Kan ik mijn geforce 5200 FX nog verder overclocken?

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:37
Dit is mijn systeem: Athlon xp 1800+, 512 ram en een geforce 5200 FX

Op het moment heb ik de core van mijn geforce van 250 mhz naar 322 mhz kunnen omhoog klokken en het geheugen van 332 mhz naar 499 mhz, is dit al goed?(ik haal in 3dmark03 van 904 naar 1300 punten) Ik heb koeling opgezet maar veel helpt het niet meer:( Hij blijft steken bij de 1300 punten en ik heb nogtans geen artifacts. Is mijn cpu de bottleneck? Ik overweeg ook om hem te overklokken(btw hij zat ook toen de geforce nog neit overklokt was bij games altijd op 100 procent, nu uiteraard ook nog, en nee geen spyware;) als er geen game draait schommelt hij tussen 0 en 1 procent) Ik denk dus dat mijn cpu de boosdoener is, want mijn videokaart is denk ik wel nog te overklokken(Ik heb nu soms wel-1 keer per uur- dat het beeld enkele seconden blijft stilstaan, ben ik te ver gegaan?)

Vertel me of mijn score normaal is en of dit al een goede OC is:)(tes mijn eerste videooverklok:p cpu heb ik nog niet aangegaan omdat hij nog gelocked is:()

http://specs.tweak.to/16567

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
1: Waarom een fx5200 overclocken? Dat ding is zowiezo al über traag. Meer als een paar fps in spellen zal je er niet op vooruit gaan.
2: Het is normaal dat je cpu in spellen 100% bezig is. Het hoort juist, anders haalt hij niet het maximum uit zijn berekings capaciteit.
3: Op GoT verwachten wij een iets hoger niveau zoals je ook in de registratievoorwaarden had kunnen lezen. :)

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:42

XanderDrake

Build the future!

hoewel je score steiging aanzienlijk is, denk ik dat je toch echt het limiet hebt bereikt.
het ligt niet aan je CPU, je zal misschien nog wat puntjes erbij krijgen met overclocken, maar niet veel.

Kerel, je kaart is ondertussen 2 generaties ouder dan de nieuwste kaart beschikbaar. Een bietje outdated om nog even op GoT over te posten.

Gebruik de search voortaan

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:40
Metal schreef op woensdag 21 september 2005 @ 21:56:

3: Op GoT verwachten wij een iets hoger niveau zoals je ook in de registratievoorwaarden had kunnen lezen. :)
idd :+
Ik voel hier een slotje aankomen :9
Modbreak:Als je niets nuttigs aan een topic toe te voegen hebt zeg dan ook niets :z

[ Voor 16% gewijzigd door Pollewob op 23-09-2005 10:23 ]

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 23:43
TrIsTaN_tDb15 schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:23:
[...]

idd :+
Ik voel hier een slotje aankomen :9
En dit wat jij doet is evengoed verboden...althans, het wordt niet gewaardeerd als je in andermans topic schreeuwt om een slotje

[ Voor 16% gewijzigd door B-Bandit op 21-09-2005 22:26 ]

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:15

nhanssen

QVL is non-tweakers

Wow wat een gezeur van een aantal mensen die het allemaal zo goed weten, help liever deze jongen ipv wat domme regeltjes opdreunen wat wel blijkbaar is blijven hangen.

Gut oh gut waar zijn de mensen met fatsoen gebleven....

Sorry hoor! Maar mensen op punten wijzen is niet echt een probleem oplossen waar eigenlijk dit hele forum op gebaseerd is.

/ontopic:
koop idd een nieuwe kaart, deze is al te oud om nog moeite voor te doen, heb zelf hier een 6800, deze zijn goed te overclocken en zijn zo te zien niet duur meer.

[ Voor 21% gewijzigd door nhanssen op 21-09-2005 22:33 ]

Spec's PC

• skelleniels
Nouja: laat ik maar de reden geven van mijn overclock:) Ik weet dat mijn kaart niet meer van de nieuwste is, maar dat heeft zijn redens: Ik heb namelijk niet zo'n budget dan ik een geforce 7800 GTX kan kopen...(Ben nog maar 16) en ik wil het niet in mijn hoofd halen om een jaar te sparen voor zo'n kaart die ik daarna zou kapotklokken:(. Reden dat ik hem verder wil overklokken is om BF2 op een aangenamere fps te spelen(zonder overklok doe ik 25-30 fps, nu 30-40, uiteraard op allerlaagste settings) Maar het is nu speelbaar, maar tkan beter. Daarom dat ik deze vraag stel op GOT omdat jullie hier zeer veel van af weten(Het gemiddelde computerforum handelt niet hoofdzakelijk over overklokken, hier over het algemeen wel)

Nou dacht ik tog ook dat ik in de registratievoorwaarden had gezien dat je iemand anders niet mag afbreken:s. Dus staan we quite(in ieder geval bedankt voor de 2 laatste reacties:)) Nu weet ik tenminste dat ik aan het einde zit van mijn videokaart en zal es mijn processor proberen. Verder heb ik wel veel ervaring met computers, dus ik weet wel degelijk wat ik moet doen, maar iedereen is tog ooit begonnen?

