PC > Amp: Ruis in mijn signaal

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb dus mijn pc via mijn Terratec DMXfire 1024 geluidskaart op mijn Harman Kardon HK690 stereo versterker aangesloten met een mini-jack > tulp interlink. Ik heb een goede afgeschermde IXOS kabel gebruikt. Ik had met mijn oude goedkope Panasonic surround versterker altijd ruis en hoopte nu beter geluid te hebben én van die ruis af te zijn. De geluidskwaliteit is wel veel beter maar de ruis is nog steeds aanwezig. Het is wel minder, maar zeker niet verdwenen. Vooral als ik het volume harder zet en er speelt even niets dan hoor ik een constante ruis.
Helaas heb ik in mijn appartement geen geaarde stopcontacten. Ik vermoed dat dat de oorzaak is. Mijn Harman versterker heeft de mogelijkheid om te aarden. Zou dat veel uitmaken? En waarop moet ik aarden? Ik heb weleens gehoord dat een CV buis prima is maar die zijn allemaal geverfd. Ik overweeg een deel schoon te schrapen en er een aarde kabel op aan te sluiten. Of zou het aan de interne geluidskaart liggen?
Iemand nog meer tips?

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Is er ook steeds ruis als je een koptelefoon rechtstreeks op je geluidskaart aansluit?

Zorg ook dat je alleen wave hebt aanstaan in de mixer, dus cd/line-in/midi/phone/microphone allemaal op mute zetten

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Niet aan een CV buis aarden, is gevaarlijk (en illegaal)!

• koekeeghan
JuuL20 schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:10:
Niet aan een CV buis aarden, is gevaarlijk (en illegaal)!
Serieus? Gevaarlijk én illegaal? Waarom dan?

Het scheelt inderdaad een stuk als ik de mic ingang uitzet. Vreemd, kennelijk slecht afgeschermd. Toch overweeg ik een nieuwe geluidskaart. Ik wil een lagere latency voor audiosoftware en hoop daar ook weer beter geluid mee te krijgen (ja, bent een tweaker of niet :) ) Ik zit te denken aan een M-Audio Audiophile 192 met een adviesprijs van 199 USD.

[ Voor 46% gewijzigd door koekeeghan op 21-09-2005 22:52 ]

• JuuL20
Stel dat hij ergens niet goed (of geen!) contact maakt met aarde en je krijgt dan bijvoorbeeld ergens een kortsluiting tussen je 230 en de geaarde behuizing van je versterker. De aarddraad naar je CV maakt geen contact met de aarde, zodat de stroom niet netjes naar de aarde wegvloeit.
Op dit moment staat de CV (en alles wat eraan vastzit!) onder de 230V! En dit blijft er ook op staan als je pech hebt.

Waarschijnlijk is je douche verbonden met de CV, je kunt je wel inbeelden wat er gebeurt als je gaat douchen dan...

Om maar een voorbeeltje te noemen.

[ Voor 7% gewijzigd door JuuL20 op 21-09-2005 22:50 ]

Verwijderd

koekeeghan schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:40:
Het scheelt inderdaad een stuk als ik de mic ingang uitzet. Vreemd, kennelijk slecht afgeschermd.
Ligt aan je geluidskaart, ik heb het zelfd met zo onboard ac97 terwijl de microfoon ingang van me soundstorm totaal niet ruist.

• koekeeghan
Klote geluidskaart dus. Het is ook geen pro kaart en het mic gedeelte is er ook meer voor 'erbij'. Maar het is toch wel een flinke misser dat de geluidskwaliteit van alle audio eronder moet lijden. Op naar een nieuwe (pro) geluidskaart.

Ps. ik heb net eens goed gekeken en toch een geaard stopcontact gevonden. Ruis is nu echt heel laag. Alleen als ik de versterker flink opendraai, voorbij 12:00, zeg maar oorverdovend hard én zet het geluid uit dán hoor ik nog ruis. En vrij veel. Maar met normale volumes is het nu minimaal. Toch moet het helemaal weg :P

[ Voor 47% gewijzigd door koekeeghan op 22-09-2005 01:42 ]

• JuuL20
Klein beetje ruis hou je vaak toch hoor.
Om te kijken of het aan je versterker ligt kan je de ingengen loskoppelen en direct bij de versterker de ingangen kortsluiten.
Ruist hij dan nog --> ligt aan je versterker
Anders ligt het aan je geluidskaart of verkeerde aarding ofzo.

Miss is het een id om je versterker aan je computer te aarden, weet niet of dat mag of gevaarlijk is trouwens.

[ Voor 24% gewijzigd door JuuL20 op 22-09-2005 08:56 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Zet eens gewoon alle ingangen op de geluidskaart die je toch niet gebruikt gewoon uit (dus niet alleen de mic). Als je ze nodig hebt zet je ze weer aan. Dat scheelt waarschijnlijk al een heleboel. De Xfire is eigenlijk niet eens zo heel slecht, dus ruisniveau zou eigenlijk best laag moeten zijn.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• koekeeghan
deepspace schreef op donderdag 22 september 2005 @ 09:51:
De Xfire is eigenlijk niet eens zo heel slecht, dus ruisniveau zou eigenlijk best laag moeten zijn.
Toen ik 'em kocht dat ik dat ie zelfs erg goed was. Maar ik weet nu wel beter. Maar ik wil gewoon geen ruis. Ik wil ook weer beginnen met muziek maken op de computer en dan wil ik zowiezo een Asio geluidskaart met lage latency & Midi in/uitgangen dus op termijn gaat de Xfire er hoe dan ook uit.

Over het kortsluiten van ingangen om de ruis te testen dat volg ik niet. Aarden is geen probleem meer want ik heb dus stiekem toch een geaard stopcontact gevonden.

Offtopic: Is het trouwens niet verplicht voor de verhuurder om alle stopcontacten te aarden?

Pagina: 1