Toon posts:

HULP GEZOCHT: Montage PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zelf een groot liefhebber van filmmontage en maak zo nu en dan filmpjes voor bedrijven. Mn huidige PC voldoet niet meer en ik wil graag een nieuwe PC kopen. Het probleem is dat ik niet al te veel verstand heb over het samenstellen van een ideale montage PC. Hopelijk is er iemand die me hierbij kan helpen. Ik zal hieronder wat eisen neerzetten en mochten jullie meer willen weten dan hoor ik het graag.

Ten eerste wil ik met 2 flatscreen monitoren gaan werken om zo sneller en overzichtelijker te kunnen monteren. Ik zat aan 2 of 4 GB geheugen te denken, maar weet niet of 4 echt nodig\mogelijk is...
Verder wil ik 2 harde schijven: 1 "kleine" om alle programma's op te zetten en 1 hele grote om al het filmmateriaal op kwijt te kunnen.
De videokaart is een probleem. Ik weet namelijk niet of die verantwoordelijk is voor het gerender van effecten enz.. Dus loont het om een vrij dure 3D kaart (Asus GeForce 7800 GTX) te kopen of niet?
Het geluid is niet zo heel belangrijk maar ik wil toch de beschikking hebben over een Dolby 5.1 geluidskaart en boxen.
Een dual layer DVD brander moet ik zeker hebben en een losse DVD speler erbij zou handig zijn.

Heb zelf nog een Geforce 4 Titanium 128mb videokaart die ik mogelijk erbij kan gebruiken en een goede fire-wire kaart.

Heb als budget een maximum genomen van 2000 euro maar vind het echt niet erg als ik daaronder kom te zitten...

Wat raden jullie me aan om te kopen en wat raden jullie me juist af? Want ik kan namelijk heel simpel het High-end gamesysteem kopen uit de best buy guide maar ik vraag me af of die wel zou voldoen aan mijn "eisen"...

Bij voorbaat dank!

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik kan je wel vertellen dat de videokaart geen impact heeft op de render snelheid, tenzij je praat over 3D studio max, daar maakt het wel weer uit. Effecten in films worden vaak door de processor verwerkt.

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 10:58
voor het renderen van effecten en degelijke heb je appart render kaarten, pinnacle (en ook andere merken die ik zo niet meer weet) hebben hier kaarten voor, http://www.pinnaclesys.com

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:03:
Ik ben zelf een groot liefhebber van filmmontage en maak zo nu en dan filmpjes voor bedrijven. Mn huidige PC voldoet niet meer en ik wil graag een nieuwe PC kopen.......

Verder wil ik 2 harde schijven: 1 "kleine" om alle programma's op te zetten en 1 hele grote om al het filmmateriaal op kwijt te kunnen.
Je kunt partities maken op de harde schijf, 1 partitie voor Windows/programma's en 2e partitie voor je filmmateriaal.

Omdat jij bezighoudt met filmmateriaal voor je bedrijven = inkomsten/relaties, is de raid-opstelling 1 (2 harde schijven nodig) niet handig voor de zekerheid dat jij niet gegevens (filmmateriaal) zal kwijtraken?

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-02 12:45
@silver7
Met raid 1 maak je als het ware back-ups dus is juist wel veilig, maar Gare aap heeft aangegeven een kleine voor zijn programmas nodig te hebben en een voor zijn filmbestanden, mocht de OS dan crashen staan alle film gegevens nog op zijn grote harde schijf. 2 harde schijve is absoluut aan te raden hierbij!

Een high end grafische kaart is niet nodig voor film render, als je ook grafische dingen gaat doen is dit juist wel weer belangrijk. Ik zou om toch lekker te kunnen werken wel een redelijk kaartje nemen (denk aan een 6600GT, 6800XT, X800GT of zoiets.)

Verder lijkt me 4GB geheugen niet meteen nodig, hoe meer geheugen je hebt in theorie hoe sneller je systeem draaid omdat je nog meer geheugen vrij hebt. Maar 4GB lijkt me een beetje overkill omdat je nooit de helft vol zult hebben (server is ander verhaal).

