Situatie: ik ben zelf op zoek naar een aantal goedkope objectieven voor op mijn dSLR camera. Dan kom je toch al snel op Tweakers pricewatch uit voor een (redelijk) overzicht. Het probleem is echter dat de meeste interessante (foto)winkels in pricewatch hun prijzen gelocked hebben. Blijkbaar hebben de winkels zelf ook geen zin om de prijzen toe te voegen, en dus blijven producten bijna leeg.
Een voorbeeld is de collectie Tokina lenzen. Aanvankelijk stonden de producten niet in de database, dus via de gebruikelijke weg toegevoegd. Werkt perfect. Vervolgens wil ik prijzen gaan toevoegen, blijkt dat alleen Foto Konijnenberg B.V. en cornevaniperen.nl niet gelockt zijn. Gevolg is dat nu nog steeds maar 2 shops hun prijzen hebben toegevoegd.
Dat is niet in het belang van de winkels (aangenomen dat ze marktconforme prijzen hebben), niet in het belang van de klanten en ook zeker niet in het belang van tweakers.net .
Om een illustratie te geven van de omvang van het probleem, hier een lijstje van zaken met fotoartikelen:
Ik zie hier een aantal oplossingen voor:
1. Standaard uitschakelen van prijzenlock voor nieuwe abonnementen
2. Winkels erop wijzen dat misbruik door het toevoegen van onjuiste prijzen bijna niet voorkomt. Bovendien nemen gebruikers van Pricewatch ze gratis veel werk uit handen.
3. Een systeem maken waarin gebruikers die een bepaald Karma hebben mogen toch prijzen toevoegen en dan maak je er nog een extra level van lock bij eventueel waarin dit toch wordt verboden.
4. enz, er zullen vast wel meer oplossingen zijn.
Mijn vrees is dat door de gigantische hoeveelheid locks, de pricewatch op den duur nuttelozer wordt en dat is in niemands belang.
Een voorbeeld is de collectie Tokina lenzen. Aanvankelijk stonden de producten niet in de database, dus via de gebruikelijke weg toegevoegd. Werkt perfect. Vervolgens wil ik prijzen gaan toevoegen, blijkt dat alleen Foto Konijnenberg B.V. en cornevaniperen.nl niet gelockt zijn. Gevolg is dat nu nog steeds maar 2 shops hun prijzen hebben toegevoegd.
Dat is niet in het belang van de winkels (aangenomen dat ze marktconforme prijzen hebben), niet in het belang van de klanten en ook zeker niet in het belang van tweakers.net .
Om een illustratie te geven van de omvang van het probleem, hier een lijstje van zaken met fotoartikelen:
Van al de winkels met (lock) achter hun naam, kan een gebruiker dus niets toevoegen. Het effect is dat de pricewatch veel leger is dan dat deze zou kunnen zijn. Ik vind het leuk en aardig dat winkels heel optimisch zijn bij de aanschaf van een PWM Basic abonnement en waarschijnlijk van plan zijn om alle prijzen zelf toe te voegen, maar dit blijkt gewoon niet te gebeuren helaas!4Launch
ACES Direct (zakelijk) (lock)
Alternate Computerversand Nederland (lock)
BBSNederland (lock)
BestelICT (lock)
Budgetfoto (lock)
Camera Compleet
Camerahuis.nl
CameraKoning.nl (lock)
Cameranu.NL (lock)
CameraStore.nl
Camfilm
Central Point Europe B.V. (excl. BTW) (lock)
Chicon Computers (lock)
Completer
cornevaniperen.nl
deWinkel
Digicamshop.nl (lock)
Digital Warehouse (lock)
Digitalstreet.nl (lock)
Flection Direct
Flexpro (excl. BTW) (lock)
Foka
Foto John de Reuver (lock)
Foto Konijnenberg B.V.
Foto Mundus (excl. BTW)
Foto Starink
Fotoversand-afa.de
Geheugenkaart bvba (excl. BTW)
Hardware Concurrent
Hardware Discount
Henk Booms Foto Electronicum (lock)
Hermes Electronics
Informatique (lock)
IOshop.nl
Kamera Express BV (lock)
OBCS (lock)
PC Concurrent (lock)
PC One (excl. BTW) (lock)
PCBoulevard (lock)
PcHut.nl
PCL Computers (lock)
PixMania.com
Quickspot (lock)
Rax Nederland (lock)
Rilex Nederland (lock)
SallandAutomatisering.nl (lock)
Startware
Tailor-made Group (lock)
Take it Now (excl. BTW)
Technik Direkt
Thats IT! (lock)
TopVision
Touchdown Photo
Verkoop.net (lock)
Ik zie hier een aantal oplossingen voor:
1. Standaard uitschakelen van prijzenlock voor nieuwe abonnementen
2. Winkels erop wijzen dat misbruik door het toevoegen van onjuiste prijzen bijna niet voorkomt. Bovendien nemen gebruikers van Pricewatch ze gratis veel werk uit handen.
3. Een systeem maken waarin gebruikers die een bepaald Karma hebben mogen toch prijzen toevoegen en dan maak je er nog een extra level van lock bij eventueel waarin dit toch wordt verboden.
4. enz, er zullen vast wel meer oplossingen zijn.
Mijn vrees is dat door de gigantische hoeveelheid locks, de pricewatch op den duur nuttelozer wordt en dat is in niemands belang.