[Illustrator]

Pagina: 1
Acties:

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb een cirkel die ik helemaal bovenop wil hebben, alleen outlined zonder filling zodat ik er achter iets kan zetten. Nou krijg ik dat wel voor elkaar alleen is het object dat ik er achter wil hebben groter dan de circel waardoor er (in dit geval bloemblaadjes :P ) uitsteken. Nou wil ik daar dus wat overheen doen, zegmaar de 'achtergrond', maar als ik die naar voren breng (met bring to front of bring forward) zit hij er helemaal overheen... Ook heb ik het al met verschillende layers geprobeert. Wat ik ook heb gedaan is een 'uitsnede' proberen te maken van de bloem die precies in die cirkel past. Dat is opzich wel gelukt (door die cirkel en de bloem te selecteren en dan make clipping mask te maken) maar dan is de cirkel dus ook weg...

Vond het moeilijk uit te leggen dus hoop dat iemand er wat mee kan :P

Om even een voorbeeld te geven waar het om gaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.26fps.nl/jeroen/illustrator/nukewaste2.jpg

Die bloem moet dus alleen maar zichtbaar zijn IN de cirkel (en de steel moet er dan als het ware 'achter het geheel vandaan komen')

edit:

Fuck ik ben titel vergeten :S Sorry modjes :/

[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 21-09-2005 18:23 ]

Verwijderd

is je toch al gelukt zeg je? alleen was je cirkel weg, dan maak je er toch een nieuwe cirkel bovenop?

• sOid
  • Niet online
Ja maar ik denk dat het makkelijker/handiger moet kunnen... Anders moet ik weer PRECIES de cirkel op dezelfde plek maken... Kan waarschijnlijk wel makkelijk met rulers tho... Maar ik doe het liever op een andere manier zodat ik er ook nog wat van kan leren :)

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-04 16:19

nAffie

...

je bedoelt een mask?

klik de bloem aan, selecteer daarna de cirkel, en druk dan op CONTROL+7 (clipping mask)

meh.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:35
Clipping mask van de bloem maken, en de cirkel vantevoren even kopieren? :)

Motor onderhoud bijhouden

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-04 16:31
Ctrl-F is your friend. Je kopieert eerst de cirkel, selecteert dan de bloem en cirkel, maakt een mask en vervolgens via Ctrl-F (Op Mac weet ik niet) plak je op exact de zelfde locatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Savantas op 22-09-2005 12:08 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• sOid
  • Niet online
Savantas schreef op donderdag 22 september 2005 @ 12:07:
Ctrl-F is your friend. Je kopieert eerst de cirkel, selecteert dan de bloem en cirkel, maakt een mask en vervolgens via Ctrl-F (Op Mac weet ik niet) plak je op exact de zelfde locatie.
Kijk, geweldig dit bedoelde ik :)
Bedankt allemaal ik ga lekker verder spelen :P
Pagina: 1