Toon posts:

media players in linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een media player die mp3's afspeelt onder linux, en wel een die je niet hoeft te installeren.
Bestaat dit? Zo ja welke media player is dat dan en waar zou ik die kunnen krijgen?

Alvast bedankt

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:06
Volgens mij bestaat zoiets helemaal niet, ook niet onder andere besturingssystemen.

Wat is het probleem van het installeren?

[ Voor 21% gewijzigd door Jesse op 21-09-2005 17:04 ]

Verwijderd

Een die je niet hoeft te installeren, dus een die standaard wordt meegeleverd met de meeste
Linux systemen?

console Mp3 Players

- mpg123

X Mp3 Players

- Xmms

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Linux is (als je het zo wilt zien) alleen een kernel, en een kernel speelt geen MP3's af meestal. En zelfs een kernel wordt op enig moment geinstalleerd. Dus ik snap het punt ook even niet helemaal.

Je hebt waarschijnlijk een of andere Linux-distributie met een heleboel software geinstalleerd. Bij de meeste (uitgezonderd Red Hat, basically) zitten standaard verschillende players die allerlei formaten afspelen, waarvan MP3 wel een van de belangrijkste is uiteraard.

Je zult dus even wat duidelijker moeten maken wat je bedoelt, want een mp3player vinden voor Linux is nou niet exact lastig ofzo....(in de meeste distributies die ik ken klik je zo'n beetje op het menu, dan kijk je bij "Multimedia" en daar staat wel een of andere optie die de suggestie wekt dat het betreffende programma muziek kan afspelen...)

[ Voor 15% gewijzigd door Wilke op 21-09-2005 17:09 ]

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:01
Welke distro gebruik je?
Bij Ubuntu werkt mp3 standard niet voor zover ik weet.
Dan kun je of een van de vele setup scripts gebruiken of beep installeren.

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Je kan ook VLC installeren, dan werken de meeste video en audio formaten wel. :-)

Met yum of pacman of rpm gaat het vrij gemakkelijk ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Shuisman op 21-09-2005 17:11 ]

• Wilke
  • Nu online
De reden waarom sommige distributies dit overigens niet standaard meeleveren, is dat MP3 niet "vrij" te gebruiken is. Het is slechts gratis voor persoonlijk gebruik, maar voor commercieel gebruik (d.w.z. zodra het in een bedrijfs-setting plaatsvind) moet je licentie-gelden betalen. Nog afgezien van of mensen dit soort constructies al of niet uberhaupt een goed idee vinden (bij Debian en dus ook Ubuntu is dit duidelijk niet het geval), kun je waarschijnlijk wel begrijpen dat distributeurs die zich richten op bedrijven (Red Hat) niet standaard een paar euro per verkocht doosje gaan afdragen, als de kans dat de software daadwerkelijk gebruikt wordt in een bedrijfssetting niet eens zo groot is.

Bovendien, als ze het erbij zouden leveren zou hun distributie niet "vrij" verspreid (=gedownload) mogen worden, aangezien ze dan immers niet meer kunnen controleren dat die licentiegelden wel betaald zouden worden aan de "rechthebbende"...vandaar dat je het wel (op eigen verantwoordelijkheid dat het voor persoonlijk gebruik is) kunt na-installeren, maar sommige distro's het niet meeleveren.

(Bij Windows speelt dit probleem niet aangezien je het sowieso niet vrij mag verspreiden - mocht je dat nog niet weten ;) ).

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de onduidelijkhijd maar ik draai natuurlijk een distributie, dacht alleen dat dat niet uit zou maken. De computer draait op Red Hat
Ik kan niet installeren omdat ik het wil gebruiken op een computer van de universiteit waar ik studeer, en waar ik dus niets kan installeren.
VLC heb ik al geprobeert, en voor zover ik kwam leek het erop dat je toch iets (miniems) moest installeren en daar hield het dus op helaas.

Is dit voldoende info?