Wat wel belangrijk is dat je een snelle harddisk hebt en snel geheugen (ddr2?) waardoor het render wel een stuk sneller gaat, denk ik. En natuurlijk niet te vergeten een snelle processor (zou hiervoor toch een intel adviseren, voor gamen een AMD :) )

[ Voor 24% gewijzigd door Barre_Code op 21-09-2005 17:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
GoVegan schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:11:
voor het renderen van effecten en degelijke heb je appart render kaarten, pinnacle (en ook andere merken die ik zo niet meer weet) hebben hier kaarten voor, http://www.pinnaclesys.com
Daar heb ik wel iets over gelezen en daarbij heb ik vooral gekeken naar de Quadro kaarten van Nvidia. Maar heb ik daar meer aan dan aan het aanschaffen van bijv een Asus GeForce 7800 GTX??

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:22:
[...]

Daar heb ik wel iets over gelezen en daarbij heb ik vooral gekeken naar de Quadro kaarten van Nvidia. Maar heb ik daar meer aan dan aan het aanschaffen van bijv een Asus GeForce 7800 GTX??
Nee, je hebt er meer aan om echt een aparte mpeg render kaart te kopen van bv. Pinnacle zoals hierboven ook al staat.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:40
Ik vraag mij af wat zulke kaarten tegenwoordig nog toevoegen met al dat gigahertz, dualcore en 64bit geweld... Van een P3 500 weet ik dat ie een hele nacht staat te renderen voor een DVD'tje, maar over een Athlon XP 2500+ heb ik die mensen nog niet weer horen klagen toen ze een upgrade vanaf het arme P3'tje hadden gedaan...

• Silver7
Tw34jer schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:21:
@silver7
Met raid 1 maak je als het ware back-ups dus is juist wel veilig, maar Gare aap heeft aangegeven een kleine voor zijn programmas nodig te hebben en een voor zijn filmbestanden, mocht de OS dan crashen staan alle film gegevens nog op zijn grote harde schijf. 2 harde schijve is absoluut aan te raden hierbij!
Je kunt toch OS opnieuw installeren op partitie 1, zonder dat partitie 2 (filmbestanden) te gebruiken.

of zie/zeg ik het verkeerd?

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

vergeten we de processor(en) niet?

welk flim programma werkt de TS mee? als deze Dual cpu ondersteund dan lijkt dat me erg handig!
ik zal mn geld op een dual optron en een bult geheugen zetten.

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• efgeha
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-12-2025

efgeha

trial and error

Tw34jer schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:21:
@silver7

Een high end grafische kaart is niet nodig voor film render, als je ook grafische dingen gaat doen is dit juist wel weer belangrijk. Ik zou om toch lekker te kunnen werken wel een redelijk kaartje nemen (denk aan een 6600GT, 6800XT, X800GT of zoiets.)

Verder lijkt me 4GB geheugen niet meteen nodig, hoe meer geheugen je hebt in theorie hoe sneller je systeem draaid omdat je nog meer geheugen vrij hebt. Maar 4GB lijkt me een beetje overkill omdat je nooit de helft vol zult hebben (server is ander verhaal).

Wat wel belangrijk is dat je een snelle harddisk hebt en snel geheugen (ddr2?) waardoor het render wel een stuk sneller gaat, denk ik. En natuurlijk niet te vergeten een snelle processor (zou hiervoor toch een intel adviseren, voor gamen een AMD :) )
Aangezien de topicstarter aangeeft dat hij film wil bewerken lijkt mij een dual-core (of processor) systeem de beste keuze, de programmas die hier van pas komen zijn over het algemeen prima in staat om hun profijt (lees snelheid) te halen uit een dual-systeem.
En dan is AMD zeker een optie met de X2 !

edit: B-lennium was me voor.

• _JGC_
Zit zelf eerder te denken in deze richting:

- Athlon64 X2 (dualcore, snelheid zoek je zelf maar uit :P)
- 2x1GB DDR400 geheugen
- fatsoenlijk Nforce4 bord (SLI niet vereist)
- 2 fatsoenlijke 7200RPM harddisks (ene voor progs+OS, andere voor videocap+montage)
- Geforce6200 (niet TC!), of als spellen gewenst zijn 6600GT

Evt kan je nog wat doen met 10K RPM SATA disks in RAID, maar dat wordt al snel te klein of te duur (WD Raptor disks zijn maar 73GB en je kunt ze evt met RAID-0 aanelkaar knopen, houd dan wel rekening met backuppen, 1 disk dood = alles dood)

Windows + programma's + swap op andere disk dan de capture/montage disk is logisch lijkt me, alhoewel dat tegenwoordig met die bakken geheugen en snelle schijven redelijk meevalt.

