Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-11 20:36
Sinds begin deze week loop ik stage bij een pc refurbishment bedrijf bij mij in de buurt. Op dit moment doe ik daar het refurbishen, windows erop, brandertje erin enzo.

Dit werk doe ik staand, ik sta dus, m.u.v. de koffie (15min), thee (15min) en lunchpauze (30min) vrijwel de hele dag. Aan het eind van de dag heb ik dus gigantische pijn in me voeten, omdat ik het gewoon niet gewend ben om de hele dag te staan. Ik vroeg me af hoe dit in de arbo wet geregeld was en kwam op de site van de arbo het volgende tegen over staand werk:
Staan

Staan uw werknemers tijdens het werk, en lopen ze minder dan 1 meter? Dan doen ze staand werk. Bij staand werk wordt er te weinig bloed naar de benen gepompt. Probeer staand werk daarom zoveel mogelijk te voorkomen.

Wat moet?
Voorkom dat uw werknemers langer dan één uur aaneengesloten staand werken.
Voorkom dat uw werknemers langer dan vier uur per dag staand werken.
Bij staand werk mogen uw werknemers geen pedalen bedienen.
Probeer staand werk zoveel mogelijk te voorkomen. Lukt dit niet altijd? Zorg er dan voor dat uw werknemers lopen tijdens het werk. En dat er een stoel is waar ze op kunnen zitten.

Wat mag?
Zet een verhoogde stoel of stasteun op plekken waar uw werknemers staand werken.
Bron: Arbo.nl

Ik sta dus de hele dag, maar maak ook wel eens een loopje om een andere pc te pakken, toiletbezoek enzo. Is mijn werkgever verplicht om voor een stoel te zorgen zodat ik mijn werkzaamheden zittend kan verrichten? Ik twijfel hier een beetje over omdat ik dus wel een loopje maak en er dus wel voldoende bloed in m'n benen zou kunnen komen.

Graag jullie mening hierover. Zijn er misschien mensen met een vergelijkbare situatie?

[ Voor 4% gewijzigd door PeterEs op 21-09-2005 23:03 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 18:08
Heb je er uberhaupt al aan gedacht om gewoon een stoel te vragen? (in plaats van gelijk het wetboek er op naslaan, bij wijze van spreken)

Misschien krijg je die wel één.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verkopers/verkoopsters en nog tientallen beroepsgroepen staan ook de hele dag en lopen soms wat. Dus?

ARME AOW’er

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:15

Cis

Guardian Angel schreef op woensdag 21 september 2005 @ 23:09:
Verkopers/verkoopsters en nog tientallen beroepsgroepen staan ook de hele dag en lopen soms wat. Dus?
Als verkoper ben je actiever. Dan loop je naar een product, begeleid je een klant en loop je af en toe naar een collega enzo. Je moet een rare kwiebus zijn als je als verkoper net zo stil staat als een computerbouwer :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• PeterEs
stefijn schreef op woensdag 21 september 2005 @ 23:07:
Heb je er uberhaupt al aan gedacht om gewoon een stoel te vragen? (in plaats van gelijk het wetboek er op naslaan, bij wijze van spreken)

Misschien krijg je die wel één.
Die zijn er niet, had ik al naar gevraagd. De hoe noem je dat.... |:( "tafel" is ook meer op sta hoogte, dus het zal dan een kruk, of een zo'n hoge stoel worden...

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:19

TeeDee

CQB 241

Stalpoten. Niet zeiken of een stoel vragen. Meer niet.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Lijkt me werk dat prma zittend uitgevoerd kan worden. Hoe hoog is de tafel waar je aan werkt?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Cis schreef op woensdag 21 september 2005 @ 23:11:
[...]
Als verkoper ben je actiever. Dan loop je naar een product, begeleid je een klant en loop je af en toe naar een collega enzo. Je moet een rare kwiebus zijn als je als verkoper net zo stil staat als een computerbouwer
In jouw voorbeeld misschien maar ik ken zat verkopers die staan waar ze staan en zo min mogelijk van hun plaats komen.

Los hiervan, je kunt als je op een plaats staat, best bewegen. Beetje jongleren met HD's en discuswerpen met CD's en DVD's. Ben ik nu serieus of wat cynisch?

Tenzij de TS een handicap heeft lijkt me er geen probleem namelijk.

ARME AOW’er

• PeterEs
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 23:13:
Lijkt me werk dat prma zittend uitgevoerd kan worden. Hoe hoog is de tafel waar je aan werkt?
Phoe, ik denk 110-130cm, ben niet zo goed in schatten...

