Toon posts:

excel vba: waarde toewijzen aan cel

Pagina: 1
Acties:
  • 3.448 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

In een programmatje wat ik met de visual basic in excel maak, moet ik iets maken dat een waarde 5 in een cel zet, en als ik nog een keer op de knop druk, hij in de zelfde kolom, maar een rij lager waarde 5 neer zet.

Ik kom er niet uit. Kan iemand mij helpen?

Wat ik ook geprobeerd had was dat hij in dezelfde cel steeds waarde 5 erop telt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:41

Outerspace

Admin General Chat
En hoe heet dat programmaatje :?
Dat zou handig zijn om te weten ;)

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op woensdag 21 september 2005 @ 21:06:
En hoe heet dat programmaatje :?
Dat zou handig zijn om te weten ;)
Ik ben bezig mt een programamtje (voor school) dat een soort digitale spaarvarken is voor kinderen.
Ik had het in mijn post hierboven over een fototje van een briefje van 5 euro waaropje kan klikken en dan in een excel tabel waarde 5 wordt bijgeschreven, en vervolgens heb ik met een sommetje gemaakt dat die hele rij bij elkaar geteld en dat zit dus in de spaarvarken.
Het berekeningetje is een eitje maar dat hij dus de waarde in een cel zet en de volgende keer het in een cel lager zet lukt me niet.

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
Kijk eens in de help naar 'Cell' en 'Offset'
(Offset helpt bij een relatieve verplaatsing, wat jij in dit geval moet doen)

Verwijderd

Hang aan die knop deze code eens
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
Dim i As Integer
Dim Kolom As Integer
i = 0
Kolom = 3
Do Until Worksheets(1).Cells(1 + i, Kolom) = ""
i = i + 1
Loop
Worksheets(1).Cells(1 + i, 3).Value = 5

Waarbij natuurlijk als je ze niet in kolom C wilt hebben, je daar een ander getal voor moet nemen in regel 4. Verder als je ze niet in in de eerste rij wilt laten beginnen, moet je in rij 5 en 8 niet '1', maar een ander getal nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie hulp.

Het stukje van ventje23 werkte bij mij niet.

Ik heb wel wat anders gevonden.
namelijk dit:
Worksheets("blad1").Activate
ActiveCell.Offset(rowOffset:=1, columnOffset:=0).Activate

Alleen nu vult hij de waardes nog niet in.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het is hier al vaker gezegd: gebruik de macro-recorder terwijl je een cel invult en bekijk de code eens. Meestal is dat al voldoende om erachter te komen hoe je zoiets aanpakt ;)

offtopic:
ik pas je titel even aan: excel-vba zegt niets over je probleem. Let daar ajb zelf ook op. Lees ook eens Officesuites en -software - Beleid over wat we verwachten van een topicstart, en dan vooral het stukje over eerst zelf onderzoek doen en vermelden in je startpost wat je hebt gevonden.

[ Voor 9% gewijzigd door Lustucru op 22-09-2005 00:35 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• WillyF
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-04-2024
mmm...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Option Explicit

Dim celLaatsteRij As Range
Dim celBedrag As Range
Dim lKolom As Long
Dim lRij As Long

Sub SchrijfBedrag()
    Set celLaatsteRij = Worksheets("Blad1").Range("H2")

lRij = celLaatsteRij
    lKolom = 2

Set celBedrag = Worksheets("Blad1").Cells(lRij, lKolom)

celBedrag = 5

lRij = lRij + 1

celLaatsteRij = lRij
End Sub

in Set celLaatsteRij wordt een cel aangegeven, waar je het nummer v.d. laatste regel opslaat
Set celBedrag maakt de cel aan, waar je het bedrag in wegschrijft.

En als laatste wordt het nummer v.d. laatste regel met ééntje opgehoogd en weer weggeschreven

[ Voor 9% gewijzigd door WillyF op 22-09-2005 06:21 ]

The trouble of being a troubleshooter is when trouble starts to shoot back

• DeX-nl
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-08 22:55
Hallo,

Ik zit in VBA te werken voor een school opdracht alleen nu stoot ik op een probleem..

Ik gebruik excel als een soort van database/opslag ruimte/rekenplaats en in VBA heb ik het programma. Dit programma is een digitale spaarpot zoals Anil_Thakurta hierboven ook al beschrijft.

Nu wil ik graag dat een cel in excel wordt gekopieerd word naar een veld in VBA. Dit is gelukt met ControlSource in VBA, d.m.v. de betreffende cel (F3) bij ControlSource in te vullen.

Nu is de cel vanuit de database in Excel (F3) een som van een aantal andere velden. Zodra ik deze ControlSource verwijs, is de som-functie niet meer actief, deze wordt gelijk weggehaald.

Heeft iemand hiervoor een oplossing, zodat ik de ControlSource kan gebruiken zonder dat de functie "som" weggehaald wordt?

Alvast bedankt,

Groet,
Sybren.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Spaarpotten zijn populair tegenwoordig, maar dat vind ik toch echt onvoldoende reden om er met andermans topic vandoor te gaan. Open even zelf een topic en houd daarbij ajb de Algemene gedragsregels (Netiquette) en Officesuites en -software - Beleid in het achterhoofd.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.