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-02 12:45
Silver7 schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:45:
[...]

Je kunt toch OS opnieuw installeren op partitie 1, zonder dat partitie 2 (filmbestanden) te gebruiken.

of zie/zeg ik het verkeerd?
Als het goed is kan dat, maar wat nu als de hele harde schijf gecrashed is? Ik zou zeker omdat het om belangrijke bestanden gaat investeren in een 2e (snelle 16mb) harde schijf.

Verwijderd

kijk op www.kubix.nl die gasten doen pc's op maat

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:13
Voor het geluid lijkt mij als je filmpjes hebt in 5.1 dan moet je zeker een goede 5.1 kaart kopen maar als alle filmpjes stereo zijn kun je beter een goede stereo kaart kopen en een goede geluidsinstaltie/boxen set. De beteren geluidssetjes zijn THX gekeurd en dat betekend dat het een gegarandeerde kwaliteit heeft. Hier voor zou je dus bij de lokale audio winkel gaan en luisteren en dan een versterker en boxen halen. Simpel voorbeeldje bij Creative 2.1: http://nl.europe.creative...ubcategory=27&product=124 en 5.1 http://nl.europe.creative...ubcategory=25&product=240

In een van de Pc-actives hebt ik dit jaar iets gelezen dat de hoeveelhijd geheugen niet het belangrijkste bij een video-bewerkings computer, dus 2 gigbyte lijkt me goed genoeg.

verdwaalde ict'er op elektro!

• Silver7
Tw34jer schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:56:
[...]

Als het goed is kan dat, maar wat nu als de hele harde schijf gecrashed is? Ik zou zeker omdat het om belangrijke bestanden gaat investeren in een 2e (snelle 16mb) harde schijf.
en daarom zeg ik: raid 1 opstelling :) (in totaal 2 harde schijven dus)

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij heeft dit samengesteld met (heel veel behulp van zie ik nu) de best buy guide:

Processor AMD Athlon 64 3500+ Venice € 192,-

Moederbord Asus A8N-SLI nForce4 SLi € 116,60

Koeler Zalman CNPS7700-AlCu € 30,50

Geheugen 2x 1024MB PC3200 DDR (TwinMos) € 208,23

Videokaart Asus GeForce 7800 GTX € 471,89

Geluidskaart Creative Soundblaster Audigy 2 ZS € 58,-

I/O-controller Onboard RAID-controller

Netwerkcontroller nVidia nForce4 NV Gigabit LAN-controller

Harde schijf Maxtor DiamondMax 10 120GB (SATA, NCQ) € 69,-

Harde schijf Hitachi Deskstar T7K250 250GB € 110,60

Dvd-speler Lite-On 16x48x, LTD-166S (zilver) € 17,10

Dvd-brander NEC ND-3540A (zilver) € 40,95

Behuizing Antec Performance One P160 € 94,99

Voeding Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W € 74,45

Wat mis ik nog allemaal en wat raden jullie me aan om te veranderen? Wat ik vooral mis zijn 2 monitoren...

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
5mebibyte schreef op woensdag 21 september 2005 @ 18:00:
Voor het geluid lijkt mij als je filmpjes hebt in 5.1 dan moet je zeker een goede 5.1 kaart kopen maar als alle filmpjes stereo zijn kun je beter een goede stereo kaart kopen en een goede geluidsinstaltie/boxen set. De beteren geluidssetjes zijn THX gekeurd en dat betekend dat het een gegarandeerde kwaliteit heeft. Hier voor zou je dus bij de lokale audio winkel gaan en luisteren en dan een versterker en boxen halen. Simpel voorbeeldje bij Creative 2.1: http://nl.europe.creative...ubcategory=27&product=124 en 5.1 http://nl.europe.creative...ubcategory=25&product=240