Bedankt voor de reacties

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Je hebt wel een eigen homedirectory bij je account neem ik aan, daar kun je natuurlijk wel iets in compileren. De executable kun je dan dus ook runnen vanuit die directory. Zo zou je bijvoorbeeld mplayer kunnen compileren en dan kun je vrolijk mp3tjes spelen. Wel een beetje apart om 't zo te doen, maar je moet toch wat. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Bergen op 21-09-2005 21:19 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:41

Robtimus

me Robtimus no like you

Kijk of er development tools op die machine staan, zoja download XMMS* (de tar.gz), pak die uit en compile:
code:
1
2
3
./configure --prefix=/home/jij    (of wat je home directory dan ook is)
make
make install
Daarna staat de executable in /home/jij/bin, en kun je die gewoon uitvoeren.

Dat is het voordeel** van compilen, je kan het installeren waar je maar rechten hebt.

* of een willekeurige andere MP3 speler.
** of een nadeel voor admins ;)

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
Wederom bedankt voor de reacties, ik zal het morgen even gaan proberen of het werkt en zal het even laten weten.

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Staat mpg123 (mpg321) niet gewoon standaard op een RedHat installatie? Probeer dat eens vanaf de command line.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

nou, mpg123 is non-free (toch?) (he dat rijmt 8)7), dus RedHat kennende zit dat er niet standaard bij. mpg321 misschien wel ja.

[ Voor 9% gewijzigd door Bergen op 21-09-2005 22:36 ]

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bergen schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:35:
nou, mpg123 is non-free (toch?) (he dat rijmt 8)7), dus RedHat kennende zit dat er niet standaard bij. mpg321 misschien wel ja.
Sommige distributies linken de mpg321 binary ook onder mpg123, dus dan maakt het niet uit wat er daadwerkelijk beschikbaar is. Ik weet niet wat RedHat standaard doet.

Verwijderd

ga naar een console en typ

yum search mpg321

gevolgd door

yum install (naam van de app in de search resultaat)

mpg321 is een handige command line speler, ik gebruik hem zelf altijd. Playlistje maken, random aan en niet meer naar omkijken.

Als je de X spelers wilt gebruiken moet je eerst de stappen hier even volgen: http://www.fedorafaq.org/#mp3

Dit ging mij eenvoudig af, WMVs afspelen is een heel ander verhaal. Uiteindelijk heb ik het voor elkaar dat een paar WMVs afspelen (lang niet allemaal) via een console player genaamd mplayer. Google levert bar weinig resultaten op, alleen pagina's waar users reageren met 'stelt niks voor, gebruik de search newbie'. Pagina's met uitleg hoe je een X WMV speler installeert (ik krijg het niet voor elkaar met Totem), laat staan hoe je WMVs embedded in webpaginas afspeelt, bv. met Opera, ho maar :)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 06:43:

Dit ging mij eenvoudig af, WMVs afspelen is een heel ander verhaal. Uiteindelijk heb ik het voor elkaar dat een paar WMVs afspelen (lang niet allemaal) via een console player genaamd mplayer. Google levert bar weinig resultaten op, alleen pagina's waar users reageren met 'stelt niks voor, gebruik de search newbie'.
Ik vind 't juist behoorlijk simpel. www.mplayerhq.hu is de website, daar download je eerst een codecpack en de inhoud smijt je in /usr/local/lib/codecs/, dan haal je de laatste mplayer-versie binnen via CVS (de commando's staan letterlijk op de downloadpagina heeelemaal onderaan), je verplaatst de directories libavcodec, libavformat en libavutil naar de main-dir, even configure, make en make install en hoppa, you're done! :) Het staat ook wel netjes uitgelegd in het installatiehoofdstuk bij de docs maar dat document ziet er eng uit, ik weet het. (Compilen inclusief gui kan eventueel met ./configure --enable-gui, moet je zelf nog even een skin downloaden.)

