Sinds begin deze week loop ik stage bij een pc refurbishment bedrijf bij mij in de buurt. Op dit moment doe ik daar het refurbishen, windows erop, brandertje erin enzo.
Dit werk doe ik staand, ik sta dus, m.u.v. de koffie (15min), thee (15min) en lunchpauze (30min) vrijwel de hele dag. Aan het eind van de dag heb ik dus gigantische pijn in me voeten, omdat ik het gewoon niet gewend ben om de hele dag te staan. Ik vroeg me af hoe dit in de arbo wet geregeld was en kwam op de site van de arbo het volgende tegen over staand werk:
Ik sta dus de hele dag, maar maak ook wel eens een loopje om een andere pc te pakken, toiletbezoek enzo. Is mijn werkgever verplicht om voor een stoel te zorgen zodat ik mijn werkzaamheden zittend kan verrichten? Ik twijfel hier een beetje over omdat ik dus wel een loopje maak en er dus wel voldoende bloed in m'n benen zou kunnen komen.
Graag jullie mening hierover. Zijn er misschien mensen met een vergelijkbare situatie?
Dit werk doe ik staand, ik sta dus, m.u.v. de koffie (15min), thee (15min) en lunchpauze (30min) vrijwel de hele dag. Aan het eind van de dag heb ik dus gigantische pijn in me voeten, omdat ik het gewoon niet gewend ben om de hele dag te staan. Ik vroeg me af hoe dit in de arbo wet geregeld was en kwam op de site van de arbo het volgende tegen over staand werk:
Bron: Arbo.nlStaan
Staan uw werknemers tijdens het werk, en lopen ze minder dan 1 meter? Dan doen ze staand werk. Bij staand werk wordt er te weinig bloed naar de benen gepompt. Probeer staand werk daarom zoveel mogelijk te voorkomen.
Wat moet?
Voorkom dat uw werknemers langer dan één uur aaneengesloten staand werken.
Voorkom dat uw werknemers langer dan vier uur per dag staand werken.
Bij staand werk mogen uw werknemers geen pedalen bedienen.
Probeer staand werk zoveel mogelijk te voorkomen. Lukt dit niet altijd? Zorg er dan voor dat uw werknemers lopen tijdens het werk. En dat er een stoel is waar ze op kunnen zitten.
Wat mag?
Zet een verhoogde stoel of stasteun op plekken waar uw werknemers staand werken.
Ik sta dus de hele dag, maar maak ook wel eens een loopje om een andere pc te pakken, toiletbezoek enzo. Is mijn werkgever verplicht om voor een stoel te zorgen zodat ik mijn werkzaamheden zittend kan verrichten? Ik twijfel hier een beetje over omdat ik dus wel een loopje maak en er dus wel voldoende bloed in m'n benen zou kunnen komen.
Graag jullie mening hierover. Zijn er misschien mensen met een vergelijkbare situatie?
[ Voor 4% gewijzigd door PeterEs op 21-09-2005 23:03 ]