In een van de Pc-actives hebt ik dit jaar iets gelezen dat de hoeveelhijd geheugen niet het belangrijkste bij een video-bewerkings computer, dus 2 gigbyte lijkt me goed genoeg.
THX staat niet voor een bepaalde kwaliteit.. Het staat ervoor dat de set die je koopt of de bioscoop waar je naar toe gaat (was het oorspronkelijk voor bedoeld door meneer lucas) hard kan en een stevig bonkende bass kan produceren. Dat doet dat logitech setje dus ook wel, maar of je er iets aan hebt....
:)

• _JGC_
SLI is niet noodzakelijk, een normaal bord zonder SLI voldoet ook ruim.
Verder die dikke dure Geforce kaart... ga je ermee gamen, of alleen videomontage? Als je geen games speelt, heb je niets aan zo'n kaart en kan je in principe elke willekeurige kaart gebruiken die in een PCI-E slot past.

Verwijderd

Topicstarter
Metal schreef op woensdag 21 september 2005 @ 18:15:
[...]

THX staat niet voor een bepaalde kwaliteit.. Het staat ervoor dat de set die je koopt of de bioscoop waar je naar toe gaat (was het oorspronkelijk voor bedoeld door meneer lucas) hard kan en een stevig bonkende bass kan produceren. Dat doet dat logitech setje dus ook wel, maar of je er iets aan hebt....
:)
Heb geen behoefte aan een THX setje :9
Dolby 5.1 voldoet wel aan mijn "eisen"

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 21 september 2005 @ 18:18:
SLI is niet noodzakelijk, een normaal bord zonder SLI voldoet ook ruim.
Verder die dikke dure Geforce kaart... ga je ermee gamen, of alleen videomontage? Als je geen games speelt, heb je niets aan zo'n kaart en kan je in principe elke willekeurige kaart gebruiken die in een PCI-E slot past.
Ik zal er wel mee gaan gamen, maar het game gedeelte is niet van heel groot belang. Gaat mij er voornamelijk om dat ik fijn en snel kan monteren. Ga Adobe Premiere Pro 1.5 gebruiken, weet niet of dat zo belangrijk is voor de keuze van bepaalde dingen...

Verwijderd

Als videokaart moet je zeker ook eens de Matrox Parhelia en P650/P750 reeks bekijken.
Ze hebben alledrie 2xdvi + tv-out, waarbij enkel de P650 geen 2xmonitor+1xtv-out ondersteunt.
Van de parhelia en pxxx reeks ken ik de tv-out niet, maar als ze even goed is als de Gxxx reeks zit je goed...
Jammergenoeg is het zo dat je geen 2de monitor digitaal kan aansluiten als je de tv-out functie gebruikt. Maar qua beeldkwaliteit zijn er bijna geen die beter doen...
moet je zeker eens bekijken...

edit:
voor games kan je de parhelia vergelijken met een magere geforce 3 :(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2005 18:23 ]

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik zou de PC bouwen rond en platform als deze:

Processor: Intel Pentium D 830/840
Geheugen: 2x1GB Dual Channel DDR2 geheugen
Mobo: Asus P5GD2-Deluxe
Windows HDD: WD Raptor 36 GB 10.000rpm
Opslag HDD: 2x 250GB op 7200rpm in RAID 1 (event. een 3e toevoegen voo RAID5)
Videokaart: Nvidia Geforce 6600GT of X800GT
Beeldschermen: Dell 24''TFT/2x Samsung 19''
Kast: Antec Sonata II
Voeding: 450watt Coolermaster Realpower of de meegeleverde voeding van de Antec kast.

[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 21-09-2005 18:33 ]

Goud is geen geld

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik snap al die hi-tech video kaarten niet, je kan video edditen zonder enig probleem met een kaart van €30,- (of nog minder) Maar wie wel eens flink heeft zitten monteren zal vooral merken dat het renderen heeel veel tijd kost. Overgangen en andere effecten kosten veel tijd, het monteren zelf is niet zoveel eisend (op veel hdd ruimte na) Maar om van al je filpjes en overgangen een nette high-qual. DVD te maken dat kost wel een paar uren.

dus mijn advies: kijk of je software optimaal gebruik kan maken van bijv. HT of dual core processoren, neem snel geheugen 2 GB en iets ala Matrox RT.X10 voor rendering

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1