Ik zie trouwens meer nut in het overklokken van een tragere kaart om games die juist niet vloeiend genoeg draaien, om ze wat vloeiender te krijgen...Nou daar ben ik tog al redeluk in geslaagd moet ik zeggen:) dan een geforce 7800 gtx en een amd athlon 64 4000+ waarmee je tog al sowieso een mooie framerate in haalt...

Verwijderd

even voor de andere mensen:
Ik heb er zelf ook 1 gehad, en als je UT2004 speelt met net 30 fps met drops naar 20, is die overklokl heel fijn, ik zelf kwam met mijne naar de 330/470, dat zorgde al wel voor een 7fps increase, waardoor het goed speellbaar werd.

Ik dit geval denk ik toch wel dat je je maximum hebt bereikt, de AMD 1800+ is de bottleneck niet, daar is deze kaart te traag voor. Wil je meer performance in spellen,dan moet je een andere kaar overwegen. Je CPU overklokken zal helpen in spellen die veel CPU kracht kosten. Maar omdat je zulke vragen stelt, zou ik de FAQ heel geod doorlezen, daar staat stap voor stap uitgelegt hoe je moet overklokken.

Edit: nu ik je post zie, BF2 zou wel beter spelen met een hoger geklokte CPU dan je AMD 1800+, dus als je je CPU gaat overklokken, zal er wel verbetering inkomen, maar verwacht geen wonderen. het zullen misschien 3-4 fps meer zijn.

even een tip: Zet die FPS meting gewoon uit, en ga gewoon lekker spelen, na een tijdje raak je gewend aan het spelen, en je moet je niet druk maken over de FPS.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2005 17:35 ]

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 23:43
skelleniels schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:09:
Nouja: laat ik maar de reden geven van mijn overclock:) Ik weet dat mijn kaart niet meer van de nieuwste is, maar dat heeft zijn redens: Ik heb namelijk niet zo'n budget dan ik een geforce 7800 GTX kan kopen...(Ben nog maar 16) en ik wil het niet in mijn hoofd halen om een jaar te sparen voor zo'n kaart die ik daarna zou kapotklokken:(. Reden dat ik hem verder wil overklokken is om BF2 op een aangenamere fps te spelen(zonder overklok doe ik 25-30 fps, nu 30-40, uiteraard op allerlaagste settings) Maar het is nu speelbaar, maar tkan beter. Daarom dat ik deze vraag stel op GOT omdat jullie hier zeer veel van af weten(Het gemiddelde computerforum handelt niet hoofdzakelijk over overklokken, hier over het algemeen wel)

Nou dacht ik tog ook dat ik in de registratievoorwaarden had gezien dat je iemand anders niet mag afbreken:s. Dus staan we quite(in ieder geval bedankt voor de 2 laatste reacties:)) Nu weet ik tenminste dat ik aan het einde zit van mijn videokaart en zal es mijn processor proberen. Verder heb ik wel veel ervaring met computers, dus ik weet wel degelijk wat ik moet doen, maar iedereen is tog ooit begonnen?

Ik zie trouwens meer nut in het overklokken van een tragere kaart om games die juist niet vloeiend genoeg draaien, om ze wat vloeiender te krijgen...Nou daar ben ik tog al redeluk in geslaagd moet ik zeggen:) dan een geforce 7800 gtx en een amd athlon 64 4000+ waarmee je tog al sowieso een mooie framerate in haalt...
Nou, hou hoger de basisframerate, des te hoger ligt de winst natuurlijk.

Zie het zo:

jij haalt eerst 10 fps, na het overklokken van je kaart 20. Dat is een verdubbeling, maar een absoluut verschil van 10 frames. Die op die 10 frames niks uitmaken.

Als je een midrange kaart koopt die laten we zeggen 40 fps haalt, en je behaalt ook hierbij een verdubbeling, dan schiet je in 1 keer 40 frames erop vooruit. En dat maakt wel een flink verschil.

Daarom is het overklokken van budgetkaarten minder zinvol.
Nu geef ik natuurlijk een gek voorbeeld met een verdubbeling. Maar tis maar voor de beeldvorming.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

• skelleniels
idd, UT2004 heb ik ook en die overklok maakt het stukken speelbaarder:) Maar als je normaal maar met 10 fps speelt en je hebt een verdubbeling en je gaat naar 20 dan zul je dit zeer goed merken. Ga je van 40 naar 80, dan zul je dit denk ik niet egt merken(bv quake 3) Maar ik zal zeker nog es de faq doorlezen:D

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-08 08:01
Flinke overklok met een gewenst resultaat, ondanks dat het kaartje erg weinig power heeft. Marktplaats wil nog wel eens uitkomst bieden voor dit soort gevallen. Verkoop hem voor 25 euro, koop een 9600pro voor, laten we zeggen 40 euro en je prestatiewinst is al verdubbeld! Zo kan het ook.

