Mijn studentenhuis geeft binnenkort een feest, en ik moet voor de muziek zorgen.Mijn versterker is een NAD c350. Ik heb zelf 2 JBL Ti600 speakers, maar die staan ivm ruimtegebrek op mn studentenkamer bij mijn ouders thuis, nu heb ik er 2 boekenplank-speakers van Bose aanhangen. Nu kan ik van een vriend van mij 2 Peavey PA-speakers lenen, maar die moeten dan wel aan mijn versterker komen hangen omdat hij er geen fatsoenlijke (PA) versterker bij heeft. Mijn vraag is, gaat dat goed een gewone HiFi versterker met PA speakers eraan? Misschien is het een domme vraag, maar ik heb er eigenlijk totaal geen ervaring mee.
Niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar je kan ook een PA versterker huren voor 1 dag, dat is opzich niet zo duur.
Verwijderd
Ik zal ook gewoon een PA-versterker huren! Je wilt je NAD niet opblazen lijkt mij....
De NAD geeft 60 Watt per kanaal. Je kunt geen Peavey speakers krijgen die maar 60 watt vragen. PA speakers moet je meestal behoorlijk aansturen om er een beetje geluid uit te krijgen!
Als je de NAD er achter hangt zal hij zeer warm worden en in beveiliging vliegen.... Heb je dus helemaal geen muziek meer....
Dus: Huren zo'n versterker
De NAD geeft 60 Watt per kanaal. Je kunt geen Peavey speakers krijgen die maar 60 watt vragen. PA speakers moet je meestal behoorlijk aansturen om er een beetje geluid uit te krijgen!
Als je de NAD er achter hangt zal hij zeer warm worden en in beveiliging vliegen.... Heb je dus helemaal geen muziek meer....
Die vriend van mij heeft jarenlang een yamaha versterker aangesloten gehad op die Peavey en dat ging altijd zonder problemen. Aangezien het nogal een budget feest is, hoopte ik dat het wel zou werken. Heeft iemand er misschien ervaring mee?
Speakers vragen geen vermogenVerwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 16:14:
Ik zal ook gewoon een PA-versterker huren! Je wilt je NAD niet opblazen lijkt mij....
PA speakers zijn juist veel makkerlijker aan te sturen dan hifi-speakers qua geluidssterkte omdat het rendement van een PA-speaker groter is.
Dus ik weet niet wat jij meer weet dan ik, maar ik weet dan ook niet precies wat voor feest het wordt, dus hoe hard er gedraait moet worden.
En hiermee heb ik truowens niet gezegd dat je je NAD moet martelen hoor.
Het wordt een feest van een man of 100, en meerdere speakers in de tuin/huis. Zo ontzettend hard hoeven ze dus waarschijnlijk niet te staan (zullen de buren ook wel zo fijn vinden).
Kijk naar het continue vermogen van de peaveys en kijk naar het vermogen per kanaal op je nad.
Het vermogen dat je eigen versterker moet kunnen leveren moet minstens evenveel zijn en het liefst meer dan de speakers vragen
Het vermogen dat je eigen versterker moet kunnen leveren moet minstens evenveel zijn en het liefst meer dan de speakers vragen
Strix (Skullflame)
Verwijderd
Ik ben geen expert, maar ik denk niet dat dat laatste klopt.
Boxen van 100W kan je perfect aansturen met een versterker van bijvoorbeeld 2x50W. Natuurlijk gebruik je die boxen niet optimaal dan, maar ik zou niet weten waarom je versterker hieronder zou kunnen lijden.
Wat wel belangrijk is, is de weerstand van de boxen dacht ik. Je hebt boxen van 8 ohm, 4 ohm, ... en daar moet je versterker mee overweg kunnen. Ik zou eerder in die richting gaan checken.
Boxen van 100W kan je perfect aansturen met een versterker van bijvoorbeeld 2x50W. Natuurlijk gebruik je die boxen niet optimaal dan, maar ik zou niet weten waarom je versterker hieronder zou kunnen lijden.
Wat wel belangrijk is, is de weerstand van de boxen dacht ik. Je hebt boxen van 8 ohm, 4 ohm, ... en daar moet je versterker mee overweg kunnen. Ik zou eerder in die richting gaan checken.