edit: nee da's waar, hier heeft TS niets aan.
Pagina's met uitleg hoe je een X WMV speler installeert (ik krijg het niet voor elkaar met Totem), laat staan hoe je WMVs embedded in webpaginas afspeelt, bv. met Opera, ho maar :)
Nou, dat embedded afspelen zit eraan te komen, in Ubuntu Breezy werkt het out-of-the-box al bijna! Je ziet al een player verschijnen op de webpagina, die speelt vervolgens nog niets en als ik daarna naar een andere pagina wil crasht Firefox, maar toch, het ziet er al goed uit. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Bergen op 22-09-2005 09:40 ]

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:37
Verwijderd schreef op donderdag 22 september 2005 @ 06:43:
ga naar een console en typ

yum search mpg321

gevolgd door

yum install (naam van de app in de search resultaat)
Topicstarter had al aangegeven dat hij niets kan installeren. Dus vermoed niet dat deze optie zal werken ;)

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Wilke
  • Nu online
Dingen in /usr/lib etc. smijten gaat dus ook niet werken als je geen beheerder bent. Je kunt inderdaad zelf bv. mpg321 downloaden. Gaat ongeveer zo:

Download dit (van een mirror naar keuze)
Uitpakken (in je homedir: tar xvfz mpg312-0.2.10.tar.gz)
cd mpg321-0.2.10 (misschien heet de directory net even anders, maar dat zie je dan wel staan bij de output van tar)
mkdir ~/myapps
./configure --prefix=$HOME/myapps
make
make install

Als je vervolgens $HOME/myapps/bin en/of $HOME/myapps/local/bin toevoegt aan je PATH, kun je applicaties die je op deze manier in je homedir hebt geinstalleerd gewoon opstarten. Zonder path kan het natuurlijk ook, met ~/myapps/bin/mpg321 blabla.mp3

Beetje wat IceManX ook al zei dus :)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:10

Gerco

Professional Newbie

Bergen schreef op donderdag 22 september 2005 @ 09:03:
Nou, dat embedded afspelen zit eraan te komen, in Ubuntu Breezy werkt het out-of-the-box al bijna! Je ziet al een player verschijnen op de webpagina, die speelt vervolgens nog niets en als ik daarna naar een andere pagina wil crasht Firefox, maar toch, het ziet er al goed uit. :)
Dat werkt al zeker een jaar prima (in Gentoo iig). Gewoon mplayerplug-in downloaden, in je firefox plugins directory symlinken et voila!, embedded media player, die alles speelt wat er op deze aarde te krijgen is (alles wat mplayer speelt), inclusief WMV.

Het ding heeft zo zijn kuren (vooral met streams), maar werkt over het algemeen goed genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerco op 22-09-2005 09:46 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Gerco schreef op donderdag 22 september 2005 @ 09:46:
[...]

Dat werkt al zeker een jaar prima (in Gentoo iig). Gewoon mplayerplug-in downloaden,
Masterlike, dankjewel! :)

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
Je kunt met mplayer ook gewoon opgeven dat je codecs ed ergens anders staan, er is een optie --with-codecs (oid, al lang niet meer nodig gehad). Dus dan zet je mplayer en codecs ook in je home dir :)

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op donderdag 22 september 2005 @ 09:22:
Dingen in /usr/lib etc. smijten gaat dus ook niet werken als je geen beheerder bent. Je kunt inderdaad zelf bv. mpg321 downloaden. Gaat ongeveer zo:

Download dit (van een mirror naar keuze)
Uitpakken (in je homedir: tar xvfz mpg312-0.2.10.tar.gz)
cd mpg321-0.2.10 (misschien heet de directory net even anders, maar dat zie je dan wel staan bij de output van tar)
mkdir ~/myapps
./configure --prefix=$HOME/myapps
make
make install

Als je vervolgens $HOME/myapps/bin en/of $HOME/myapps/local/bin toevoegt aan je PATH, kun je applicaties die je op deze manier in je homedir hebt geinstalleerd gewoon opstarten. Zonder path kan het natuurlijk ook, met ~/myapps/bin/mpg321 blabla.mp3