Je wil overigens wel leren heb ik het idee (je luistert ;) ), mag ik je er dan op wijzen dat woorden als "tog" niet echt intelligent overkomt (en meer foutjes), terwijl je dat wellicht wel bent. Wil niet flamen, maar er wordt hier met argus-ogen naar de breezah-taal gekeken en je wordt sowieso meer op waarde geschat met correct nederlands.

Puur als tip!

pepernooot

• skelleniels
Sorry, ik kom van Belgie;) West-Vlaanderen om precies te zijn:) en ja, ik wil bijleren over overclocken.

• martijn_tje
  • Laatst online: 19:01
Gedachten spinsel:

Zou het niet werken om met Riva tuner de shaders naar versie 1,4 of 1,1 te forceren? je kaart volgt dan als het goed is het DX8 path wat een stuk sneller is. Die winst is waarschijnlijk veel groter als die van je best lekkere OC.

Waarom?

UT2004 kon ik met m'n Ti4200 (300/600) op 1280/1024 met allen op hi prima spelen (meer dan 50FPS gemiddeld). Ook een zwaar spel als far cry daaide prima (1280/1024 alles medium+world detail hi )
Shailesh schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:34:

Nou, hou hoger de basisframerate, des te hoger ligt de winst natuurlijk.
Daarom is het overklokken van budgetkaarten minder zinvol.
Als iets al vloeind draait heeft OCen geen zin meer. Van 20 naar 30 fps merk je veel meer van als van 40 naar 60. Daarom OCde ik m'n Ti4200 voor dagelijks gebruik wel en m'n (nog) 6800GT niet, het is (nog) niet nodig

[ Voor 60% gewijzigd door martijn_tje op 22-09-2005 20:58 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• skelleniels
kijk, met zo'n antwoord ben ik iets:D ja dit valt wel te overwegen en dan zal ik hem nog eens laten op de overklokte settings. Zal ik zometeen doen

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:42

XanderDrake

Build the future!

mijn excuses als ik negatief klonk in mijn post, niemand heeft het recht om te bepalen of een videokaart slecht is of goed. Outdated is ie wel :) .

maar wat ik zei over de search gebruiken herhaal ik, ik vind talloze topics over het overclocken van een FX 5200. Ook over het unlocken/locken van pipelines op die kaart. De meeste topics waren ook gesloten na 3-4 posts, dus dat zou hier gelden.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• skelleniels
martijn_tje schreef op donderdag 22 september 2005 @ 20:51:

[...]

Als iets al vloeind draait heeft OCen geen zin meer. Van 20 naar 30 fps merk je veel meer van als van 40 naar 60. Daarom OCde ik m'n Ti4200 voor dagelijks gebruik wel en m'n (nog) 6800GT niet, het is (nog) niet nodig
Vandaar dat het met budgetkaarten juist wel nut heeft en dat het beter is om met nieuwere kaarten te wachten tot dat spellen niet meer vloeiend draaien.(Intussen heb je hem al een tijdje gebruikt en als je hem dan kapotklokt, is het minder erg dan dat je een gloednieuwe kaart om zeep helpt)

• Satch
  • Niet online
skelleniels schreef op donderdag 22 september 2005 @ 21:18:
[...]

Vandaar dat het met budgetkaarten juist wel nut heeft en dat het beter is om met nieuwere kaarten te wachten tot dat spellen niet meer vloeiend draaien.(Intussen heb je hem al een tijdje gebruikt en als je hem dan kapotklokt, is het minder erg dan dat je een gloednieuwe kaart om zeep helpt)
Of je geeft 1 keer 120 euro uit en je hebt een kaart die zo 7000 punten in 3dmark 03 haalt.. Stock wel te verstaan he.

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:40
Shailesh schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:25:
[...]

En dit wat jij doet is evengoed verboden...althans, het wordt niet gewaardeerd als je in andermans topic schreeuwt om een slotje
Sorry, je hebt eigenlijk wel gelijk :+

Ik zou ook kijken naar een andere kaart, ik heb zelf een 6800LE (en ik ben 15 ;) )
Het is maar net wat je bereid bent om er aan uit te geven.

Ik denk dat je nu wel zo'n beetje het maximale uit je kaart heb gehaald, je zou eventueel nog een betere koeling kunnen kopen voor je kaart, maar of dat het zou wel allemaal waard is :)

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03-08 12:37

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Je zou je kaart kunnen voltmodden, maa dan wordt je kaart wel flink warmer, dus goede koeling is dan wel vereist.

Ik heb zelf nog steeds een geforce 4 mx (in 3dmark' 01 sneller dan een fx5200 :+ ), en met voltmodden kon ik mn core zo'n 50mhz verder krijgen, en mn geheugen ook 25mhz.

Bovendien kost voltmodden bijna niets (2 potmetertjes is meestal genoeg), dus voor de kosten hoef je het ook niet te laten.

[ Voor 22% gewijzigd door Ethnocentrix op 23-09-2005 10:21 . Reden: typo's ]

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
http://gathering.tweakers...t_message/22262245#hoever

Overclocken blijft een kwestie van uitproberen en een beetje geluk hebben. Er is zeer veel over te vinden, ga daar ajb eerst even naar op zoek :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.