Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LED TV

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag met dit topic al lerende mijn doel bereiken:
Een LED TV maken die eventueel zelfs films vanaf mijn pc kan afspelen

Een probleem echter is; ik heb nog geen ervaring in deze electronica... maar ik hoop dat jullie me willen helpen wegwijs te maken om uiteindelijk - samen met jullie - dit doel te bereiken.

Ik realiseer me dat dit geen goedkoop project zal worden, en (zeker voor mij) geen makkelijk project. Toch denk ik dat het met de kennis van jullie forum'ers in combinatie met de huidige technieken en bronnen op ons o-zo-fijne internet moet lukken.

Let's go!

Verwijderd

Hoeveel LED's denk je nodig te hebben voor een beetje resolutie?

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11 15:57

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

NoFi maar ik zou toch me eerst een wagen aan iets makkelijkers dan dit....
Niet dat ik zeg dat je het niet kan maar dit is iets waar ik me nog niet aan durf te wagen en ik heb toch een 5 jaar electronica kennis...
Het kost enorm veel tijd maar ik wil je wel suc6 wensen.
Maar mocht je echt concrete problemen hebben, dus iets van:
ik moet een lichtpowerversterkings module hebben (lul maar wat) dan kom ik wel weer es kijken

Tip:
Kijk eerst hoe een "gewone" tv werkt en bouw hiervan delen na zodat je de tuner ed. allemaal snapt.

• rastamen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 19:05
Volgens mij zijn deze er wel een Kleine LED-TV's gemaakt met multi-coler leds.
Maar of het lukt om er een zelf te maken, er komt denk ik een groot stuk techniek bij kijken,
vooral omdat elke multi-coler led individueel moet worden aangestuurd.
denk dat je een grote doos met speciale ictjes moet nodig hebben om B.V. een 150 bij 150 LED-TV te bouwen.
ik denk ook dat je het beter LED-Monitor kunt noemen een tv is gelijk zo'n grote stap :P

Verwijderd

320 x 240 x 3 = 230400 toch minstens, waarvan de blauwe het duurste zijn gok ik. En dan heb ik het nog niet eens over de aansturing en de stroom dat dat trekt.

Zoek eens naar topics over de ledkubus, da's al een megaproject

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, als iemand zo snel weet hoeveel ruimte één LEDje inneemt blijft er een simpel rekensommetje over om een tv te maken van bijvoorbeeld 60x100 cm.

Nogmaals, geld is niet het probleem; ik las ergens dat een rainbowled ongeveer 1,75 per stuk kost, hoewel ik ervan overtuigd ben dat groot inkopen een hoop met de prijs doet.

Het lijkt mij trouwens ook mogelijk om hetzelfde idee toe te passen op een veel kleinere schaal (met dus een mindere resolutie).

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:37:
Hoeveel LED's denk je nodig te hebben voor een beetje resolutie?
neem standaard PAL resolutie, 720 x 576 pixels (in DVD format that is, kabeltv is lager)
das dus 720 x 576 = 414,720 pixels.
wil je elke pixels in rgb kleur hebben, dan moet dat nog eens keer 3 (tenzij je RGB leds gebruikt... maar denk dat dit goedkoper is)
dus 720 x 576 x 3 = 1.244.160 leds...

kortom: veel suc6 met solderen! :+
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:44:
Hmm, als iemand zo snel weet hoeveel ruimte één LEDje inneemt blijft er een simpel rekensommetje over om een tv te maken van bijvoorbeeld 60x100 cm.

Nogmaals, geld is niet het probleem; ik las ergens dat een rainbowled ongeveer 1,75 per stuk kost, hoewel ik ervan overtuigd ben dat groot inkopen een hoop met de prijs doet.

Het lijkt mij trouwens ook mogelijk om hetzelfde idee toe te passen op een veel kleinere schaal (met dus een mindere resolutie).
minder resolutie kan wel, maar dan moet je dus de resolutie omlaag werken, wat niet bepaald de kwaliteit omhoog werkt...

en trouwens, stel dat je 75% korting kan krijgen op die leds, dan is dat dus (ruw genomen) 1.3miljoen (rekeninghoudend met reserveleds e.d.) maal 0.44 cent is 568750 euro... veel suc6 met ledjes inkopen...

[ Voor 48% gewijzigd door McKaamos op 21-09-2005 17:48 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:15
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:42:
320 x 240 x 3 = 230400 toch minstens, waarvan de blauwe het duurste zijn gok ik. En dan heb ik het nog niet eens over de aansturing en de stroom dat dat trekt.

Groen is het duurste :)

Het is zeker een mega project.
Heb net een 96x96mm(8x8x3 led's) binnengekregen als sample. Zo een paneeltje kost al met gemak 20 euro per stuk.

