harddisk + magneet = ??

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-08 00:54

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
beetje vreemde vraag:

wat gebeurd er als ik een (electro)magneet dicht bij een harddisk houd. is hij dan kapot of is de data alleen weg, en is de data dan ook helemaal weg of kun je stukken terugkrijgen ?

bedoeling is om harddisk in mooi bakje te hangen en als er iets flink mis is snel de schakelaar om te zetten zodat alles wordt gewist.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

er zit een zeer sterke magneet in voor het positioneren van de kop, lijkt me niet slim er een magneet bij te houden, zal het ding niet leuk vinden...

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Ben jij nou een tweaker?
Gewoon proberen joh.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

wat bedoel je met flink mis dan? Als de politie ofzo een inval komt doen en ziet dat jij een paar gigabytes aan mp3s, iso's en dat soort dingen hebt, of bedoel je dat als je niet meer kan booten enzo dat je dan snel je harde schijf kan 'formatteren' zodat je weer opnieuw kan beginnen makkelijk. Persoonlijk denk ik dat je het eerste bedoeld :) omdat als je je harde schijf op deze manier leeg maakt (weet niet of het lukt, maar als het lukt) je als nog wel moet formatteren.

Maar voor jou:
koop zo'n harddisk wisselframe, zodat je je harde schijf in in haal uit je pc kan trekken. Zorg dat je raam makkelijk open gaat en flikker dat ding snel naar beneden. Dan is ie ook wel leeg denk ik :)

Verwijderd

bedoeling is om harddisk in mooi bakje te hangen en als er iets flink mis is snel de schakelaar om te zetten zodat alles wordt gewist.>>>Inderdaad een beetje rare vraag en where da fuck is dat voor nodig?

Maar je HDD bestaat uit magneetschijven (he),na een tijd ongebruikt(lees: jaren) kan het ook wel eens zijn dat de data gewoon verdwenen is door dat het magnetisme "verdwijnt" Als je dan magneet bij je HDD houdt dan draaien de magneet deeltjes allemaal de zelfde kant op en ja dan ben je de data kwijt en krijgt het niet meer terug. Weet niet of je HDD het dan ooit nog eens zal werken.

//
Cassetebandjes/vidoebandjes idee als je daar een magneet bij houd ben je ook je audio/beeld kwijt. (Magneetband ofwel plakband met ijzervijzel er op en je het een cassetebandje)//

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
>Xaran waarom ?
dat heeft RdB al iets te goed uitgelegd.

ga maar eens proberen met een oud harddiskje.

Verwijderd

je kop wordt ook bestuurd door een magneet. het kan zijn dat dat ding dan niet eens meer leest.
probeer het op een oude baggerHD zou ik zeggen.

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
heb nog een oud 40mb dingentje liggen, zal morgen eens gaan kijken wat er gebeurd.

Verwijderd

hohoho, wacht eens ff, als floppy-disk schrijven dan werken ze met een soort poeder toch, en harde schijven putjes in de plaat.
Dus bij een magneet gaat je data niet verloren. Wel de laser geloof ik [img]c:\daan\smile.gif[/img]

Verwijderd

gewoon een flinke moker een een tikkie erop geven :)

• Cyberdeck
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-01-2024

Cyberdeck

bizar

hd putjes in de plaat?
ik hoop et niet voor je want dan heb je vast en zeker bad sectors!
Hd werkt met magnetisme dus een flinke magneet zou moeten werken. Het zou wel kunnen dat de casing van de hd een soort kooi van farreday of hoe heet die gast ook al weer vormt.
Dus gewoon testen met een oud dingetje

Verwijderd

ZEEEEER slecht idee! Tenzij je het maar 1 keer nodig hebt, want je HD mol je zo waarschijnlijk wel.

De meeste harddisks wissen namelijk, al formatteer of al low-level-format je ze, niet alles, alleen bepaalde gedeelten van de informatie. Er is altijd een bepaalde basic informatie-structuur aanwezig. Als je die ook wist, kan de harddisk bijvoorbeeld z'n tracks niet eens meer vinden, en wordt ie totaal onbruikbaar.

Ook heb je kans dat je de lees/schrijfkoppen, die meestal met zeer sterke magneetvelden worden gepositioneerd, van hun vaste positie afbrengt, met als gevolg dat ook in dat geval de tracks niet meer kunnen worden gevonden. Hetzelfde gebeurt trouwens door een fikse klap met een hamer of een val van de tafel...

Trouwens, je hebt echt wel een HEEL sterk magneetveld nodig, want de HD wordt behoorlijk afgeschermd door een metalen omhulsel. Bovendien neemt de magnetische veldsterkte dacht ik kwadratisch af met de afstand (te lang geleden om met zekerheid te zeggen, en heb geen zin m'n stoffige HTS-boeken uit de kast te halen :r ).

Maar eh, cosmoOo, met wat voor akelig illegale dingen ben jij dan bezig? Napster en Metallica MP3's ofzo? :+ ;) :+ ;)

Voor tijdelijke data kun je eventueel gewoon een RAM-diskje aanmaken waar je je gevoelige data in bewerkt, als je dan op reset drukt of je pc uitzet is alles weg. Wil je de data van die ram-disk af en toe permanent opslaan, dan maak je een scriptje dat de volledige inhoud van je RAM-disk met bv PGP encrypt en op je HD opslaat. Omgekeerde procedure als je weer aan de slag wilt.

