[Games][Systeemeisen] Waarop moeten we letten?

Pagina: 1
Acties:

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:56
Ik ben een type die af en toe een spelletje speelt. Zoals GTA San Andreas.

Er zitten natuurlijk de systeemeisen op de doos van het spel. De systeemeisen kunnen volgens Got/Google/Overige overdrijven.

Stel jij hebt best snelle computer. Maar sommige games hebben wat meer nodig.
Vooral processor, geheugen, videokaart. Kortom: hoe meer, hoe beter.

Ik heb bijv. deze computer:

Moederbord: MSI KT3 ULTRA2 VIA UDMA133 333
Processor: AMD Athlon 2000+ 266 MHZ (1,6 Ghz dus)
Geheugen: DIMM 256 MB DDR 266 MHZ (PC2100 dus)
Videokaart: MSI G-FORCE 4MX 440 62MB TVOUT

Voor spellen zoals Battefield 2, Doom 3 enz is er meer voor nodig.

Ik kan wel zien dat er in ieder geval meer geheugen nodig is (rekeninghoudende met beperkende budget)dus een reepje van 512 MB van vanaf 50 euro erbij prikken.

Ook dat er nieuwe videokaart nodig is, in ieder geval met 128 MB en 1.4 pixel shader, volgens de eisen van diverse games.
Zoals (moederbord hierboven heeft dus agp-slot)
  • NVIDIA GeForce FX 5700LE (APG) vanaf 80 euro
  • NVIDIA GeForce FX 5700 Ultra (APG) Vanaf 80 euro
Ruw geschat voor de kosten van upgrade voor nieuwe games: 130 euro.

Maar sommige (via de search en paar reviews) roepen steeds dat er snellere processor voor nodig is.
(voorbeeld: unreal tournament 3)

Dus de vraag is: kun je nou nu wel met deze upgrade de nieuwe games b.v. Battlefield 2 spelen, of is er nog meer voor nodig?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:09

Thandor

SilverStreak

Zelf vind ik dat Battlefield minimaal 1GB geheugen nodig heeft. Meerdere games werken zich hiernaar toe.

Battlefield 2 draait op een GeForce FX 5700 Ultra alleen op de lagere instellingen. Denk aan 1024x768 low detail. Het aanschaffen van dergelijke kaarten voor € 80,- lijkt mij ook niet zo zinvol. Een lichtelijk opgevoerde en eventueel gemodde GeForce 6800LE is véél en véél krachtiger. Helaas zit je wel met het budget van €130,-.

De processor zal waarschijnlijk wel in staat zijn om Battlefield 2 te trekken. Een AMD Duron 1800 @ 2250 (166FSB) kan Battlefield 2 ook aan op lowdetail. Echter is een snellere processor absoluut geen overbodige luxe.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Tja, zonder aan te geven wat je budget precies is, is advies geven moeilijk.
Mijns inziens doe je er verstandiger aan om, zoals Thandor al zegt, bijvoorbeeld een 6800LE te nemen dan een FX5700 Ultra. Als je die kaart echter neemt, zal je CPU de eerst volgende bottleneck zijn, samen met de snelheid/FSB van het geheugen. Aangezien de Athlon XP een aflopende zaak is, zou je dan eigenlijk moeten upgraden naar een Athlon 64. Maar als je dat doet, is het eigenlijk verstandiger om voor een setup te gaan met PCI-Express.
Geef dus ff duidelijk aan wat je er max. aan uit wilt geven. Ik zou in ieder geval niet veel meer investeren in een dergelijke setup. Hooguit inderdaad wat extra RAM (minimaal 512 erbij), en een andere videokaart, maar daarin zeker geen high-end AGP kaart, aangezien je CPU dan een enorme bottleneck wordt. Is je budget max. 200 euro, neem een 6800LE en een 512MB reepje.
Heb je meer te besteden, overweeg dan eens een Socket 939 mainboard met PCI-Express en 512 MB PC3200 (of meer).

Systemspecs

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:09

Thandor

SilverStreak

BredeP schreef op woensdag 21 september 2005 @ 20:56:
Tja, zonder aan te geven wat je budget precies is, is advies geven moeilijk.
Mijns inziens doe je er verstandiger aan om, zoals Thandor al zegt, bijvoorbeeld een 6800LE te nemen dan een FX5700 Ultra. Als je die kaart echter neemt, zal je CPU de eerst volgende bottleneck zijn, samen met de snelheid/FSB van het geheugen. Aangezien de Athlon XP een aflopende zaak is, zou je dan eigenlijk moeten upgraden naar een Athlon 64. Maar als je dat doet, is het eigenlijk verstandiger om voor een setup te gaan met PCI-Express.
Geef dus ff duidelijk aan wat je er max. aan uit wilt geven. Ik zou in ieder geval niet veel meer investeren in een dergelijke setup. Hooguit inderdaad wat extra RAM (minimaal 512 erbij), en een andere videokaart, maar daarin zeker geen high-end AGP kaart, aangezien je CPU dan een enorme bottleneck wordt. Is je budget max. 200 euro, neem een 6800LE en een 512MB reepje.
Heb je meer te besteden, overweeg dan eens een Socket 939 mainboard met PCI-Express en 512 MB PC3200 (of meer).
Ruw geschat voor de kosten van upgrade voor nieuwe games: 130 euro.
Goed lezen! ;)

Veel van de bovenstaande plannen zullen dus niet doorgaan. Al met al is het misschien verstandiger om het systeem te laten zoals 'ie nu is. Probeer een groter budget vrij te maken voor de PC en ga dan in één keer goed upgraden :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 16:56
Gezien de reacties, kan ik een voorlopige conclusie trekken:

- Gekochte computer van een paar jaartjes tot lang geleden
Het is wel duidelijk dat je met beperkte budget niet/weinig zult beleven aan de "sfeer" van het nieuwste games.