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
Werk sindskort in een fabriek (HBO, werkzoekend, rekeningen betalen) en ik sta 95%. Maar wel steeds in beweging. Plaat pakken, in mand, bewerken, uitpakken, op pallet laden, p-allet verplaatsen, nieuw rek pakken, enz.
Heb ook last van mn voeten, maar ja, dat went wel toch? Maar als je op je werk ergens problemen mee hebt, overleg dat gewoon met je werkgever. Doe ik ook.

Wel een heel verschil overigens, maanden vrij gehad :P Daarvoor student, niks anders dan achter je bureau zitten. En nu lange dagen (ploegendienst) en hard werken, zwaar ook. Maar geeft toch goed gevoel :)

• wizzard
  • Laatst online: 01-05 07:23
wellicht een verkeerde baan genomen >??
Ik bedoel je werkt er net en nu al de arbo er op naslaan je bent hopenlijk niet gedwongen dit werk te doen en je kan ook gewoon een andere baan nemen ???? (in jou geval stage)

Ik werk zelf ook staand en dat gaat prima maar je moet er even aan wennen en dit ook willen
denk eens na bij mensen die echt zwaar werk doen tillen en buiten in de regen die hebben ook liever jou baan denk ik maar die hebben geen keus vaak.

Dus ik sluit me aan bij ff doorbijten en er aan wennen werk is soms zwaar

MMO-Cataclysm We need people who can write !!!! want to be a news poster do ask :)

• Sequence
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05-2024

Sequence

Online marketing

overleg gewoon met je werkgever op er een oplossing voor kan komen, check dit voor mogelijke oplossingen (en kan wellicht nog wel iets goedkoper :+)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

wizzard schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:20:
Dus ik sluit me aan bij ff doorbijten en er aan wennen werk is soms zwaar
Als er geen noodzaak is om computers bouwen staand te doen, kan je er toch gewoon bij zitten?

Waarom zou je dan moeten doorbijten? :P

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
TeeDee schreef op woensdag 21 september 2005 @ 23:13:
Stalpoten. Niet zeiken of een stoel vragen. Meer niet.
sluit ik me bij aan. Wat een zielige bedoeling op GoT, al die mensen die in een wetboek gaan snuffelen ipv gewoon ff het gesprek aan te gaan en (in dit geval) om een stoel te vragen

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• wizzard
  • Laatst online: 01-05 07:23
klaar alweer stoel is idd een goeie en simpele optie

MMO-Cataclysm We need people who can write !!!! want to be a news poster do ask :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:32
Ik zou zeker zorgen dat je zit. Ik heb (1 week) in een kaasfabriek gewerkt en dat is dus ook van 7 tot 4 uur staan, met 1 pauze. Ik heb daar een beschadiging in m'n linkervoet aan overgehouden en loop nu met een silicone-dingetje tussen m'n tenen.

Mijn advies; zorg dus echt dat je kan zitten. Wees niet bang om naar je stagebegeleider te stappen en anders naar je mentor van school ofzo. Houdt het wel vriendelijk, ruzie met je stagebedrijf is niet handig :Y)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Of je koopt voor een paar tientjes ergens een barkrukje oid, en neemt die mee naar je werk. Problem solved.

Ik zou zeker bij je stagebedrijf geen heisa gaan schoppen over een stoel. Dat maakt niet echt een goede indruk, zeg maar, en het is wel je 1e referentie.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2005 17:21 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Grappig dat nog niemand gevraagd heeft naar het belangrijkste: de schoenen. Als Peter op rotte gympies of andere k*tschoentjes staat, dan lijkt het me logisch dat 'ie vermoeider raakt en last krijgt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:50

Nik

Ja verdomme ik loop ook de hele dag op mijn poten, en ik heb ook mega veel pijn. Komt er nog eens bij dat ik op steunzolen loop... Hoor me me klagen? Nee? Oftewel, wees blij dat je een baan hebt, bevalt het je niet, zoek wat anders. Niemand die je dwingt om heel de dag op je voeten te staan hoor :)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:32
proller: dat jij niet klaagt wil niet zeggen dat PeterEs dan maar ook als een mak lammetje z'n voeten kapot moet maken lijkt me? Je moet ook niet klagen, je moet een oplossing zoeken!

En het gaat over een stage. Is wat anders dan een baan, en een andere stageplaats zoeken en bijblijven met school en een voldoende voor je stage halen is niet altijd makkelijk gecombineerd.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Rambo
  • Laatst online: 19-12-2024
Jongens, jullie zien hem toch niet serieus met een eigen krukje aankomen bij dat bedrijf? Zie je het al voor je? Ze lachen hem vierkant uit op het werk.

