Ja dit is mogelijk maar er is geen programma voor zover ik weet.
Groot nadeel is dat wanneer je het icoon weg wilt hebben uit je dock dat deze ook niet meer zichtbaar is in je Appeltje-Tab venster. Verder is de naam van de applicatie niet meer te zien in je menubalk bovenin. Deze wordt gewoon niet weergeven en blijft dus de naam behouden van een andere applicatie. Hierdoor is het lastig om te zien welk programma je actief hebt. Grootste probleem ligt in het feit dat je de applicatie niet makkelijk actief kunt maken. De enige manier is door middel van expose het venster aanklikken van het niet-zichtbare programma. Wanneer je al Appeltje-W had gedaan binnen je onzichtbare programma dan kun je het dus vergeten om het programma actief te krijgen.
Genoeg gewaarschuwd, hier is de manier om het te doen.
Sluit de appliciatie waarvan je wil dat het icoon uit je dock verdwijnt. Maak eventueel een backup van je programma. (Ik heb het alleen met kleine onbelangrijke programma's geprobeerd). Ga naar je Applications map en rechtermuisklik of ctrl+klik om het programma die je onzichtbaar in je dock wilt maken. Kies voor "Show Package Contents". Ga naar de map Contents en open Info.plist met Textedit. Voeg nu de volgende regel toe wanneer deze waarde niet aanwezig is:
code:
1
2
| <key>NSUIElement</key>
<string>1</string> |
Voeg deze code toe waar het logisch is, dus na een soort gelijke code, maar dat lijkt me logisch. Wanneer het NSUIElement al wel aanwezig dan verander je de string van 0 naar 1. Opslaan en klaar. Het werkt overigens niet in alle programma's. Soms zorgt het ervoor dat het originele programmaicoon niet zichtbaar is maar een standaard application icoon. Althans dit ben ik tegengekomen. Ik heb het getest met een ander programma en daar werkte het goed. Maar het blijft uiteraard op eigen risico.