Toon posts:

Laptop overheating?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Fujitsu-Siemens Lifebook E-6624. Dit is een laptop met de volgende specificaties:

Pentium-M 933 Mhz
2x 256 Mb SDRAM
10 Gb Harddisk
Ati M6 Videokaart

De laatste tijd valt het me op dat de onderkant van de laptop, rond het punt waar de cpu zit, ongelovelijk heet wordt. Het is nog aan te raken, maar veel heter moet het dan niet worden. Ondanks deze hitte gaat de ventilator niet draaien. Ik weet dat de ventilator niet kapot is omdat deze bij het aanzetten van de laptop even gaat draaien. Ook heb ik de ventilator gecontroleerd op stof, deze is verder helemaal schoon.
Nou ben ik zelf al even op internet op zoek geweest. Daar kwam ik wel een geval tegen waarbij iemand hetzelfde probleem had, maar dan alleen onder Windows 2000.
Verder ben ik wat aan het spelen geweest met verschillende energiebeheer instellingen, maar dit had geen resultaat.
Is er iemand die een idee heeft waarom mijn ventilator niet meer draait?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hij kan gewoon kapot zijn :?
Heb je al gekeken naar een andere ventilator?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

quote: trippin
Ik weet dat de ventilator niet kapot is omdat deze bij het aanzetten van de laptop even gaat draaien. Ook heb ik de ventilator gecontroleerd op stof, deze is verder helemaal schoon.
quote: outerspace
Hij kan gewoon kapot zijn
...Hoe bedoel je?

Jurrie

• Outerspace
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik bedoel er mee te zeggen, dat hij misschien niet goed werkt en dus kapot is.
Of hij loopt ergens tegen aan (uitzetting van plastic bij warmte?) :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Ventilator loopt nergens tegen aan. Hij vertikt het gewoon om te gaan draaien. Is er misschien een mogelijkheid om de temperatuursensor te controleren? Misschien dat het daaraan zou kunnen liggen.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Installeer Motherboard Monitor es.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• kacee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 20:45
Met de tool Mobile Meter kan je ook alles perfect in de gaten houden, CPU, HD temp etc.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb MobileMeter en Motherboard Monitor geprobeerd. Met beide programma's wordt de temperatuur niet weergegeven. Het is dan ook al een ouder model laptop. Ik heb de temperatuur van de behuizing bij de cpu wel gemeten. Deze is 50 graden. De temperatuur van de cpu zal dan wel een heel stuk hoger liggen. In ieder geval zo hoog dat de ventilator al lang had moeten draaien.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2005 12:03 ]

Verwijderd

Ik heb zoiets ook eens gehad, het punt op het mobo voor de fan aansluiting gaf gewoon geen stroom meer bij mij. Het kan ook dat bij jou de fan kapot is.
Probeer de fan eens via een andere aansluiting stroom te geven.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-10 20:57
Fan kan zeker kapot zijn, als de fan werkt mbv een thermostaatje dan kan de thermostaat kapot wezen en draait ie enkel nog even op volle kracht bij het opstarten, daarna doet ie het niet meer omdat ie niet door krijgt of die moet gaan draaien.....

just my 2cent

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de aansluiting voor de fan op het moederbord nagemeten. Deze geeft gewoon spanning. Dat is het probleem dus niet. Ik denk zelf ook dat het de temperatuursensor is. Ik ben alleen bang dat de kosten voor de reparatie hiervan in geen verhouding staan. Laptop opsturen, onderzoekskosten, uurloon. En dan nog maar hopen dat het inderdaad de sensor is.
Ik zal Fujitsu-Siemens eens bellen om te vragen hoeveel het me zou gaan kosten als het inderdaad de sensor blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
een nieuwe ventilator bestellen en hem zelf erin zetten is de beste optie
Maak anders de fan eens los en kijk welk typenummer erop staat.
En google hier een mee miss kan je hem ergens niet te duur krijgen

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 12:32
Als je hem al open hebt gehad, dan kan je wel ff snel een schakelaartje inmodden om em op 5/7/12V te laten draaien.

Met Centrino hardware control zie ik op mijn antieke laptop (PIII 1GHz) wel de temperatuur, kijk eens daarmee hoe het zit.
O ja, met speedfan heb ik ook 3 regelaartjes (normaal voor de ventilatorsnelheid), een daarvan doet niets, de andere kan ik gebruiken om de backlight van het scherm te regelen, maar de 1e van de 3 regelt de snelheid van de fan (door naar 100% te gaan draait ie even, maar na 1 seconde regeld de laptop zelf de fan weer uit). Als je daarmee de fan aan het draaien krijgt zit je diagnose al een stap verder.

[ Voor 44% gewijzigd door naftebakje op 25-09-2005 12:15 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of het veel uithaalt om er een nieuwe fan in te zetten. Als de temperatuursensor kapot is zal een nieuwe fan het toch ook niet doen? Ik heb de fan los van de laptop getest en deze werkt verder goed.

Ik heb Centrino Hardware Control geprobeerd en Speedfan. Beide geven de temperatuur niet weer. Ook kan ik verder de fansnelheid niet regelen met deze programma's
Pagina: 1