Wat bedoel je met het continu vermogen van de peaveys? Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar hoe kan een speaker een continu vermogen hebben of vragen?
Verwijderd
Dat lijkt mij ook een beetje onzin.Dr_Frickin_Evil schreef op woensdag 21 september 2005 @ 17:19:
Wat bedoel je met het continu vermogen van de peaveys? Ik heb me er nooit zo in verdiept, maar hoe kan een speaker een continu vermogen hebben of vragen?
Dingen die wel zinnig zijn:
- Nominale impedantie van die Peavey's opzoeken
- Rendement van die Peavey's opzoeken
Zolang de impedantie van die Peavey's niet onder de 2 a 3 Ohm komt (want zoveel kan die NAD makkelijk aan), zit je goed. Als je het rendement hebt van die luidsprekers bij 1 watt op 1 meter (bv. 96dB) dan kan je zelf nagaan wat je maximale geluidsniveau zal zijn. Ik denk dat als je de buren niet tot extreme last wilt zijn je niet met meer vermogen dan een watt of 5-20 gaat draaien.
Ik ga vanavond bij die vriend van mij langs, ga ik eens ff goed naar die speakers kijken. Thx voor de reacties!
@fastrep
Het gaat hier om PA speakers. Dan praat je echt niet over 100W oid. Een niet-PA versterker gaat dat echt niet makkelijk trekken
@tweakert
Je hebt gelijk dat er goed gekeken moet worden naar de impedantie. Op 8ohm zou de versterker 135W moeten kunnen leveren. Om tweeters aan de gang te krijgen is dat genoeg, voor een grote 15"+ speaker is dat nog maar de vraag
Het gaat hier om PA speakers. Dan praat je echt niet over 100W oid. Een niet-PA versterker gaat dat echt niet makkelijk trekken
@tweakert
Je hebt gelijk dat er goed gekeken moet worden naar de impedantie. Op 8ohm zou de versterker 135W moeten kunnen leveren. Om tweeters aan de gang te krijgen is dat genoeg, voor een grote 15"+ speaker is dat nog maar de vraag
Strix (Skullflame)
Een grote 15 inch PA speaker heeft een hoog rendament (uitzonderingen daargelaten). Ik weet dus niet waar jij die informatie vandaan haalt, maar die NAD zou die speakers echt wel goed kunnen aansturen. Ik raad het alleen ten sterkste af, er zijn honderden redenen te bedenken om de NAD er niet voor te gebruiken. De 2 sterkste redenen zijn dronken figuren en langdurige belasting van de NAD. Ik zou dus gewoon een mooi PA versterkertje hurenmcB schreef op woensdag 21 september 2005 @ 19:43:
@fastrep
@tweakert
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Een losse amp huren is niet zo heel duur en gaat idd iig niet kapot. Want wie gaat het betalen als die amp stuk is?
Overigens zou het waarschijnlijk zoiezo hard zat gaan. Een PA speaker kan veel vermogen hebben, maar hoeft het niet te hebben. Je hebt gewoon alleen net iets minder max output.
Vergeet overigens niet dat een power amp wel vanuit een mixertje signaal moet krijgen en dat je daar kabeltjes voor moet hebben. En speakon kabels voor vanuit de amp naar de speakers.
Overigens zou het waarschijnlijk zoiezo hard zat gaan. Een PA speaker kan veel vermogen hebben, maar hoeft het niet te hebben. Je hebt gewoon alleen net iets minder max output.
Vergeet overigens niet dat een power amp wel vanuit een mixertje signaal moet krijgen en dat je daar kabeltjes voor moet hebben. En speakon kabels voor vanuit de amp naar de speakers.
Verwijderd
Reken maar dat een PA woofer (met een bijbehorend hoog rendement) met 60Watt al een heleboel lawaai kan maken! Hoeveel dacht je dan dat die luidsprekers nodig zullen hebben? 250 watt? Dan is de max SPL slechts 6dB hoger.mcB schreef op woensdag 21 september 2005 @ 19:43:
@fastrep
@tweakert
Aan de topicstarter: het belangrijkste is er voor te zorgen dat de speakers niet gaan vervormen bij hogere volumes, als je een paar Peavey PA dingen neemt heb je dat waarschijnlijk al voor elkaar. Voor de rest moet je gewoon oppassen dat je het volume niet te ver open draait en dat er geen dronken mensen bij de versterker kunnen komen.