• Crusader
  • Laatst online: 08:50

Crusader

Arc Nature

Waque: een LASER in een HD?
Dan heb je zeker ook een magneetkop in je CDROM speler... ;)

Volgens mij heeft een magneet van buitenaf op de harddisk niet zo'n verschrikkelijk grote invloed. Het metalen omhulsel van de schijf werkt dacht ik als een soort kooi van faraday, maar ik kan ernaast zitten...

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
De meeste harddisks wissen namelijk, al formatteer of al low-level-format je ze, niet alles, alleen bepaalde gedeelten van de informatie. Er is altijd een bepaalde basic informatie-structuur aanwezig. Als je die ook wist, kan de harddisk bijvoorbeeld z'n tracks niet eens meer vinden, en wordt ie totaal onbruikbaar
zou je weleens gelijk in kunnen hebben, is wel jammer.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 29-08 17:56
Hmm ik probeer het in ieder geval niet voor je uit :)
heb al genoeg hd's naar de klote geholpen en daardoor waarschijnlijk ook eentje door mijn speakers, zitten nl ook grote magenten in dus ik zou het niet proberen.
wat deed ie erna trouwens ?
bad clusters steeds meer en op een gegeven moment begon ie te tikken en liep de kop vast
hd dood als een pier.

dus eigenlijk heb ik het al voor je getest haha

.

Verwijderd

Je hardeschijf snel wissen?
Start fdisk op zou ik zeggen!
Mp3 bestanden in aparte partitie
zetten, fdisk opstarten en verwijderen die
partitie!

Verwijderd

na fdisk blijft het er nog wel op staan hoor, je ziet het alleen niet direct

Verwijderd

met fdisk kom je niet ver want dan verwijder je de partitie wel maar niet de data. Zou je daar nu weer een partitie zetten dan krijg je heeel veel van je data terug zo niet alles. Hoe denk je dat Partition magic werkt?

Verwijderd

je moet wel een hele sterke magneet hebben om dit voorelkaar te krijgen. Je HD is namelijk van metaal, je krijgt dus een kooi van Fairaday (kan het fout schrijven). Deze zorgt ervoor dat het bijna geen effect heeft...

Alleen als je je HD volledig magnetiseerd met een hele sterke magneet, zal je iets kunnen doen. Een HD beschrijf je namelijk met een magneet heel dicht bij het oppervlak.

Grtz Mikkel

Verwijderd

Wanneer je een magneet bij een harde schijf houdt wordt het oppervlak magnetisch geladen. De kooi van farraday van mikkel klopt. Maar wanneer het metaal zelf begint te magnetiseren ben je de lul... Het is hetzelfde idee als in de rest van je computer.... statische elektriciteit aan de wand van je kast is niet erg... zolang deze maar niet overspringt naar je mainboard doordat deze te hoog wordt. Zo is het ook met HD's... Magnetisme is niet erg maar wordt deze zo erg dat het effect van de kooi van farraday verloren gaat ben je de lul.... ;)

Verwijderd

Kun je niet beter gewoon 220V door alle 4 de pinnetjes tegelijk jagen?

Verwijderd

Wat er gebeurt al je case van je hd geladen word, met een magneet die sterk genoeg is, dan word je binnenwerk dat normaal neutraal is een tegenpool. En je zet dus magnetische lading op je disk... Er vanuitgaande dat je platters geisoleerd zijn...

Toch Mike?

Verwijderd

Als je 220 door de pinnetjes jaagt, zal er wel een zekering of IC doorbranden...

• obme_ief
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

zoiets kan je misschien wel fixen, zorgen dat er een zekering knapt waardoor je je hd niet meer "ziet"
maar de data staat er nog gewoon op dan uiteraard...

tijd voor verandering.

• Uitvreter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:24

Uitvreter

Eet niet thuis vanavond

Als je niet wilt dat je harddisk gelezen wordt, kun je misschien simpeler PGPdisk gebruiken, of linux met een encrypted filesystem. Zo loop je tenminste niet het risico dat je door een klein foutje je eigen hardware naar de kloten helpt.

May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!

Verwijderd

Ik denk dat de kapotte hd Cosmooo niet echt boeit.. Gaat volgens mij om de directe vernietiging van de data.

Als je nu gewoon alle zekeringen doorverbindt, gaat ie dan wel naar de kloten?

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
als de hd kapot mag is het natuurlijk niet zo moeilijk. bedoeling was juist dat je hem daarna weer gewoon kan gebruiken.

met 220v er op te gooien zal je het ding alleen kapot maken, data blijf gewoon bewaard op de schijven.

het hele geval was ook meer theoretish, als hij nou niet kapot zou gaan zou ik het wel eens proberen. het is trouwens niet echt de bedoeling om zo mp3'tjes ed weg te maken maar ook om te zorgen dat vertrouwelijke informatie niet in verkeerde handen valt.

Verwijderd

• milouny
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-08 15:20
RdB/cosmoOo: een paar gigabytes aan mp3's/iso's, en de politie doet een inval: moet ik ook bang zijn, of ben jij om de een of andere reden extra verdacht? ze doen toch geen random-invallen?

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

Pagina: 1