je de volledige capaciteit niet kunt gebruiken.

Voorbeeldje: ik heb een Epox (super)socket 7 moederbord met een K6-III+/550. Zitten twee 250 GB harddisks in (software) RAID 1 op. Het bios komt niet verder dan plm 128 GB. Desondanks kan ik, onder Linux maar zonder extra tools/software, gewoon van deze disks booten én de volledige capaciteit benutten.

Een ander moederbord (slot 1) van me weigert z'n POST te completeren met harddisks groter dan het bios herkent (32 GB), of het nu de bootschijf is of niet.

Wéér een ander moederbord (ook slot 1) van me heeft een bios dat ook niet verder wil tellen dan 32 GB, maar waarbij het welbekende MaxBlast (zie de Maxtor website) goede diensten verricht waardoor ik toch de volledige capaciteit kan benutten.

Om het simpel te houden: je bios zal _wsl_ niet de volledige capaciteit van je nieuwe harddisk herkennen, maar als je computer mét de nieuwe harde schijf goed door z'n POST komt, kun je de volledige capaciteit van je harddisk benutten, al dan niet met behulp van daarvoor gebrouwen tools zoals MaxBlast.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het staat gewoon in de FAQ van dit subforum beantwoord :)

OM FAQ / Beleid
Wat is de grootste harddisk die ik in mijn PC kan doen?
Mijn HDD wordt als 2/8/32/128GB herkend, terwijl die groter is?

Gebrek aan aantoonbare inzet, inzicht, researchvermogen en basiskennis == topic dicht. Herlees eens de [faq]Registratievoorwaarden[/] om een idee te krijgen van wat wij hier op GoT van de gebruikers verwachten ;)

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 22-09-2005 14:52 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.