PC geeft random foutmeldingen

Pagina: 1
Acties:

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb een pc-tje samengesteld voor op werk, nu heb ik al vanaf dag 1 problemen met de stabiliteit. Ik krijg een hoop verschillende foutmeldingen en BSOD's tijdens het gebruik van de PC. Onder andere foutmeldingen die normaal verschijnen bij te veel overclocken (IRC NOT LESS OR EQUALL), verschillende foutmeldingen mbt het geheugen (page faults, page fault to no paged memory) en andere generieke windows errors ( fouten in, kernel32.dll, user32.???, etc ).

De specs zijn als volgt:

AMD XP 2200+ ( Geen OC, kan niet met mobo, deze cpu heeft wel op 200x9 gedraaid thuis, normaal is 133x13 )
512mb 333ddr
Geforce4MX agp kaartje
Goedkoop via chipset moederbord (weet type nummer ff niet)

Ik heb het volgende al geprobeerd:

Prime95 draaien, krijg geen foutmeldingen gekregen, 12 uur gedraaid.
Processor in andere pc, np
Geheugen in andere pc
Geheugen uit andere pc
WIndows opnieuw erop (verschillende kopies, ook originele versie)
Nieuwste drivers erop
Onboard videokaart gebruiken ipv AGP kaart
Alle geintregeerde uitbruikdingen uitgeschakeld (audio, usb, netwerkkaart, etc)
Voltages gecontroleerd, lijken goed.
Temperatuur light ietwat hoog, 50c idle (warme ruimte ;))

En misschien nog wat andere dingen die ik vergeten ben.

Nu ben ik eigenlijk tot de conclusie gekomen dat het 2 dingen kunnen zijn. De hitte, of het mobo is kapot.

Hitte wilde nog gaan testen door de airco op de PC te richten en dan te kijken hoe het ging, maar het scheelde op dat moment maar 2 graden oid, dus dat schiet niet echt op. Wel interessant om eens goed te testen, maar voordat ik een nieuwe koeling ga kopen wil ik eerst even kijken wat jullie vinden.

Dus, heeft iemand nog ideeen wat ik nog zou kunnen proberen om dit probleem op te lossen?

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je al eens met memtest86 het geheugen getest? Dit is typisch een probleem dat brak mem kan veroorzaken.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-09 15:59
Als Prime95 stabiel is, dan is memtest dat al helemaal (mits je natuurlijk zoveel mogelijk geheugen hebt getest en de Blend-test hebt gebruikt). Wat voor voeding hangt eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Niet online
Ben nu op werk, ga ff editejn tijden posten ivm crashes.

Premier LC-C300ATX is de voeding.
MSI KM3M-V moederbord.

Kreeg net weer een crash met als fout code 0x0000008e, las op de knowledge base dat dat een Memory error is. Ik ga nu kijken of er misschien compatibiliteitsproblemen zijn met bepaalde geheugen modules en dit moederbord.

Ik heb net memtest gedraaid op de desbetreffende pc en er komen geheugenfouten uit. Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat het aan het moderbord ligt aangezien het geheugen moduletje geen fouten geeft in mijn iegen pc.

Duidelijk geval van een RMA dus. Morgen maar even opsturen naar de leverancier. Wat een lol.

[ Voor 104% gewijzigd door UltimateB op 27-09-2005 15:40 ]

SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-09 15:59
Dat denk ik niet. Ik denk zelf aan je voeding. Ik zie maar weinig keren dat het mobo daadwerkelijk kapot is. Het is natuurlijk altijd mogelijk, maar ik ben van mening dat je voeding te zwak is. Haal eens een A-merk voeding met meer watt. BTW het aantal watt zegt helemaal niets, de amperes en gecombineerd vermogen zeggen pas wat van een voeding. Ik kan je zelf een Chieftec of Huntkey voeding aanraden, lekker stil, niet te duur en van prima kwaliteit (geen brak merk zoals Q-Tec en Sweex en overige onbekende merken). Probeer desnoods ook eens 0,1V meer spanning aan je geheugen te geven en probeer eens lagere timings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Niet online
Hmm, het ismoetlijk om dit te testen aangezien ik dan een nieuwe voeding moet gaan kopen. Andere mogelijkheid is om de voeding uit mijn andere pc te halen maar dat is ook niet echt een ideale voeding...

Daarbij zit er zo weinig in de pc... ik heb ook nog geprobeerd de dvd en video eruit te halen, dan blijft er niks over. Andere reden dat ik dat niet denk is omdat het niet gebeurd als er hoge load op de pc staat maar gewoon bij normaal gebruik, zelf bij remote desktopping wat al helemaal niet extreem veel stroom zou moeten vreten.

Ik zal eens wat load erop zetten en de voltages in de gaten houden, wellicht dat ik toch onregelmatigheden erin zie.

edit:
was haast reply

Ik zal inderdaad je suggesties eens proberen binnenkort, ik heb nog niet geprobeerd het voltage op te hoger. Timings heb ik wel geprobeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door UltimateB op 27-09-2005 22:31 ]

SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Mijn steentje aan het geheel,

Aangezien het een MSI bord betreft, check alsjeblieft de condensatoren, een veel voorkomend probleem bij oude MSI borden is dat ze toentertijd goedkope condensatoren hebben gebruikt voor hun moederborden. (condensatoren moeten cylindervormig zijn, met een platte bovenkant zonder enige bruine plekken etc)

Soms staan ze schuin met bruine plekjes of zijn ze beetje bol aan de bovenkant/zijkant, dit mag dus niet.

Hoop dat het helpt, anders denk ik aan een cpu/memory probleem eventueel de voeding.

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• UltimateB
  • Niet online
Kan er even naar kijken maar dit bord is dus net nieuw :) Naja, net, maand oid. ;)

edit:

Ondanks dat ik memtest heb gedraaid bleek het geheugen toch gaar. Ik heb geen id hoe dat kan maar het was toch echt zo... vreemd.

[ Voor 48% gewijzigd door UltimateB op 23-11-2005 20:45 ]

SWIS

Pagina: 1