een programma op meerdere werkstations starten

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mvdb1982
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-03-2025
Weet iemand of het mogelijk is vanuit een werkstation ( WIN98 ) een programma op b.v. 10 andere werkstations ( Ook WIN98 ) te starten.

Het gaat namelijk om een basisschool, nu moet de leerkracht elke keer op alle systemen een bepaald programma opstarten voordat de leerlingen kunnen beginnen.

Op dit moment wordt er met een Windows 2000 server gewerkt, bijna alle werkstations hebben nog Windows 98.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:56

Outerspace

Admin General Chat
Ik snap niet dat je dit doet via de server zelf :?
Die moet het volgens mij gewoon kunnen opstarten.

Dat doe met een batch scriptje :)
misschien dat het ook wel werkt vanaf 98, maar weet het niet zeker

en anders zou je met taakplanner de computers kunnen instellen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Outerspace op 22-09-2005 12:16 ]

Wauw, een sig!

• mvdb1982
Outerspace schreef op donderdag 22 september 2005 @ 12:14:
Ik snap niet dat je dit doet via de server zelf :?
Die moet het volgens mij gewoon kunnen opstarten.

Dat doe met een batch scriptje :)
misschien dat het ook wel werkt vanaf 98, maar weet het niet zeker
Het is niet de bedoeling dit vanuit de server te doen, maar vanuit een Windows 98 werkstation.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:13

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Staan die pc's al aan? Of is het gewoon een optie om dit aan de lijst van programma's toe te voegen die starten als windows start?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mvdb1982
Orion84 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 12:18:
Staan die pc's al aan? Of is het gewoon een optie om dit aan de lijst van programma's toe te voegen die starten als windows start?
Ja die pc's staan al aan, het gaat om verschillende programma's, dus een optie om ze in het menu opstarten te plaaten werk in dit geval niet.

• MWM007
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-01 15:53
Je zou ook het programma netop school hiervoor kunnen gebruiken. Hiermee kan je mee kijken met de leerlingen en bijvoorbeeld een programma kunnen opstarten op alle werkstations.

• mvdb1982
MWM007 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 12:26:
Je zou ook het programma netop school hiervoor kunnen gebruiken. Hiermee kan je mee kijken met de leerlingen en bijvoorbeeld een programma kunnen opstarten op alle werkstations.
Is inderdaad een mooi programa, maar helaas niet gratis. Dit is vaak het probleem bij scholen ;-)

Is dit niet mogelijk met een batch bestandje?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Afhankelijk of die Windows 98 machines aanloggen op je Windows 2000 server dan zou je het misschien via een inlog script kunnen doen.

code:
1
2
3
4
@echo off
net use l: \\server1\leerling
call leerling.bat
exit

Zoiets iig.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• mvdb1982
Riemer schreef op donderdag 22 september 2005 @ 12:41:
Afhankelijk of die Windows 98 machines aanloggen op je Windows 2000 server dan zou je het misschien via een inlog script kunnen doen.

code:
1
2
3
4
@echo off
net use l: \\server1\leerling
call leerling.bat
exit

Zoiets iig.
Hierbij krijg ik een foutmelding; de opdracht of bestandsnaam is onjuist.

Misschien is de bedoeling nog niet helemaal duidelijk;

Op een basisschool staan er in de computerruimte zo'n 25 werkstations met Windows 98.
Diverse groepen werken op deze systemen. De bedoeling is dat een leerkracht via een ander werkstation op alle 25 systemen met een druk op de knop een programma kan laten starten, zodat alle leerlingen direct kunnen beginnen.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-08 16:35
Je kunt altijd een SSH server op elke client zetten en dan met ClusterSSH een commando laten uitvoeren.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mvdb1982 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 13:16:
[...]

Hierbij krijg ik een foutmelding; de opdracht of bestandsnaam is onjuist.

Misschien is de bedoeling nog niet helemaal duidelijk;

Op een basisschool staan er in de computerruimte zo'n 25 werkstations met Windows 98.
Diverse groepen werken op deze systemen. De bedoeling is dat een leerkracht via een ander werkstation op alle 25 systemen met een druk op de knop een programma kan laten starten, zodat alle leerlingen direct kunnen beginnen.
Like duh, dit si een voorbeeld; een duwtje in de richting zodat je het zelf kunt doen 8)7
Een batch file lijkt me het beste, daar de meeste dingen die dit kunnen (bijvoorbeeld een psexec van sysnternals) echt niet op Win98 werken.

Move NT > SA

Braaikamer - Smoke&BBQ

• mvdb1982
Ben al dagen bezig maar krijg het gewoon niet voor elkaar.
Ben zelf met NetBus Pro bezig geweest maar dit werkt al helemaal voor geen meter en is eigenlijk ook nog eens een virus\spy-ware.

Niemand een goed idee ?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Riemer in "een programma op meerdere werkstations s..." heeft toch al een antwoord gegeven? Als logonscript niet genoeg is kan je zelfs denken aan (het maken van een eigen) executable die op de achtergrond af en toe kijkt of er al een opdracht is om uit te voeren.

Guru Evi in "een programma op meerdere werkstations s..." geeft ook een manier: OpenSSH op elke client en dan de opdracht geven via SSH.

Dat laatste, een SSH server, lijkt mij een goede optie om naar te kijken. Kan ook gewoon" telnet zijn maar je wilt op scholen oppassen voor scriptkiddies en dus liever SSH.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1