Beetje wat IceManX ook al zei dus :)
Maar hoe voeg ik dan iets toe aan mijn path?
Ik heb de bovenstaande stappen geprobeerd met XMMS maar krijg uiteindelijk een foutmelding die te maken heeft met mijn path. Dat snap ik alleen niet.
Nogmaals bedankt

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

$PATH is een environment variable die aangeeft in welke directories gezocht wordt naar het programma. Dan kun je gewoon ls intypen, ipv /bin/ls. Je voegt iets toe aan je PATH door ~/.bash_profile te editen met de volgende lijn:

export PATH=$PATH:/nieuwe/entry

Als dat bestand nog niet bestond maak je m aan met alleen die lijn.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• A_L
  • Niet online

A_L

Maar hoe voeg ik dan iets toe aan mijn path?
door het bijvoorbeeld in je ~/.profile te gooien.:
PATH=$PATH:/home/ik/mijn/programma
export $PATH
Ik heb de bovenstaande stappen geprobeerd met XMMS maar krijg uiteindelijk een foutmelding die te maken heeft met mijn path. Dat snap ik alleen niet.
Waarschijnlijk een foutmelding dat het een vereist programma niet in het path kan vinden. (en dus waarschijnlijk niet aanwezig is op de machine)

Graag iets specifieker betreffende de foutmelding.

Ik zou een simpel command-line mp3-afspeel programma proberen te compilen dat weinig tot geen dependencies heeft. Of eventueel op een ander systeem compilen tot een static binary (met alle vereiste libraries etc. er bij in) Maar daar heb ik eigenlijk geen verstand van... >:)

[ Voor 2% gewijzigd door A_L op 22-09-2005 19:29 . Reden: export $PATH vergeten....:) ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
mpg123 zelf compileren en statisch linken ?

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Sir Isaac schreef op donderdag 22 september 2005 @ 20:33:
mpg123 zelf compileren en statisch linken ?
als ie niet weet hoe ie zijn PATH verandert zal ie ook wel niet weten hoe ie iets statisch linkt ;)

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Het spijt me zeer m,aar de bovenstaande commandos helpen niet. Ik krijg zelfs de melding dat hij het commando export helemaal niet kent.

Als ik intyp ./configure --prefix=$HOME/hello
voor xmms dan krijg ik de volgende foutmelding

*** The glib-config script installed by GLIB could not be found
*** If GLIB was installed in PREFIX, make sure PREFIX/bin is in
*** your path, or set the GLIB_CONFIG environment variable to the
*** full path to glib-config.

Aangezien ik glib in de map hello2 heb geinstalleerd neem ik aan dat ik hello2/bin in mijn path moet zetten. Alleen dat gaat dus niet met de bovenstaande commandos
Ik krijg de volgende foutmeldingen bij de commandos

voor PATH=$PATH:/home/hello2/bin

Bad : modifier in $ (/).

voor PATH=$PATH:home/hello2/bin

PATH=/usr/local/lf9562/bin:/usr/local/lf9562/bin:/usr/kerberos/bin:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/usr/X11R6ome/hello2/bin: Command not found.

Hopelijk helpt dit

En nog steeds bedankt he voor alle reacties

• A_L
  • Niet online

A_L

Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 08:47:
Het spijt me zeer m,aar de bovenstaande commandos helpen niet. Ik krijg zelfs de melding dat hij het commando export helemaal niet kent.
Apart, 'export' is zover ik het weet een 'shell builtin'. Draai je misschien een erg exotische shell?!

Misschien is het handiger om een voorgecompileerde static binary van het net te plukken. Ik kan bijvoorbeeld hier wel een (verouderde versie) vinden voor rh7.3, maar ik weet niet wat je draait. (afgezien van redhat).

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Blijkbaar ben je iets aan het proberen op een systeem wat je zelf niet beheerd,
en je mist ook de skills.
Wellicht is het handiger dit even aan je systeembeheerder te vragen ?

