Hoi,
Ik ben gisteravond heel lang bezig geweest met het instellen van quota's op de virtual mail accounts. Maar om een of andere manier wil het niet lukken.
Dit is mijn configuratie op een Debian Sarge systeem:
postfix main.cf
mysql_mailbox_limit_maps.cf
quota bevat een string in de vorm van "1000000" (grofweg 1 MB dus)
alias bevat de loginnaam van de gebruiker (het volledige email adres)
courier's authmysqlrc
en uiteraard alle overige opties, maar die zijn even niet belangrijk.
Verder staat quota support in courier aan:
Maar op een of andere manier werkt het niet. Er komt helemaal niks van quota in de logfiles voorbij en de mailboxen groeien gewoon door quota.
Ook heb ik geprobeerd om het niet via mysql te doen, maar met behulp van maildirmake -q. De maildirsize file werd netjes aangemaakt, maar werd bij het afleveren van nieuwe mail niet bijgewerkt (wat vast te wijten is aan een ongewijzigde postfix configuratie). Ook zien webmailclients als ook mozilla thunderbird geen quota.
Wat doe ik nu nog fout? waar moet ik het zoeken?
Ik heb verschillende howto's bekeken, maar ik kom niks nieuws meer tegen wat ik nog niet geprobeerd heb. Verder las ik dat ik misschien maildrop nodig had, maar het zou met postfix ook zonder maildrop moeten kunnen.
Iemand?
Ik ben gisteravond heel lang bezig geweest met het instellen van quota's op de virtual mail accounts. Maar om een of andere manier wil het niet lukken.
Dit is mijn configuratie op een Debian Sarge systeem:
postfix main.cf
code:
1
2
3
4
5
6
7
| #quota settings virtual_create_maildirsize = yes virtual_mailbox_extended = yes virtual_mailbox_limit_maps = mysql:/etc/postfix/mysql_mailbox_limit_maps.cf virtual_mailbox_limit_override = yes virtual_maildir_limit_message = Sorry, the user's maildir has overdrawn his diskspace quota, please try again later. virtual_overquota_bounce = yes |
mysql_mailbox_limit_maps.cf
code:
1
2
3
4
5
6
7
| user = post password = *** dbname = mail hosts = localhost table = users select_field = quota where_field = alias |
quota bevat een string in de vorm van "1000000" (grofweg 1 MB dus)
alias bevat de loginnaam van de gebruiker (het volledige email adres)
courier's authmysqlrc
code:
1
| MYSQL_QUOTA_FIELD quota |
en uiteraard alle overige opties, maar die zijn even niet belangrijk.
Verder staat quota support in courier aan:
code:
1
2
3
4
5
| [root@traxotic courier]# telnet localhost 143 Trying 127.0.0.1... Connected to traxotic. Escape character is '^]'. * OK [CAPABILITY IMAP4rev1 UIDPLUS CHILDREN NAMESPACE THREAD=ORDEREDSUBJECT THREAD=REFERENCES SORT QUOTA IDLE ACL ACL2=UNION STARTTLS] Courier-IMAP ready. Copyright 1998-2004 Double Precision, Inc. See COPYING for distribution information. |
Maar op een of andere manier werkt het niet. Er komt helemaal niks van quota in de logfiles voorbij en de mailboxen groeien gewoon door quota.
Ook heb ik geprobeerd om het niet via mysql te doen, maar met behulp van maildirmake -q. De maildirsize file werd netjes aangemaakt, maar werd bij het afleveren van nieuwe mail niet bijgewerkt (wat vast te wijten is aan een ongewijzigde postfix configuratie). Ook zien webmailclients als ook mozilla thunderbird geen quota.
Wat doe ik nu nog fout? waar moet ik het zoeken?
Ik heb verschillende howto's bekeken, maar ik kom niks nieuws meer tegen wat ik nog niet geprobeerd heb. Verder las ik dat ik misschien maildrop nodig had, maar het zou met postfix ook zonder maildrop moeten kunnen.
Iemand?