Beter kan je dus een mono-color maken aangezien dit stukken simpeler is.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

RGB matrix modules zijn 8 x 8, voor 320 x 240 heb je dan 1200 van die modules nodig.
Schat dat je ongeveer 2000 Eur kwijt bent, en dan de aanstuur elektronica nog.

• rastamen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 19:05
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:42:

multi-color led's zijn de oplossing

320 x 240 = 76800

of anders

160 x 120 = 19200

x 0.25 multi-color leds = 4800

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm een aantal correcties:
  • Fullcolor wordt monocolor
  • Resolutie wordt lager, want films afspelen blijkt uit jullie reacties een té dure en grote klus
Enfin, nu kunnen we verder. Blijft het eindresultaat toch leuk

• LED-Maniak
rastamen schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:48:
[...]

multi-color led's zijn de oplossing

320 x 240 = 76800

of anders

160 x 120 = 19200

x 0.25 multi-color leds = 4800
en dan 4800x0,5 = (minimaal voor beetje kwaliteit) 2400 euro excl aanstuur electronica. Reken daar ook maar op véél en dúúr. :)

Maar, als je het wilt, we kunnen het wel voor je ontwerpen hoor :P

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:48:
RGB matrix modules zijn 8 x 8, voor 320 x 240 heb je dan 1200 van die modules nodig.
Schat dat je ongeveer 2000 Eur kwijt bent, en dan de aanstuur elektronica nog.
Hoe kom je op 2000euro voor 1200 modules? 8x8rgb modules zijn vrees ik iets duurder dan 1,6euro...

• LED-Maniak
[quote]MYST schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:53:
[...]

Hoe kom je op 2000euro voor 1200 modules? 8x8rgb modules zijn vrees ik iets duurder dan 1,6euro...[/quote]
Als jij 8x8x3 modules kan leveren(8x rood, 8x groen, 8x blauw) voor 1.60 euro per stuk(wel met een redelijke licht output...) koop ik er meteen 1000 van je

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 21-09-2005 18:01 ]

Verwijderd

Foutje, 0 vergeten 8)7 , moet natuurlijk 20.000 zijn => 16 Eur per module.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

ik denk een tykvaud :P dat hij 20.000 bedoelde ;) 16 euro is een prijs die je met bijv. een goede IA kan halen.

edit:

hij was me voor.. (doe ik nou 4 minuten over een paar reacties ?

[ Voor 26% gewijzigd door Nox op 21-09-2005 18:05 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
Oh k, vond het al vreemd :+ 20 000lijkt realistischere prijs :)
[sub]@LED-Maniak: wel eerst lezen he :> )

[ Voor 3% gewijzigd door MYST op 21-09-2005 18:12 ]

Verwijderd

Doet me denken aan die reclame panelen naast het voetbalplein die constant van beeld kunnen veranderen. Is dat ook niet zo opgebouwd?

• LED-Maniak
MYST schreef op woensdag 21 september 2005 @ 18:12:
[sub]@LED-Maniak: wel eerst lezen he :> )
offtopic:
sorry :Y) , ik lag wat te slapen :z
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 18:20:
Doet me denken aan die reclame panelen naast het voetbalplein die constant van beeld kunnen veranderen. Is dat ook niet zo opgebouwd?
Inderdaad, die zijn zo ook opgebouwd en kost héél veel geld :D

[ Voor 45% gewijzigd door LED-Maniak op 21-09-2005 18:39 ]

Verwijderd

Nog een kleine bedenking.. Je wil monochroom, maar je wil videobeelden dus ik gok dat je PWM kanalen wil gebruiken...
Dat zijn een pak pwm signalen om te genereren als je wat resolutie hebt..

Je kan natuurlijk de pwm "multiplexen" en gewoon bv 255 pwm signalen constant opwekken, en dan de leds die 100% nodig hebben langs kanaal 255 sturen, degene die 50% nodig hebben langs kanaal 128...

But still, lijkt me een ongeloofelijk complex project.
Respect als je erin slaagt :*)

Ow ja btw, heb je al is aan stroomvoorziening gedacht?
pakweg 20000 leds aan 20mA per stuk? :+

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja, ik vind de topicstart zoals je 'm nu hebt toch wel erg mager voor zo'n topic. Je zegt basically: ik wil een led-tv, ik weet er alleen verder niets van af. Dat kan ik snappen, maar dat betekent niet dat wij alle info moeten gaan aanleveren. Ga eerst maar eens op het Internet zoeken naar led-displays, hoe multiplexing werkt, hoe grijstinten gemaakt worden, ..., en zet vanuit daar nog eens een goede opzet op, inclusief richting die jij op wilt gaan. Op de details kunnen we je namelijk gaan helpen, met alleen de wil tot een led-TV niet.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.