updaten van PC2700 naar PC3200?

Pagina: 1
Acties:

• prometheus345479
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-10-2022
Hoi,

kort gezegd is mijn vraag: heeft het zin om van 2x 512MB PC2700 Ram te upgraden naar 4x 512 PC 3200?

Mijn systeem:

ASUS P4P800
P4 3.0 GHz @ 3.15 GHz
2x 512 PC2700 (dual channel)
P-ATA WD 160GB
P-ATA WD 200GB
Sapphire X850 XT @ PE

Ik heb laatst een upgrade gedaan van mijn videokaart, en daardoor wil ik nu dus alle spellen op maximum draaien (dwz. 1280x1024, 8x AS, 16x AF) Maar nu heb ik bij halflife 2 dat het beeld af en toe even hapert. Hier heb ik op internet al het een en ander op gevonden, en het probleem is al een stuk verbeterd. Ik heb begrepen dat de problemen komen doordat er textures van het werkgeheugen naar het videogeheugen gebracht moeten worden, omdat 256 MB van de videokaart niet genoeg is om alles in op te slaan.
Zo moet er dus geschipperd worden tussen systeem RAM en video RAM. En als het systeemram niet voldoende is, dat zelfs textures in swapfiles komen te staan.

Vraag is dus, zou het helpen om te upgraden naar 2GB PC3200 (dus in quad channel, en dus de volle bandbreedte van de pentium vullen). Of heb ik daar niet zoveel aan? Of zou slim overclocken ook kunnen helpen?

Ik vind het heel belangrijk dat mijn pc stabiel is (hij moet 24 uur per dag aan kunnen staan). Mijn FSB is nu 210 MHz, multiplier 15. Het geheugen draait op 5:4 mee. Ik heb Corsair value select geheugen, dus volgens mij niet super geschikt om over te klokken. Zou het zin hebben om het kijken hoe ver het geheugen kan gaan door dus de FSB omlaag te halen, en dan het geheugen 1:1 te laten lopen. En tegelijkertijd de multiplier omhoog te gooien.

Of zou het voor mijn probleem beter zijn om bv een raptor aan te schaffen en die mijn systeemschijf te maken?

Ik doe ook redelijk wat aan videobewerking, iets waar ook veel geheugen voor nodig is. En zou het daar veel tijd schelen met een stuk sneller geheugen. (dit is voor mij minder belangrijk dan de spellen op max. kwaliteit spelen)

Wat kan ik het beste doen? Mijn situatie houden, en met overclocken proberen verder te komen, of alles vervangen door 4x 512MB PC3200, of een raptor kopen?

Dank jullie wel

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

prometheus345 schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:02:
kort gezegd is mijn vraag: heeft het zin om van 2x 512MB PC2700 Ram te upgraden naar 4x 512 PC 3200?
Als het moederbord de ondersteuning bied voor 4 DIMM's op 200MHz (DDR400) kan het zinvol zijn. Het ligt er maar net aan of je veel RAM gaat gebruiken.
Mijn systeem:

ASUS P4P800
P4 3.0 GHz @ 3.15 GHz
2x 512 PC2700 (dual channel)
P-ATA WD 160GB
P-ATA WD 200GB
Sapphire X850 XT @ PE

Ik heb laatst een upgrade gedaan van mijn videokaart, en daardoor wil ik nu dus alle spellen op maximum draaien (dwz. 1280x1024, 8x AS, 16x AF) Maar nu heb ik bij halflife 2 dat het beeld af en toe even hapert. Hier heb ik op internet al het een en ander op gevonden, en het probleem is al een stuk verbeterd. Ik heb begrepen dat de problemen komen doordat er textures van het werkgeheugen naar het videogeheugen gebracht moeten worden, omdat 256 MB van de videokaart niet genoeg is om alles in op te slaan.
Zo moet er dus geschipperd worden tussen systeem RAM en video RAM. En als het systeemram niet voldoende is, dat zelfs textures in swapfiles komen te staan.

Vraag is dus, zou het helpen om te upgraden naar 2GB PC3200 (dus in quad channel, en dus de volle bandbreedte van de pentium vullen). Of heb ik daar niet zoveel aan? Of zou slim overclocken ook kunnen helpen?
Quad channel kan niet. 4 DIMM's worden gewoon in Dualchannel modus gedraait.
Zoals gezegd, 2GB is lekker als je meer dan 1GB RAM gaat gebruiken ;)
Ik vind het heel belangrijk dat mijn pc stabiel is (hij moet 24 uur per dag aan kunnen staan). Mijn FSB is nu 210 MHz, multiplier 15. Het geheugen draait op 5:4 mee. Ik heb Corsair value select geheugen, dus volgens mij niet super geschikt om over te klokken. Zou het zin hebben om het kijken hoe ver het geheugen kan gaan door dus de FSB omlaag te halen, en dan het geheugen 1:1 te laten lopen. En tegelijkertijd de multiplier omhoog te gooien.
Kingston ValueRAM PC3200 clocked volgens mij altijd wel hoger dan 210MHz. Mijn huidige modules draaien prima op 220MHz :)

Mocht het niet stabiel zijn dan dien je de FSB weer lager te zetten.
De multiplier kun je waarschijnlijk niet omhoog gooien. De Intel Pentium 4 is nl. multiplier locked.
Of zou het voor mijn probleem beter zijn om bv een raptor aan te schaffen en die mijn systeemschijf te maken?
Zelf ga ik liever eerst voor veel en snel geheugen. De Raptor schijf zal de laadtijden kunnen verlagen. Wat de snelheid van deze Raptor is weet ik niet, hier zijn vast en zeker reviews over te vinden.
Ik doe ook redelijk wat aan videobewerking, iets waar ook veel geheugen voor nodig is. En zou het daar veel tijd schelen met een stuk sneller geheugen. (dit is voor mij minder belangrijk dan de spellen op max. kwaliteit spelen)

Wat kan ik het beste doen? Mijn situatie houden, en met overclocken proberen verder te komen, of alles vervangen door 4x 512MB PC3200, of een raptor kopen?
Aangezien de Pentium 4 veel geheugenbandbreedte nodig heeft lijkt het mij verstandig om die bottleneck eerst weg te werken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:44
prometheus345 schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:02:
Ik heb begrepen dat de problemen komen doordat er textures van het werkgeheugen naar het videogeheugen gebracht moeten worden, omdat 256 MB van de videokaart niet genoeg is om alles in op te slaan.
256MB moet genoeg zijn hoor.
En of 2GB ram voor het gamen nou wel zo zinvol is betwijfel ik,maar dat hangt ook weer een beetje af van wat er op de achtergrond draait .

[ Voor 11% gewijzigd door Dubbel Fristie op 21-09-2005 22:29 ]