• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
Nou heb ik een canoscan 4200F thuis staan met een ingebouwde negatieven scanner voor een max van 4 negatieven tegelijk.

Echter krijg ik het maar niet voor me kaar om de automatische retoucheer functie aan te zetten, bij een gewone foto gaat het perfect maar bij een negatief helemaal niet.

Nou zou je zeggen van photoshop, maar om nou 40 foto's volledig te gaan retoucheren dat is ook niet echt het beste werk terwijl hij ook gewoon netjes die aanpassingen zelf zou moeten kunnen doen.

Wie heeft hier ervaring mee, ik gebruik de bijgeleverde software van arcsoft.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zie dat deze scanner geen digital ICE heeft. Vermoedelijk can de software wel een (softwarematige) correctie uitvoeren op scans van papier, maar bestaat die optie niet bij het scannen van negatieven of dia's. Hoe dan ook is die correctie geen functie van de scanner, maar van de software. Meestal gaan dit soort correcties (de softwarematige dus) ten koste van de kwaliteit, dus zou ik afraden het te gebruiken. Als je veel negatieven/dia's (en 40 is niet veel ;) ) gaat scannen, dan is een scanner met digital ICE aan te bevelen. Anders zou ik het gewoon shoppen. Zóveel werk is het nou ook weer niet.