Barry: zo'n NAD kan wel voor een langere tijd hoge vermogens verwerken hoor
Maar ik las ook ergens meerdere luidsprekers door het hele huis. Ik hoop wel dat je begrijpt dat je niet zomaar 10 luidsprekers aan je amp kan hangen.. zeker niet parallel..
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Je kan luidsprekers altijd zó schakelen dat je uiteindelijk weer uitkomt op bijv. 8 Ohm. Of het goed is voor de versterker om 10 speakers op die manier te schakelen betwijfel ik alleen.DuDePrOdUcTiOnS schreef op woensdag 21 september 2005 @ 21:26:
Maar ik las ook ergens meerdere luidsprekers door het hele huis. Ik hoop wel dat je begrijpt dat je niet zomaar 10 luidsprekers aan je amp kan hangen.. zeker niet parallel..
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
250 watt voor een PA speaker is helemaal niet zo vreemd hoor. Een 'simpele' allround PA speaker vraagt al zoveel vermogen, om nog maar niet te spreken van subwoofers.Verwijderd schreef op woensdag 21 september 2005 @ 20:27:
[...]
Reken maar dat een PA woofer (met een bijbehorend hoog rendement) met 60Watt al een heleboel lawaai kan maken! Hoeveel dacht je dan dat die luidsprekers nodig zullen hebben? 250 watt? Dan is de max SPL slechts 6dB hoger.
...
Bovendien weet jij toch net zo goed als ik dat die 6dB heel erg veel uitmaakt. Ik heb zelf alleen peavey subwoofers gebruikt met 2 15" speakers per kast. Achter de 2 subs hing een 2 x 1000W versterker. Natuurlijk is dit een groot verschil met wat de TS wil, maar ik wil alleen maar even aangeven dat het helemaal niet zo natuurlijk is dat de nad de PA speakers voldoende aan het werk kan zetten.
Strix (Skullflame)
Nogmaals: Het hangt helemaal af van het rendament van de speakers! Bij 15 inch PA speakers is dit (met de natte vinger gemeten) meestal zo'n 94 dB, met 1 Watt aangestuurd. Verbubbel je het vermogen, dan komt er 3 dB bij. Het verschil tussen een 50 Watt versterker en een 100 Watt versterker is dus te verwaarlozen. Echter heeft de 100 Watt versterker meer ''reserve'', zodat je in ieder geval kunt uitsluiten dat je de tweeters om zeep helpt door clipping.mcB schreef op woensdag 21 september 2005 @ 23:10:
[...]
250 watt voor een PA speaker is helemaal niet zo vreemd hoor. Een 'simpele' allround PA speaker vraagt al zoveel vermogen, om nog maar niet te spreken van subwoofers.
Bovendien weet jij toch net zo goed als ik dat die 6dB heel erg veel uitmaakt. Ik heb zelf alleen peavey subwoofers gebruikt met 2 15" speakers per kast. Achter de 2 subs hing een 2 x 1000W versterker. Natuurlijk is dit een groot verschil met wat de TS wil, maar ik wil alleen maar even aangeven dat het helemaal niet zo natuurlijk is dat de nad de PA speakers voldoende aan het werk kan zetten.
Veel vermogen om flinke SPL's neer te zetten heb je dus niet nodig met PA speakers. Dat ''beetje'' vermogen extra is mooi meegenomen, zeker om problemen met speakers te voorkomen. Overigens hebben veel PA systemen correctie in het laag, hier heb je ook extra vermogen voor nodig. Maar dat is bij de topic starter (en bij de meeste ''normale'' PA sets) niet het geval.
Je moet van het idee af dat een speaker om vermogen vraagt, dat doet ie niet namelijkmcB schreef op woensdag 21 september 2005 @ 23:10:
[...]
250 watt voor een PA speaker is helemaal niet zo vreemd hoor. Een 'simpele' allround PA speaker vraagt al zoveel vermogen, om nog maar niet te spreken van subwoofers.
Pagina: 1