En over goede schoenen gesproken, in bijv. een fabriek heb je niet veel keus, want je moet schoenen dragen met een bepaald keurmerk (stalen neus, enz.), en volgens mij zijn dat allemaal klompen :P

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou in ieder geval die brakke schoenen die je altijd naar school aanhebt wegdoen en schoenen kopen die je beter ondersteunen. Die je nu hebt lijken wel sloffen :P Dan wen je er wel aan.

Verder kan je weinig doen denk ik dan gewoon PC optillen en lekker aan een tafeltje installeren. Doe ik ook @ stageplek als ik dit soort werk moet doen :D

(maar wij doen dan ook niet aan kloon-rotzooi, dus komt niet zo vaak voor :P)

Maar ik denk dat je beter niet teveel kan zeuren, je ligt er zo weer uit... wees blij dat je een stageplek heb, veel mensen op school hebben er nog geen één ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Wat een meningen hier zeg. :D

Staand werken is wel degelijk erg belastend, niet alleen voor je voeten, maar ook voor je benen, heupen en rug. Je kunt het aan elke (bedrijfs)arts vragen.

Gewoon om een stoel vragen.
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:20:
Of je koopt voor een paar tientjes ergens een barkrukje oid, en neemt die mee naar je werk. Problem solved.

Ik zou zeker bij je stagebedrijf geen heisa gaan schoppen over een stoel. Dat maakt niet echt een goede indruk, zeg maar, en het is wel je 1e referentie.
Lekker belangrijk, als er nog niet eens een stoel vanaf kan, wat voor kutbedrijf ben je dan.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

proller schreef op donderdag 22 september 2005 @ 18:08:
Ja verdomme ik loop ook de hele dag op mijn poten, en ik heb ook mega veel pijn. Komt er nog eens bij dat ik op steunzolen loop... Hoor me me klagen? Nee?
Maakt geen hol uit of je klaagt of niet, dat deden de mensen van Eternit ook niet ten tijde van de Asbest hipheid en die zijn min of meer wel allemaal dood. Met andere woorden, als je mega veel pijn hebt ben je mega dom bezig.

Ik vind best dat de TS een goed punt heeft. En een beetje werkgever heeft liever ook niet dat de mensen in de ziektewet komen door slechte arbeidsomstandigheden. Ben het wel helemaal eens met de mensen die zeggen dat je dat gewoon even moet overleggen ipv meteen naar de Arbo te stappen of de regels er op na te lezen.

Werk hoort niet ten koste te gaan van je eigen gezondheid. Is dat wel het geval dan ben je niet slim bezig en dat geldt ook voor je werkgever. Het is namelijk wel de bedoeling dat we het allemaal lang volhouden anders kunnen we nog veel meer aan premies gaan betalen in de toekomst.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Staand werk (zonder veel lopen) is na verkeerd tillen de grootste veroorzaker van rugklachten. Als je baas slim is zorgt hij inderdaad voor goede werkomstandigheden. En in dit geval is een "stahulp" een goede oplossing en jekan zelf -zoals al gezegd- best een paar goede stevige schoenen kopen.
Werkschoenen met een goede steunzool en zijdelingse versteviging hebben zeker de voorkeur, eigenlijk is alles beter dan die afgetrapte gympen.
En aangezien je het werk pas een week doet denk ik (weet ik!) dat je nog moet wennen aan het langdurige staan. (oftewel niet zo zeuren, je went er aan)
Zolang je klacht vooral "stalpoten" is kan je dat best zelf oplossen zonder meteen de arbo-wetgeving naar je baas zijn hoofd te gooien.

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:43:
Werkschoenen met een goede steunzool en zijdelingse versteviging hebben zeker de voorkeur, eigenlijk is alles beter dan die afgetrapte gympen.
Ik deed fulltime magazijnwerk met vracht lossen en marathon per dag lopen altijd lekker op m'n legerkisten. Als er schoenen zijn die ontwikkeld zijn voor lang lopen/staan zijn het die toch wel :)

Verder snap ik het ook niet: als jij tegen je werkgever zegt "hoi ik heb last van het hele dagen staan, mag ik een stoel om mee te werken" is ie een enorme boerenlul als ie het niet geeft :)

Professionele website nodig?

Verwijderd

curry684 schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 17:36:
[...]

Ik deed fulltime magazijnwerk met vracht lossen en marathon per dag lopen altijd lekker op m'n legerkisten. Als er schoenen zijn die ontwikkeld zijn voor lang lopen/staan zijn het die toch wel :)

Verder snap ik het ook niet: als jij tegen je werkgever zegt "hoi ik heb last van het hele dagen staan, mag ik een stoel om mee te werken" is ie een enorme boerenlul als ie het niet geeft :)
mee eens, en als die boerenlul er niks mee wil doen mag hij ook best de arbo-wet naar zijn hoofd krijgen
Pagina: 1