Als het niet tegen de policy is, is het namelijk veel makkelijker hem(/haar?) even
een rpm te laten installeren.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Waarom XMMS als er de GTK2 fork 'Beep Media Player' bestaat? :) Te vinden op http://www.sosdg.org/~larne/w/BMP_Homepage . Is in feite XMMS, maar dat met built in Alsa en GTK2 support.

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:41

Robtimus

me Robtimus no like you

A_L schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 19:46:
Misschien is het handiger om een voorgecompileerde static binary van het net te plukken. Ik kan bijvoorbeeld hier wel een (verouderde versie) vinden voor rh7.3, maar ik weet niet wat je draait. (afgezien van redhat).
Op http://www.xmms.org/download.php staan binaries voor FC1 en RH9.x, zijn wel volledig up2date.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Edit: laat maar, ik ben er al achter, zie post hieronder. De codecs moeten in 2 verschillende directories geplaatst worden.

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 06:15 ]

Verwijderd

Kijk eens met een hexediter en zoek de tekststring die de video codec beschrijft? Onder Totem werkt WMV7/8/9, onder mplayer zou dat allemaal ook moeten werken.

edit:
En ff voor de duidelijkheid, deze snelreply is niet uit insomnia geboren. :+.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 04:57 ]

Verwijderd

Edit: en aan dit aspect van linux heb ik nou een hekel. Het zoeken en mierenneuken met details. Nodeloos ingewikkeld. Blijkbaar moeten de mplayer codecs OOK in usr/lib/win32 staan, naast /usr/local/lib/codecs. Dit staat dus nergens op de mplayer install pagina. Op de google resultaten afgaan is moeilijk aangezien er dan vele 3-4 jaar oude topics boven komen drijven die mogelijk al lang verouderd zijn.

Maar goed :)

Desondanks heb ik met Totem nog nooit een file kunnen afspelen :( De juiste codec wordt niet gevonden, zegt ie steeds. Hoewel ik in ~/.gnome2/totem-addons/ de codecs van de mplayer site (http://www1.mplayerhq.hu) geplaatst heb (ook staan ze, voor mplayer, in /usr/lib/win32 en /usr/local/lib/codecs) Dit is schijnbaar wat er moet gebeuren, als ik de google resultaten mag geloven. Als ik in totem 'preferences' aanklik, en dan 'add proprietary plugins' dan zie ik ze ook allemaal (logisch ook aangezien dit de inhoud van die directory toont).

Op zich geen ramp, want mplayer speelt wel veel files af. Maar toch ben ik wel benieuwd waarom totem het niet doet.

Wederom vele malen dank :)

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 05:48 ]

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 05:36:
Desondanks heb ik met Totem nog nooit een file kunnen afspelen :( De juiste codec wordt niet gevonden, zegt ie steeds. Hoewel ik in ~/.gnome2/totem-addons/ de codecs van de mplayer site (http://www1.mplayerhq.hu) geplaatst heb (ook staan ze, voor mplayer, in /usr/lib/win32 en /usr/local/lib/codecs) Dit is schijnbaar wat er moet gebeuren, als ik de google resultaten mag geloven. Als ik in totem 'preferences' aanklik, en dan 'add proprietary plugins' dan zie ik ze ook allemaal (logisch ook aangezien dit de inhoud van die directory toont).

Op zich geen ramp, want mplayer speelt wel veel files af. Maar toch ben ik wel benieuwd waarom totem het niet doet.

Wederom vele malen dank :)
Waarschijnlijk gebruik je totem-gstreamer, dan moet je eens de gstreamer-plugins-* packages installeren. Enkel totem-xine gebruikt die map.

mp3: gstreamer-plugins-mad
video: gstreamer-plugins-ffmpeg

en dan gewoon totem gebruiken, werkt als een trein.

Verwijderd

... en gstreamer-pitfdll.
Pagina: 1