Vaak is grote upgrade nodig oftewel complete computer, niet alleen maar 512 MB geheugen, maar vooral 1 GB geheugen en grote harde schijven. Tot slot ook de supersnelle videokaart.

Dat betekent eigenlijk, wat jij hebt 2 jaar geleden hebt betaald, is het nu niet veel waard voor nieuwste technologie (software). Dit is al eeuwenoude uitdrukking in de ICT-wereld.
En
Hoe voelen de huis/tuin/keuken-gebruikers zich dat ze beseffen dat ze de computer niet altijd perfect / nooit genoeg sterk is om te verder te kunnen.

Korton de kleintjes kan beetje helpen, maar liever complete upgrade

[ Voor 17% gewijzigd door Silver7 op 21-09-2005 22:16 ]

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:01
Silver7 schreef op woensdag 21 september 2005 @ 20:46:

• NVIDIA GeForce FX 5700LE (APG) vanaf 80 euro
• NVIDIA GeForce FX 5700 Ultra (APG) Vanaf 80 euro[/list]
Probeer dit soort kaarten uit de FX serie te vermijden, deze zijn al zwaar verouderd. Probeer te kijken naar een 6800LE/6600GT of een X700-pro.
Veel snelere kaarten zou ik niet nemen, i.v.m. je cpu die het dan niet kan bijbenen.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
zoek een leuke 2e handse 6800le met 16/6 dit al een euro of 100-120 kosten. Vergroot je budget met een euro of 20 en haal dan nog 512mb ram erbij ook 2e hands
http://tweakers.net/aanbod/advertentie/20749 512mb ram met een beetje geluk kan je ze voor 30 inclusief krijgen. En kijk vaak bij aanbod en op marktplaats voor de videokaart. Als je geluk hebt zul je niet veel boven je budget van 130 komen. Misgien ben je wel een beetje huiverig voor 2e hans spullen maar als je budgetniet egt groot is is het meestal wel de beste oplossing, prbeer wel een videokaart te kopen die nog garantie heeft

Het is misgien wel een beetje overkill voor je systeem maar mocht je nog ooit willen upgraden naar een 64+ dan heb je altijd nog wel die videokaart

[ Voor 12% gewijzigd door Exphy op 22-09-2005 20:34 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Verwijderd

Je moet ook ten alletijden letten op je frequentie van je cdrom speler.
En daamee bedoel ik niet de CD-ROM (Compact disk-Read only memory) speed.
Want het gaat natuurlijk om centraalgerichte kracht.
Het werkt ingewikkelder dan dant je denkt

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 20:49:
TS: laat je niet van de wijs brengen door dit geblaat hoor, t slaat nergens op.
T gaat wel steeds slechter met de wereld, men hangt al om 11 voor 9 stomdronken achter de pc klaarblijkelijk. |:(

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 20:49:
leg eens uit. Of bedoel je pci bus speed ivm overclocken oid? Voor zover ik weet heeft een cdrom niet echt een frequentie, alleen een snelheidheid van lezen

tog maar wat vaker op refresh klikken :p

[ Voor 5% gewijzigd door Exphy op 22-09-2005 21:13 ]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
CPU upgraden kan maar dan is je GPU de bottleneck, GPU upgraden kan maar dan is de CPU de bottleneck.

Ik heb met ongeveer hetzelfde dilemma gezeten en toen een 6800LE aangeschaft met een CPU die op 2000+ liep, de meeste spellen waren toen nog niet te spelen vooral doom3 was echt een ramp met een 2000+ (ongeveer 20fps en met drukte 6 ofzo)

Toen een 2600+ gehaald en die overgeklokt naar 3000+ en toen liep alles best lekker (doom3 op 60 fps of meer)

Wil je nu nog upgraden en een jaartje vooruit kunnen kan je best hetzelfde halen als ik en dat kost dan ongeveer 200 euro, moet je er wel opletten dat je een mobile CPU haalt met een fsb van 133 en geen 166 of 200.

Toch is nog even wachten en dan een leuk AMD64 systeem halen ook een goede optie, je bent dan wel meer kwijt alleen kan je er ook langer mee vooruit.

Deze 2 bovenstaande optie's lijken mij persoonlijk het beste.

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
Koop een asrock 939 bordje. Kun je ook je agpkaart in doen. EEn venice erbij en je bent voor nog geen 200 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Complete Systemen & Laptops

Op de handleidingen/dozen/websites van de games staat normaliter ook een lijstje van minimum danwel 'recommended' systeemeisen. Deze kun je in regel prima als een richtlijn aanhouden :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 23-09-2005 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Digibilly schreef op donderdag 22 september 2005 @ 23:42:
Koop een asrock 939 bordje. Kun je ook je agpkaart in doen. EEn venice erbij en je bent voor nog geen 200 euro klaar.
Een mobo/cpu en gpu voor 200 :? vertel mij ff waar :)

Het zal wel wat meer kosten dan dat maar ben het met je eens dat het een goede optie is.
Pagina: 1